پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282841 تاریخ : 1396/05/22-13:50:47
,17,
تاثیر مشوقهای مالیاتی در جلب و افزایش مشارکت مودیان مالیاتی

تاثیر مشوقهای مالیاتی در جلب و افزایش مشارکت مودیان مالیاتی

بی گمان در انجام تمام امور، فاکتورهایی وجود دارد که بر نحوه انجام و حصول نتیجه مفید کاملا تاثیر گذارند. مدیران و مسئولین برنامه ریز برای دریافت بازدهی لازم و افزایش بهره وری، همواره عوامل موثر بر انجام کار را رصد کرده و مشکلات را حل می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،در بحث پرداخت مالیات که از حساسیت زیادی برخوردار بوده و تاثیر شایانی در پیشرفت اقتصاد کشور دارا می باشد همواره اهتمام مسئولین و سیاستگذاران بر شفاف سازی قوانین و بخشنامه ها و ارائه اطلاعات لازم و ضروری برای مودیان مالیاتی در موقع مناسب معطوف شده است.

در قانون مالیاتهای مستقیم به این مسئله توجه شده و مشوقهایی برای مودیان خوش حساب که در موعد مقرر نسبت به ارائه اظهارنامه و اطلاعات صحیح از فعالیتهای اقتصادی خود می نمایند در نظر گرفته شده است.
به عنوان مثال ماده 189 قانون مالیاتها می گوید: اشخاص حقوقی و همچنین اشخاص حقیقی چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند معادل پنج در صد (5%) اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر این قانون به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد که این جایزه از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
در ماده 190 به مورد دیگری از مشوق مالیاتی به این شرح اشاره شده است: علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سر رسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه ای معادل یک درصد (1%) مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد.
از دیگر مشوقهای مالیاتی که در قانون جدید مالیاتها برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شده می توان به معافیتها اشاره کرد که در راستای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید داخل صورت گرفته است.
فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای ماده 132 از طرف وزارتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان ها ، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می شود ، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. 
در همین رابطه و با هدف حمایت از اشتغال، مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت ، هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (50% ) افزایش دهند به ازای هر سال افزایش کارکنان یکسال اضافه می شود.
به منظور تشویق و افزایش سرمایه گذاری های اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته وسایر مناطق، در قانون مالیاتها علاوه بر در نظر گرفتن نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران تسهیلات دیگری نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال : مالیات سالهای بعد از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر مذکور در صدر ماده 132 تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد با نرخ صفر محاسبه می شود و بعد از آن مالیات متعلقه با نرخهای مقرر در ماده (105) این قانون و تبصره های آن محاسبه و دریافت می شود.
در سالهای اخیر سیستم مالیاتی اهتمام ویژه ای برای رشد و توسعه گردشگری داشته است به همین منظور معافیتهایی در ماده 132قانون مالیاتها برای این صنعت درنظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از اجرای این ماده پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذیربط اخذ کرده باشند تا مدت شش سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده از پرداخت پنجاه در صد ( 50%) مالیات بر درآمد ابرازی معاف می باشند.
-صد در صد (100 % ) درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذیربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان ، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات می باشد.
در چند سال اخیر طبق تصمیمات متخذه از سوی مسئولین نظام مالیاتی با رویکرد اعتماد به مودیان مالیاتی هر ساله اقدام به امضای تفاهم نامه با اصناف و اتحادیه ها شده و در همین راستا مشوقهایی نیز برای کلیه فعالان اقتصادی در نظر گرفته می شود. تقسیط مالیات متعلقه و بخشودگی جرایم مالیاتی برای مودیان خوش حسابی که در زمان مقرر اعلام شده نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام و درآمدهای واقعی خود را ابراز می کنند از جمله این مشوقها می باشد که سازمان مالیاتی طبق قانون و برابر اختیارات محوله برای این مودیان در نظر گرفته است.
نتایجی که از این اقدامات سیستم مالیاتی حاصل می شود را می توان به شرح زیر عنوان کرد:
- مشوقهای مالیاتی موجب افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی می شود.
- در نظر گرفتن مشوقهای مالیاتی باعث افزایش سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته می گردد.
- این مشوقها در ایجاد اشتغال و کار آفرینی موثر بوده و بیکاری را از بین می برد.
- تولید داخلی در سایه این مشوقهای مالیاتی، توسعه یافته و این مشوقها حمایت تولید داخلی را ضمانت می کند.
خوشبختانه اقدامات سیستم مالیاتی در سالهای اخیر موفقیت آمیز بوده و میزان اعتماد و مشارکت مودیان برای پرداخت مالیات افزایش یافته و ارتباط قابل قبولی مابین سازمان مالیاتی و جامعه مودیان مالیاتی شکل گرفته است. همین امر موجب تحقق درآمدهای مالیاتی شده و توان دولت برای ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و گسترش عمران و ابادانی کشور بیشتر شده است. شایان ذکر است که افزایش مشارکت در پرداخت مالیات مقدمات تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده و کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی رها می سازد .
می توان گفت تمام این نتایج درخشان حاصل اعتمادی است که سیستم مالیاتی به صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی کشور کرده و البته همراهی و همدلی آحاد جامعه و مخصوصا مودیان مالیاتی کلید اصلی تحقق این موفقیتهاست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 466
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران