پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310184 تاریخ : 1396/09/12-15:58:50
,25,
تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت های سازمان زمین شناسی است

راضیه لک:

تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت های سازمان زمین شناسی است

برنامه ما به عنوان سازمان زمین شناسی و یک بخش دولتی، این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم و مانعی برای این بخش ایجاد نکنیم و اطلاعات مورد نیاز بخش خصوصی را به صورت یکسان در اختیار همه بگذاریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بخشی از گفتگوی راضیه لک، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

برنامه و اهداف دوره ریاست شما چیست؟

برنامه های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در 2 گروه دسته بندی می شوند. یکی برنامه های مرتبط با تولید ثروت در کشور است و دیگری جلوگیری از هدر رفت ثروت کشور است.

برنامه هایی که از هدر رفت ثروت کشور جلوگیری می کند بیشتر مرتبط با پدیده های زمین شناختی و آمایش سرزمین و مواردی که با مخاطرات طبیعی مرتبط است. مخاطرات طبیعی مثل زلزله، سیل و مخاطراتی که کشور سالانه هزینه سنگینی بابت آن پرداخت می کند. این در حالی است که اگر برنامه ریزی دقیقی انجام شود و مطالعات زمین شناسی کاملی صورت گیرد، مناطق امن مشخص خواهد شد و راهکارهای برخورد با مخاطرات زمین ارائه می شود تا کمترین خسارت را در زمینه بلایای طبیعی داشته باشیم.

برنامه های مرتبط با کمک به تولید ثروت، برنامه های اکتشافی سازمان زمین شناسی است که شامل اکتشافات مقدماتی و نیمه تفصیلی است. برای این منظور، باید با همکاری سایر نهادهای زیربط، برنامه های اکتشافی کشور سرعت داده شود تا برنامه هایی که زودبازده و اشتغال زا است، زودتر اجرایی شود تا درنتیجه بتوانیم کار مفیدی در زمینه اکتشافات عمیق انجام دهیم. در حال حاضر کشور در حوزه اکتشافات سطحی وارد شده است اما در اکتشافات عمیق در نقطه شروع هستیم.

انتظارات شما از دولت و بخش خصوصی چیست؟

انتظارم از دولت این است که دولت سازمان زمین شناسی را حمایت کند و سایر نهادهای دولتی مرتبط با فعالیت های سازمان زمین شناسی نیز همگام و همراه باشند. از بخشی نگری به دور باشیم. سازمان نیز در این خصوص وضعیت دشواری دارد. اگر بخشی نگری را کنار بگذاریم می توان هم افزایی و هم فکری را در بخش زمین شناسی و اکتشاف بالا ببریم. اکنون ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است. برنامه ما این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم و نیروهای متخصصی که در دانشگاه هستند اما امکانات دولتی را ندارند به نحو احسن در برنامه های دولت- که بخشی از آن سازمان زمین شناسی است- مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد بخش خصوصی، واقعیت این است که کشور باید در خدمت این بخش باشد چون آخرین زنجیره بخش تولید در کشور در اختیار بخش خصوصی است. برنامه ما به عنوان سازمان زمین شناسی و یک بخش دولتی، این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم و مانعی برای این بخش ایجاد نکنیم و اطلاعات مورد نیاز بخش خصوصی را به صورت یکسان در اختیار همه بگذاریم. اکتشافات تفصیلی، تولید معادن و احداث صنایع پایین دستی، جزو وظایف بخش خصوصی است که منجر به اشتغال زایی و تولید در کشور می شود.

هم افزایی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

هم افزایی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی به ویژه در بخش اکتشاف است. این 2 سازمان علاوه بر اکتشاف، وظایف دیگری دارند اما در نخستین جلسه ای که با ایمیدرو داشتیم بر همکاری در بخش مشترک (اکتشاف مواد معدنی) تاکید شد، به طوری که از نیروی های متخصص سازمان زمین شناسی و منابع مالی ایمیدرو در راستای یک هدف مشترک و واحد استفاده شود و انشاءالله بتوانیم معادن جدیدی را برای بخش خصوصی عرضه کنیم.

آیا استراتژی اکتشاف تدویشن شده است؟

استراتژی اکتشاف هنوز کامل نیست. طی سال های گذشته یک استراتژی برای اکتشاف تهیه شده بود که باید به روز رسانی شود. اخیرا یکسری کارهای جدیدی انجام شده و نقشه های آنومالی مواد معدنی تهیه شده که هنوز منجر به تهیه استراتژی اکتشاف منجر نشده است. در شروع کار بنده، به روزرسانی استراتژی قدیمی و تدوین استراتژی اکتشاف جزو اولویت های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران