پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 307911 تاریخ : 1396/08/10-10:24:50
,10028,
تامین اجتماعی نیازمند گفتمان سازی

تامین اجتماعی نیازمند گفتمان سازی

میزگرد«نقش رسانه ها در تبیین و توسعه گفتمان رفاه و تامین اجتماعی» در غرفه رسانه های تامین اجتماعی با حضور دکتر حسام نیکوپور، پژوهشگر و صاحب نظر در حوزه بیمه های اجتماعی و کامبیز لعل، پژوهشگر و صاحب نظر در حوزه بیمه های اجتماعی و درمانی در غرفه رسانه های رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ دکترحسام نیکوپور در مروری اجمالی به بیان دیدگاه های مختلف در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی پرداخت و گفت: دیدگاه های مختلفی وجود دارد که آیا صندوق های بازنشستگی با بحران مواجه هستند یا نه؟ در مجموع در این حوزه باید به چهار سوال و چالش جدی در این زمینه بررسی و پاسخ داده شود.

وی افزود: اینکه جمعیت هدفم را پوشش می دهم و  مزایای کافی و مستمر اختصاص می دهم و به تعهداتم عمل می کنم و از پایداری مالی برخوردار هستم از نکات مهم تلقی می شوند.

این پژوهشگر حوزه بیمه های اجتماعی با تاکید بر اینکه ما با بحران سالمندی مواجه نیستیم، افزود: حدود 7 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و 71 درصد آن جمعیت 15 تا 64 سال را شامل می شوند و کشوری که این تعداد از جمعیت آن در سن کار تعریف می شود با بحران سالمندی مواجه نیست.

دکتر نیکوپور ادامه داد: 77 درصد جمعیت شاغل کشور که 22 میلیون هستند تحت پوشش بیمه های  اجتماعی  قرار دارند و 33 درصد دیگر با جمعیت  6 میلیون نفر از شاغلان کشور بیمه نیستند و 98 درصد شاغلان حقوق و مزد بگیز تحت پوشش بیمه ای هستند و غیر مزد و حقوق بگیر ها پوشش بیمه ای پایینی دارند و یا کسانی هستند که بیمه نیستند .

وی تصریح کرد: زمانی که امکان اشتغال زایی نباشد در نتیجه سهم غیر مزد و حقوق بگیرها زیاد می شود 45 درصد جمعیت شاغلان غیرمزد و حقوق بگیرند و احتمال بیمه شدن آنها اندک است.

وی تاکید کرد: این زنگ خطر بزرگی است و بحران در پوشش بیمه ای مشکل وضعیت اقتصادی، بازار کار و تغییر ترکیب بیمه شده ها و کیفیت شاغلان است .

دکترنیکوپور گفت: هرچه اقتصاد پیشرفته تر باشد، میزان مزد و حقوق بگیران بیشتر می شود، در آمریکا 75 تا 80 درصد مزد و حقوق بگیر هستند. وقتی غیرمزد و حقوق بگیر زیاد شود احتمال بیکاری بیشتر و آموزش و دستمزد پایین تر است.

وی در بیان علت پایین بودن کفایت مزایا گفت: مهم ترین علت پایین بودن سطح دستمزدها است، در کشور سهم نیروی کار از ارزش افزوده مخصوصا در 10 سال اخیر مدام کاهش پیدا کرده است و کلا 25 درصد از ارزش افزوده ای که ایجاد می شود را به نیروی کار اختصاص می دهیم و سطح دستمزدها خیلی پایین و نرخ رشد دستمزدها بالاست.

وی تصریح کرد: در اقتصادی که سطح دستمزدها پایین باشد و نرخ رشد بالا باشد، فرار بیمه ای اتفاق می افتد و باید تعریف دستمزد ها منطقه ای مدنظر قرار گیرد.

این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: مستمری بگیران ما 65 درصد آن ها بازنشسته و بقیه بازمانده و از کارافتاده هستند و این سیستم اشتباه است که سهم بازمانده ها افزایش یافته است.

دکترنیکوپور طرح تحول سلامت را عاملی در عدم پایداری مالی عنوان کرد و گفت: تامین مالی اجرای این طرح با منابع مالی سازمان تامین اجتماعی چالش های جدی برای این صندوق ایجاد کرده است که به آن هم توجه جدی نمی شود.

وی ساختار سه جانبه گرایی را در روال مند شدن مدیریت در سازمان موثر دانست و گفت: اگر به نقش مردم، کارگر و کارفرما در مدیریت سازمان توجه شود، قطعا ثمرات فراوانی به همراه خواهد داشت .

کامبیز لعل نیز در این میزگرد با تاکید بر ضرورت  نهادینه کردن مفهوم تامین اجتماعی در کشور گفت: یکی از آسیب های جدی که گریبانگیر سازمان تامین اجتماعی شده است، مهجور ماندن «گفتمان تامین اجتماعی» در عزصه اجتماعی، سیاسی، قانون گذاری و سیاست گذاری است و گرچه رسانه های سازمان تامین اجتماعی در تبیین این گفتمان تلاش هایی داشته اند اما ناکافی است .

لعل گفت: خبرنگاران اگر صورت بندی درستی از مشکلات داشته باشند می توانند با دسته بندی مخاطبان خود پیام های خاصی تعریف کنند. مخاطب اول خبرنگاران باید دولت باشد تولید پیام برای دولت که به درک درستی از گفتمان تامین اجتماعی برسد و در مرحله بعد به مجلسیان است که بخواهند تمام طرح های اقتصادی و اجتماعی آنها با پیوست تامین اجتماعی و رفاه مصوب شود و پیام دیگر به کارفرمایان است که به آن این مفهوم منتقل شود که تامین اجتماعی آمده که یاریگر و حامی باشد و به آنها اطمینان بخشیده شود که اگر تامین اجتماعی نبود تولید نیم آنها نیز با چالش های جدی تری مواجه می شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران