پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 313828 تاریخ : 1396/10/24-18:59:19
,5,
ترانسفورماتور دوم پست 230/63 کیلوولت آبشار بهینه سازی شد

ترانسفورماتور دوم پست 230/63 کیلوولت آبشار بهینه سازی شد

مهندس علی اسلامی معاون بهره برداری این شرکت در این باره گفت: ترانسفورماتور مذکور به قدرت 125 مگاولت آمپر در سطح ولتاژ 230،63،20 کیلوولت دارای قدمت 38 سال و ساخت شرکت ELIN بوده که به دلیل عمر بالا و توقف تولید و عدم پشتیبانی فنی از سال 2002 میلادی واشکالات فنی زیاد بخصوص در قسمت تپ چنجر، تصمیم به تعویض و جایگزینی کامل تپ چنجر با تپ چنجر HYUNDAI که از کیفیت بالایی برخوردار است گرفته شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت توانیر، مهندس اسلامی در خصوص مشکلات این ترانسفورماتور افزود: تپ چنجرهای ELIN به دلیل اشکال در سیستم خاموش کننده قوس الکتریکی در دایورترسویچ به دفعات حادثه ایجاد کرده است و در مواقع تغییر تپ پشت سر هم و طولانی بودن زمان قوس باعث بالا رفتن دمای روغن محفظه دایورترسویچ می شود که به دلیل حجم کم روغن محفظه، سبب انفجار و آتش سوزی روغن محفظه و بدنبال آن آتش گرفتن ترانس می شود.

وی گفت: انفجار محفظه دایورترسویچ باعث اتصال کوتاه دو سر اتصالات سیم پیچ تنظیم ولتاژ گشته و در مواردی باعث سوختن و آسیب دیدن سیم پیچ های ترانس نیز می شود.

مهندس اسلامی همچنین عمربالای بوشینگ های ترانسفورماتورو مشکلات ناشی ازآن را منجربه تصمیم گیری جایگزینی و تعویض کلیه بوشینگ های20، 63 و230 کیلوولت با بوشینگ های تولید داخل ( شرکت نیرو ترانس) عنوان کرد.

معاون بهره برداری برق منطقه ای اصفهان مراحل بهینه سازی این پروژه را شامل: لجن زدایی از اکتیوپارت به دلیل وجود لجن در کف ترانس در اثر تجزیه شیمیایی عایق های سلولزی و روغن ،تعویض روغن به دلیل تجزیه روغن و کاغذ و همچنین شکست های مولکولی عنوان کرد.

وی یکی دیگر از اهداف اورهال را بررسی کاهش حجم و ابعاد عایق در اثر تجزیه کاغذ و عایق های سلولزی ایجاد شده عنوان کرد و افزود: این موضوع تاثیر مستقیم بر کاهش نیروی پرس سیم پیچ ها وشل شدن مهارهای موجود در اکتیوپارت دارد که محکم کردن و آچارکشی قسمت های مختلف اکتیوپارت و نیز تجدید نیروی پرسهای مربوطه باعث می شود تا در مقابل تنش های مکانیکی ناشی از کلید زنی و تغییرات شدید جریان، استحکام لازم وجود داشته باشد.

مهندس اسلامی در پایان گفت: به جهت ممانعت از ورود رطوبت به داخل روغن ترانسفورماتور و افزایش عمر روغن و سلولز عایقی تصمیم به اصلاح سیستم کنسرواتور و افزودن کیسه هوا به مخزن کنسرواتور ترانسفورماتور گرفته شد.

شایان ذکر است پروژه بهینه سازی ترانسفورماتور دوم پست 230/63 کیلوولت آبشار با هزینه ای معادل 6 میلیارد و 150 میلیون ریال و در مدت زمان 3 ماه توسط شرکت آزمون نیروی فرهنگ و با نظارت دفتر فنی انتقال و مجری بهینه سازی به انجام رسید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 312
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران