پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248684 تاریخ : 1395/08/21-11:14:04
,11,16,17,
تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر پردیس در نمایشگاه مطبوعات

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر پردیس در نمایشگاه مطبوعات

در حالی که وعده غیرواقعی تامین مسکن دولت قبل برای مردم و ایجاد تعهدات سنگین برای بانک‌ها، افزایش قیمت تمام شده و فراهم نبودن زیرساخت‌ها؛ از دلایل عمده کُندی اجرای پروژه‌ مسکن مهر است اما برخی روز گذشته در حاشیه نمایشگاه مطبوعات رییس کل بانک مرکزی را مورد هجمه خود قرار دادند!

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت, یکی از برنامه ها و سیاست های که در دولت گذشته دنبال شد ساخت مسکن مهر بود که در ابعاد بسیار گسترده و در بسیاری از نقاط کشور کلید خورد، با این وجود به دلیل برخی مشکلات اساسی و موانع جدی، اجرای این پروژه بزرگ مسکنی با چالش های فراوانی روبرو شد و این مسئله باعث شد تا بیشتر از آنکه مسکن مهر، طرحی واقعی و اجرایی جلوه کند، تبلیغاتی و نمایشی باشد.

دولت در آن مقطع به دنبال حل مشکل مسکن اقشار کم درآمد بود و برای این منظور پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان را پیش بینی کرده بود. به بیان دیگر، دولت غافل از اینکه ایجاد شهر های مسکونی در نقطه ای خارج از شهرها ابتدا نیازمند زیرساخت های جاده، بیمارستان، آب، برق، گاز و ... است سریعا به مردم وعده پرداخت وام بانکی داد؛ از سوی دیگر رفته رفته با افزایش قیمت تمام شده تولید مسکن، هزینه ها در این بخش رشد کرد و کارکرد وام بانکی هم خیلی زود رنگ باخت.

با وجود اینکه شورای پول و اعتبار نیز در این زمینه تصمیماتی را به منظور حمایت از پروژه های مسکن مهر مد نظر قرار داد و میزان تسهیلات پرداختی را نیز افزایش داد، اما بسیاری از طرح ها همچنان با مشکلاتی مواجه هستند.

کارشناسان می گویند مشکلات مربوط به مسکن مهر از دولت گذشته به دولت تدبیر و امید منتقل شده و دولت در آن مقطع بیشتر از آنکه به فکر تامین تمام ملزومات مورد نیاز ساخت و تحویل پروژه ها باشد به دنبال تبلیغات و کارهای نمایشی بوده و این دیدگاه باعث شد تا صدها و بلکه هزاران پروژه مسکن مهر در نقاط مختلف کشور کلنگ بخورد و مردم در چشم انتظاری تکمیل مسکن مهر بمانند.

واقعیت آن است که این طرح با آن ابعاد عظیم قابل اجرا نبوده و در دولت قبل کلنگ های خورده به زمین منجر به ایجاد سرپناه برای مردم نشد و حتی این مسائل با تمام اقدامات حمایتی در دولت یازدهم نیز همچنان به سرانجام مطلوبی نرسیده است. باید گفت در شرایط فعلی اقتصاد ایران امکان ساخت میلیونی مسکن در هر سال و تحویل آنها در مقاطع زمانی کوتاه وجود ندارد.

برخی از شهروندان در حاشیه بازدید روز گذشته رییس کل بانک مرکزی از نمایشگاه مطبوعات اعتراضاتی را به وی مبنی بر وجود مشکلات فراوان در تحویل مسکن مهر داشته اند، اما واقعیت آن است که بانک ها تنها در بخش تامین تسهیلات مسکن مهر می توانند اقداماتی را داشته باشند و دستگاه های بسیار دیگری مانند وزارت مسکن، نفت و نیرو نیز دخیل هستند.

در این بین نیز این وزارت مسکن است که باید در این زمینه اقدامات موثرتری را داشته باشد و نقش این وزارتخانه در رسیدگی به امور مسکن مهر مستقیم و بسیار پُررنگ تر از سایر دستگاه ها است. البته حجم تعهدات ایجاد شده درباره مسکن مهر از سوی دولت گذشته آنقدر زیاد است که رسیدگی به همه آنها و تکمیل واحدهای متقاضیان به زمان و منابع مالی فراوانی نیاز دارد.

از آنسو نیز باید گفت بانک ها به دلیل تنگناها و مضایق مالی، امکان اختصاص یکباره منابع هنگفت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر را ندارند و در واقع بخش های دیگری از اقتصاد نیز باید از بسته اعتباری بانک ها برخوردار شوند.

تامین اعتبار مورد نیاز بخش تولید برای اشتغال زایی، تامین و اختصاص منابع برای وام ازدواج، تامین نیاز صادرکنندگان و صنایع و غیره از بخش هایی هستند که مانند مسکن مهر نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند.

با توجه به این توضیحات در واقع باید گفت هجمه برخی شهروندان به رییس کل بانک مرکزی عجیب بود به این دلیل که بانک مرکزی مسئول مستقیم اجرا و تحویل مسکن مهر نیست و وعده های آنچنانی درباره خانه دار شدن اقشار کم درآمد نیز در دولت قبل داده شده بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران