پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350936 تاریخ : 1397/03/29-11:33:19
,17,15,
تحریم ها، اثرات مستقیم و جانبی برای بازار مصرف دارد

مسعود شنتیایی مطرح کرد

تحریم ها، اثرات مستقیم و جانبی برای بازار مصرف دارد

حتی اگر یک فعالیت اقتصادی هیچ گونه وابستگی به خارج نداشته باشد، اما از آنجایی که این فشارها و تحریم ها و تغییرات روی اقتصاد مصرف کننده تاثیرات دارد و مصرف کننده در زمانی که قیمت کالاها افزایش پیدا می کند، با توجه به محدود بودن منابع درآمدی خودش، کمتر خرید می کند، بنابراین بازار مصرف هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی، آمریکا از برجام خارج شد و حالا تحریم هایی جدید وضع شده است که می تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. مسعود شنتیایی، رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات درباره تاثیر تحریم ها روی شرکت های استارت آپی بیان کرد.

خروج امریکا از برجام و تحریم های دوباره وضع شده توسط این کشور چه مشکلاتی برای استارت آپ ها ایجاد خواهد کرد؟

بحث اثرات تحریم ها روی شرکت های استارت آپی به دو دسته تقسیم می شود. یک دسته آن شرکت هایی که وابستگی تکنولوژی و تجهیزات و امکانات به خارج از کشور دارند که طبیعتا دچار مشکلاتی می شوند. به خصوص اینکه تحریم ها علیه ایران، صرفا شامل تحریم های امریکا نیست. تاثیرات این تحریم ها روی نوسانات ارزی، تغییرات قوانین و مقررات برای کسب و کارها و تاثیرات جانبی که در کشور دارد و تا الان هم بوده و ادامه دارد که طبیعتا این موضوع روی فعالیت های اقتصادی از جمله شرکت های استارت آپی اثر می گذارد.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که استارت آپ هایی که در فناوری های جدید و نو فعالیت می کنند شرایط متفاوتی با فعالیت های اقتصادی که محصولاتی با سابقه تولیدی در کشور داشته اند را تجربه می کنند. به همین دلیل اینها شرایط بهتری نسبت به گروه دیگر دارند. این گروه بهتر می توانند کار کنند و تاثیراتی در مشتریان و محیط کاری شان داشته باشند.

بنابراین تاثیر تحریم ها برای گروه های مختلف، متفاوت است؟

مسلما همین طور است. در کسب و کارهای مختلف، تاثیرات متفاوتی وجود دارد. میزان این تاثیرات هم بستگی به وابستگی به خارج و نوسانات و تغییرات ارزی که در کشور هست دارد.

اثرات جانبی تحریم ها چه مواردی می تواند باشد؟

حتی اگر یک فعالیت اقتصادی هیچ گونه وابستگی به خارج نداشته باشد، اما از آنجایی که این فشارها و تحریم ها و تغییرات روی اقتصاد مصرف کننده تاثیرات دارد و مصرف کننده در زمانی که قیمت کالاها افزایش پیدا می کند، با توجه به محدود بودن منابع درآمدی خودش، کمتر خرید می کند، بنابراین بازار مصرف هم تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه آن شرکت ها در حجم میزان مشتریانشان دچار مشکل می شوند و فشار ها از مسیری دیگر درک خواهند کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران