پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351424 تاریخ : 1397/04/06-07:30:37
,12,17,4,
تجربه گذشته آینده را می سازد

گزارش

تجربه گذشته آینده را می سازد

شرایط امروز قابل مقایسه با پیش از برجام نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، اقتصاد آمریکا بر اقتصاد جهان مسلط است. یک سوم اقتصاد و تجارت دنیا را اقتصاد آمریکا تشکیل می دهد و طبیعی است که تصمیم آمریکا درباره یک موضوع قابل توجه بوده و این تصمیم حتما توسط هیئت مدیره بنگاه های بزرگی با این کشور روابط اقتصادی گسترده دارند بررسی می شود. مراوده با آمریکا به طور حتم برای شرکت های بزرگ در دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است. روابط شرکت های فعال در بخش خصوصی اروپا به گونه ای است که می توان گفت حتی دولت های اروپایی هم کمتر تاثیری بر آن دارند چراکه تسلط اقتصاد آمریکا متولیان بنگاه های بزرگ را در ارتباط باکنش های مرتبط با ایران به تردید و تفکر وا می دارد و در این شرایط طبیعی است که خروج از ایران یکی از تصمیمات این شرکت ها باشد. این شرکت ها منافع گسترده شان در آمریکا را فدای منافع محدود در ایران نمی کنند. این یک واقعیت آشکار است. هرچند مقامات اروپایی از برجام حمایت کرده اند اما ماندن یا رفتن شرکت های خارجی به تصمیم خودشان و منافعشان وابسته است. در ایران اما باید تا جای ممکن زمینه را برای فعالیت بنگاه های کوچک تر آماده کرد.

همه چیز به حجم روابط و پیوستگی اقتصادی شرکت ها با ایالات متحده آمریکا مربوط است. خطر انتقال منابع به دلیل همکاری با ایران برای شرکت های خارجی وجود دارد. به هرحال شرکت هایی که در داخل ایران کار می کنند باید تعاملات مالی شان را به نوعی پیش ببرند و زمانی که آمریکا به هر طریق کانالهای تعاملات مالی را محدود کند، این امکان وجود نخواهد داشت و فعالیت شرکت های بزرگ هم در ایران توجیه پذیر نیست. از نظر من این مسئله در مورد شرکت های بزرگ پررنگ است اما در مورد شرکت های محدود و کوچک که البته توانمندی بالا و تکنولوژی هم دارند، امکان تعامل فراهم است و می توان براساس نیاز اقتصاد کشور از فرصت حضور این شرکت ها بهره برد.

با وجود مشکلات کنونی و احتمال بازگشت تحریم ها، قیاس شرایط امروز با پیش از تصویب برجام خردمندانه به نظر نمی رسد. این دو شرایط با یک دیگر متفاوت است. پیش از تصویب برجام دولت آمریکا با روش های متنوع و متعدد اجماع گسترده ای را علیه ایران در جهان ایجاد کرده بود. قطع نامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل با رای مثبت اتحادیه اروپا به تصویب می رسید. حتی بعضی شرکت ها در شرق آسیا هم تمایل به همکاری با ایران نداشتند و ایران مجبور بود از کانال های محدود مراودات تجاری را دنبال کند. انتخاب های محدود باعث امتیاز دهی های مختلف شده بود اما اکنون چنین اجماعی علیه ایران وجود ندارد. ترامپ از نظر رفتاری این خاصیت را نداشت تا اجماعی که علیه ایران در دوره اوباما ایجاد شده بود را تکرار کند. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم به گونه در این چندسال اخیر پیش رفت که احتمال ایجاد این اجماع را از بین برد.

اکنون فاصله ای نه استراتژیک بلکه تاکتیکی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده است. هر چند در ظاهر اینطور به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا تنهاست اما تسلط اقتصادی آمریکا بر ادامه برجام اثرگذار است. به لحاظ سیاسی ترامپ تنهاست. هیچ کشوری غیر از چند کشور که موضع همیشگی شان مخالفت با ایران است، موافق خروج آمریکا از برجام نبودند اما به هرحال این اتفاق افتاد و تنها راه چاره ایران در چنین شرایطی حفظ تعامل با بنگاه های مختلف برای برآورده کردن نیازهایمان است هرچند این بنگاه ها در دسته شرکت های بزرگ جهانی نباشند و البته به دلیل عدم وجود اجماع جهانی علیه کشورمان در این زمینه انتخاب های گسترده ای داریم. تمام کشورهای جهان براساس منافع اقتصادی و سیاسی شان تصمیم می گیرند و کشورهایی مثل چین و روسیه که ممکن است محلی برای تامین نیازهای ایران در نظر گرفته شوند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

هند و چین در سال های 91 و 92 یعنی اوج تحریم های بین المللی علیه ایران با اقتصاد کشورمان ارتباطشان را حفظ کردند و از محل ارتباط با ایران به منافع زیادی رسیدند اما متاسفانه در زمان لازم رفتارهای مناسبی از خود بروز نداده اند. یکی نمونه از این رفتارها تلاش هندی ها برای تسویه بدهی نفتی شان به ایران با روپیه به جای دلار بود اما اکنون دوران گذشته به سر رسیده است. ایران تجربیاتی دارد که باید در روزهای پیش رو از این تجربیات در تعامل با کشورهای مختلف استفاده کند.

محمود دودانگه، تحلیل گر اقتصادی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 293
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران