پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266295 تاریخ : 1395/11/19-10:05:34
,10029,
بیمه‌ها باید 50 درصد هزینه داروهای ناباروری را پرداخت کنند

بیمه‌ها باید 50 درصد هزینه داروهای ناباروری را پرداخت کنند

یک عضو هیأت مدیره انجمن ناباروری ایران گفت: علی‌رغم اینکه ناباروری یک بیماری است، پوشش بیمه‌ای مناسبی برای درمان آن نداریم، درحالی‌که بیمه‌ها باید 50 درصد هزینه داروهای ناباروری را پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدرضا نوروزی متخصص اورولوژی و عضو هیأت مدیره انجمن ناباروری ایران، گفت: درمان ناباروری، جزو درمان‌های گران در کشور ما تلقی می‌شود و اغلب هزینه‌های آن برای بسیاری از افراد غیرقابل پرداخت است، شیوع ناباروری در کشور زیاد شده و پیش‌بینی می‌شود بین 2 تا 3 میلیون زوج نابارور داشته باشیم که بسیاری از آن‌ها نیاز به درمان‌های پیشرفته ناباروری داشته باشند، در واقع باید پیش‌بینی هزینه‌های بیشتر را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث ناباروری درمورد زوج‌های جوان مطرح است و آن‌ها زوج‌هایی هستند که از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعال هستند و عوارضی که به دلیل ناباروری برای آن‌ها پیش می‌آید، گریبانگیر کل جامعه است یعنی بخشی از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه تحت تاثیر عواملی مانند افسردگی و طلاق در اثر بچه‌دار نشدن، اتفاق خواهد افتاد.

این عضو هیأت مدیره انجمن ناباروری ایران گفت: در اینجا سوالی مطرح است که وقتی به رُشد جمعیت فکر می‌کنیم در چه گروه‌هایی بهتر است که سرمایه گذاری کنیم؟ آیا بهتر است رُشد جمعیت را در بین گروه‌هایی که از نعمت فرزنددار شدن بهره‌مند هستند، سرمایه گذاری کنیم؟ یا بهتر است برای افرادی که آرزوی داشتن یک فرزند را دارند سرمایه گذاری شود؟

نوروزی، پاسخ داد: سیاست‌هایی که ایجاد شده و به خصوص سیاست‌هایی که در وزارت بهداشت در حال پیگیری است این بوده که سعی کنیم زوج‌های نابارور را اولویت قرار دهیم و سرمایه گذاری کنیم تا آن‌ها بچه دار شوند، قدرمسلم نعمت بچه دار شدن را گروه نابارور، بهتر درک می‌کنند و فرزنددار شدن آن‌ها، کمکشان می‌کند از نظر روحی به جامعه بازگردند و نوع فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی آن‌ها متفاوت شود.

وی گفت: بچه دار شدن زوج‌های نابارور، کاری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد، یکی از بخش‌هایی که در این مورد باید سرمایه گذار باشد بیمه‌ها هستند، چون ناباروری یک بیماری محسوب می‌شود؛ متاسفانه علیرغم اینکه گام‌هایی رو به جلو برداشته شده و بیمه قبول کرده که هزینه‌های دارو و درمان ناباروری را پرداخت کند، همچنان حمایت بیمه‌ای خوب نیست چراکه حدود 30 درصد از هزینه یک درمان پیشرفته ناباروری، مربوط به داروی آن است مثلا کسی که حدود 3 میلیون هزینه درمان دارد، یک میلیون آن هزینه داروی اوست؛ بنابراین بیمه‌های پایه باید 50 درصد از دارو را پوشش دهند و با توجه به اینکه پرداختی بیمه‌ها با تاخیر است، بسیاری از داروخانه‌ها تمایلی به فروش اینگونه داروهای گران قیمت ندارند و می‌گویند ما پول دارو را باید نقد پرداخت کنیم اما با فاصله زیادی آن را می توانیم از بیمه بگیریم.

نوروزی، افزود: نکته دوم خود خدمات درمان ناباروری است مثل IVF و میکرواینجکشن که روش‌های پُرهزینه هستند و افراد نابارور برای این روش، هزینه زیادی را باید پرداخت کنند، کلیه بیمه‌ها هم پوشش خوبی ندارند و بیمه‌های تکمیلی هم معمولا این نوع خدمات را تقبل نمی‌کنند؛ به طورکلی، برای زوج‌های نابارور پوشش بیمه‌ای مناسبی وجود ندارد.

این عضو هیأت مدیره انجمن ناباروری ایران، یادآور شد: در قالب طرحی که وزارت بهداشت در حمایت از رُشد جمعیت و زوج‌های نابارور داشت، بودجه‌ای برای این کار تخصیص یافت تا در مراکز درمان ناباروری خصوصا دولتی، یک یارانه‌ای برای زوج‌های نابارور که مشکل مالی دارند قرار داده شود و آن‌ها برای یک یا دو سیکل از این یارانه استفاده کنند؛ اما در مراکز درمانی دولتی تراکم جمعیت زیاد است و نوبت دهی کُندتر انجام می‌شود و ما پیشنهاد این طرح را برای بخش خصوصی دادیم که به علت موارد بروکراسی و دست و پا گیر، بخش خصوصی هنوز از این یارانه استقبال نکرده است .

وی گفت: تصور ما بر این است که اگر ما بخواهیم برای رُشد جمعیت سرمایه گذاری کنیم، کافیست که تلاش کنیم همین زوج‌های نابارور بچه دار شوند که با این کار، جمعیت دو سه میلیون نفری را به کشور اضافه خواهیم کرد؛ بحث افزایش جمعیت موضوع ملی است و لازم است بیمه‌ها این امر را به عنوان اولویت در نظر بگیرند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 391
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران