پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306588 تاریخ : 1396/07/24-10:07:10
,10028,
تامین‌اجتماعی برای بیمه خارجی‌ها فراگیر شد

اقدامات تامین اجتماعی ، برای پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی و ایرانی شاغل در خارج از کشور:

تامین‌اجتماعی برای بیمه خارجی‌ها فراگیر شد

براساس گزارش دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در سال‌های 94 تا 95، اتباع خارجی زیرپوشش خدمات سازمان از 17 هزار و 988 نفر به 26 هزار و198 نفر افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش 45 درصدی بوده است. همچنین در سال 95 بیشترین رشد بیمه‌شدگان از نوع بیمه‌پردازی به ترتیب مربوط به بازرسی و گروه بیمه‌شدگان خاص (مجموع حرف و مشاغل آزاد و اختیاری) بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ اداره کل شهرستان‌های تهران، یزد و خراسان جنوبی از جمله اداراتی هستند که در زمینه جذب اتباع خارجی موفق عمل کرده‌اند. از‌این‌رو با مدیران کل این ادارات گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌خوانید:

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستان‌های تهران:
12هزار و 786 نفر اتباع خارجی بیمه شده‌اند 

براساس آمارهای اداره کل اتباع سازمان تامین‌اجتماعی، اداره کل شهرستان‌های استان تهران توانسته است دو سال پیاپی درسال‌های 1394 و 1395 رتبه برتر درکل کشور در خصوص جذب اتباع را کسب کند.

داریوش صالح‌پور مدیرکل تامین‌اجتماعی شهرستان‌های تهران  در این خصوص گفت: این اداره کل طبق بازرسی‌های انجام گرفته از محل کارگاه‌ها نسبت به درج اسامی اتباع بیگانه که درکارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی اشتغال دارند، با جدیت اقدام کرده است. همچنین پس از تشکیل اداره کل اتباع، تعاملات لازم با این اداره کل و دفاتر کفالت اتباع خارجی برقرار شد. برگزاری جلسه با اداره کل کار استان و مکاتبات به عمل آمده با نهادها و ادارات و شرکت‌های مستقر در حوزه شعب تابعه که احتمال به‌کارگیری اتباع خارجی را داشتند، از قبیل شرکت ملی گاز و اداره آب و فاضلاب وپایانه های مسافربری و همچنین مکاتبه با شهرداری‌ها و بخشداری‌ها، تعامل و اطلاع‌رسانی لازم برای عقد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه اجباری اتباع خارجی از دیگر اقدامات برای جذب این افراد بوده است .

وی افزود: براساس مکاتبات انجام گرفته از سوی اداره کل اتباع خارجی، اطلاعات 32  هزار و 300 نفر از اتباع خارجی دارای مجوز اشتغال در محدوده عملکرد شعب تابعه این اداره کل اعلام شد و با تلاش گسترده واحد بازرسی‌ کارگاه‌های شعب تابعه تا مردادماه سال جاری 11هزار و 838 نفر تبعه خارجی درکارگاه‌های مشمول بیمه اجباری قانون تامین اجتماعی ثبت نام شده‌اند. همچنین تعداد زیادی از لیست افراد معرفی شده مذکور  دارای نشانی نامشخص بوده یا در مشاغل ساختمانی یا کارگاه‌های غیرمشمول بیمه اجباری قانون تامین اجتماعی اشتغال داشته‌اند که با اطلاع‌رسانی و توزیع بروشور و راهنما و نصب بنر و برقراری تماس تلفنی درمجموع 948 نفر نیز درقالب بیمه حرف و مشاغل آزاد جذب شدند و مجموع بیمه‌شدگان اصلی اتباع خارجی به 12هزار و 786 نفر رسیده است  .

به گفته وی، بخش زیادی از اتباع خارجی بیمه‌شده این اداره کل از کشورهای افغانستان، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، چین، عراق و هندوستان هستند.

صالح‌پور در خصوص برنامه‌های اداره کل برای جذب بیشتر اتباع خارجی گفت: با برگزاری جلسات بیشتر با ادارات کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی و انجام دادن بازرسی‌های دقیق تلاش مضاعف خود را برای بهبود و افزایش هرچه بیشتر در جذب اتباع خارجی به کار خواهیم گرفت. همچنین تعامل خود را با کارفرمایان به منظور به کارگیری اتباع دارای کارت اقامت و کارت کار تقویت خواهیم کرد تا از این طریق نسبت به بیمه کردن  اتباع خارجی شاغل در کارگاه همانند سایر شاغلان اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: این اداره کل تلاش‌های مستمری برای افزایش وصولی به عمل آورده و با اجرای طرح‌های مختلف از جمله فرایند پیگیری مطالبات معوق و استفاده از همه همکاران در وصول مطالبات و فعال کردن بازرسی‌های کشفی، جذب بیمه‌شدگان درقالب اختیاری و حرف و مشاغل آزاد، جذب بیمه‌شدگان اتباع بیگانه به افزایش منابع سازمان کمک کرده است. همچنین شاخص‌های ارزشیابی ارسالی از سوی معاونت امور استان‌ها به صورت خاص  برای این اداره کل حایز اهمیت است وتلاش خواهیم کرد که در این زمینه همواره دررتبه‌های برتر استان‌ها قرارداشته باشیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد:
جلب اعتماد اتباع خارجی برای بیمه شدن مهم است

حدود 1300 نفر اتباع خارجی دارای مجوز کار از سوی اداره کل اتباع به استان یزد اعلام شده است که تاکنون این اداره کل توانسته است1587 بیمه‌شده اجباری، 45 بیمه‌شده اختیاری و 45 بیمه‌شده مشاغل آزاد را جذب کند که بیشتر این افراد از کشورهای افغانستان، بنگلادش، پاکستان،چین، پرتقال، عراق،کانادا، هلند و هندوستان هستند.

محمد صابری مدیر کل تامین اجتماعی استان یزد با اعلام این خبرگفت: با راه‌اندازی اداره کل اتباع، گام‌های بلندی در راستای اهداف ملی و سازمانی برداشته شد و ان‌شاءا...با همراهی و همکاری سایر واحدها و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در استان شاهد خدمات و بهره‌برداری لازم از فرصت‌های فعلی خواهیم بود.

وی  افزود: در حال حاضر اداره کل استان یزد و حوزه معاونت بیمه‌ای استان با برگزاری   جلسات متعدد با مدیرکل وکارشناسان اداره کل اتباع استان، ابتدا موضوع بیمه اتباع خارجی را به طور کامل تبیین و ضمن شرح خدمات سازمان، آمار، اطلاعات وموقعیت افراد هدف را اخذ کرده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود شعب یزد و شهرستان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی و تعمیم پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه اختیاری و مشاغل آزاد اقدام کرده است. همچنین در جلسات شورای اداری و با توصیه‌های لازم راهکارهای جذب واستفاده از فرصت‌های هریک از شعب برای جذب اتباع خارجی به صورت جداگانه شرح داده شده است.

صابری تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کارگاه‌های کوچک در برخی شهرک‌ها و مناطق شهری در شیفت شب به فعالیت اشتغال دارند، تقویت بازرسی در شیفت شب را در دستور کار شعب یزد قرار داده‌ایم تا ان‌شاءالله بتوانیم افراد جدیدی را به  تعداد فعلی اضافه کنیم. موضوع بیمه اتباع خارجی از طریق روسای کارفرمایی و مجامع امور صنفی به صورت کامل به آگاهی کارفرمایان و صاحبان صنایع کوچک و بزرگ رسیده و در عمل ًمشکلی در این زمینه وجود  ندارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که برای جذب بیشتر اتباع خارجی در این اداره کل انجام می‌گیرد، ملاقات حضوری و گفت‌وگو با ریش‌سفیدان اتباع خارجی است که در این دیدارها مزایای بیمه تامین‌اجتماعی را برای آنها تبیین می‌کنیم. از آنجایی‌که این افراد جایگاه خاصی در میان اقوام و آشنایان خود دارند، آگاهی و جلب اعتماد آنها می‌تواند نقش موثری در جذب سایر اتباع خارجی داشته باشد. این اقدام تا حدی در استان انجام شده است و شاهد نتایج خوبی نیز بوده‌ایم و امیدواریم در آینده نتایج بهتری حاصل شود.

مدیرکل  استان یزد افزود: بهتر است که جذب اتباع خارجی از طریق کارگزاری‌های سازمان  با تعریف تعداد و حق‌الزحمه مربوطه به صورت برنامه عملیاتی در دستور کار تمامی واحدها قرار گیرد و قطعاً کارگزاری‌ها در این  زمینه موفق خواهند بود.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی :
برخی کارفرماها در زمینه بیمه اتباع خارجی همکاری نمی‌کنند

اداره کل استان خراسان جنوبی یکی از اداراتی است که توانسته اتباع خارجی قابل توجهی را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.  114 هزارو 491 بیمه شده اصلی تحت پوشش این اداره کل قرار دارند که با افراد تبعی به 352 هزار و 200 نفر می‌رسد و این تعداد حدود 46 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

مجید درویشی مدیرکل تامین‌اجتماعی خراسان جنوبی تعداد اتباع خارجی تحت پوشش این اداره کل را 97 نفر اعلام کرد و گفت:‌ تا کنون از 170 نفر اتباع خارجی دارای پروانه کار در استان، 97 نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و بقیه آنها به دلایل مختلف تاکنون موفق نشده‌اند بیمه شوند. به طور مثال تعدادی از آنها کارگران شرکت چدن شهرستان خوسف هستند که سرمایه‌گذار آن شرکتی چینی است و کارگران چینی آن نیز در کشورشان تحت پوشش بیمه هستند و فقط می‌توانند سهم 3 درصد ناشی از حوادث کار را بپردازند که کاملاً اختیاری است. در حال رایزنی و مذاکره با آنها هستیم تا بتوانیم این پوشش آنها را برقرار کنیم. 

وی افزود: اداره کل اتباع خارجی ستاد مرکزی سازمان‌CDهایی شامل اسامی و نشانی افراد اتباع خارجی هر استان را که دارای کارت مجوز کار هستند، به اداره کل ارسال می‌کند. تعدادی از این افراد که در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند، قابل دسترس هستند و به راحتی توسط بازرس‌های شعب نامنویسی می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اما شناسایی و نامنویسی تعدادی از آنها که مشمول بیمه اجباری نیستند و در قالب بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد هستند، اندکی دشوار است. با این افراد براساس نشانی‌هایی که از آنها موجود است، مکاتباتی انجام می‌دهیم و اگر شماره تماسی از آنها در اختیار باشد، با آنها تماس می‌گیریم که تاکنون تعداد کمی از آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

درویشی اظهار داشت: از 97 اتباع خارجی تحت پوشش، 88 نفر از آنها لیست حق بیمه ارسال می‌کنند، 6 نفر از طریق بازرسی همکاران شعب نامنویسی شده‌اند و 2 نفر بیمه مشاغل آزاد و یک نفر بیمه اختیاری است. همچنین از این تعداد 2 نفر زن هستند.

وی ادامه داد: در جلساتی که با شعب استان برگزار کردیم، مشخص شد در فرایند بیمه اتباع خارجی مشکلاتی وجود دارد. از جمله این‌که برخی کارفرماها در این زمینه همکاری نمی‌کنند؛ به‌خصوص کارگاه‌های پیمانکاری و بالای 50 نفر که ماهیت بازرسی ندارند. همچنین تعدادی از افراد مشمول بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد هستند که باید خودشان مراجعه کنند؛ هرچند تا کنون مکاتبات زیادی با این افراد انجام شده است.

مدیرکل  خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از اقدامات برای افزایش پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی این است که این امکان برای واحد مشاوره فراهم شود تا بتوانند به صورت تلفنی و حضوری با افراد مشمول صحبت کنند و مزایای تامین‌اجتماعی را برای آنها شرح دهند. همچنین به دنبال آن هستیم که با همکاری اداره کل اتباع استانداری، کلاس‌هایی توسط همکاران بیمه‌ای برای اتباع خارجی تشکیل شود که در آنجا موضوع بیمه و مزایای آن برای آنها توضیح داده شود؛ زیرا بسیاری از آنها حتی از وجود چنین طرحی بی‌خبرند، البته این اقدام در حال حاضر در مرحله مطالعه و کارشناسی قرار دارد.

به گفته وی، در میان شعب تحت پوشش این اداره کل، شعبه یک بیرجند با 62 نفر و شعبه دو بیرجند با 18 نفر توانسته‌اند بیشترین اتباع خارجی را جذب کنند و در کل شهرستان، بیرجند بیشترین آمار جذب اتباع خارجی را داشته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 309
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران