پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266199 تاریخ : 1395/11/18-12:28:42
,10030,
بیمه ها 78 درصد منابع طرح تحول سلامت را تامین می کنند

بیمه ها 78 درصد منابع طرح تحول سلامت را تامین می کنند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان های بیمه گر از جمله تامین اجتماعی در زمان حاضر 78 درصد منابع طرح تحول سلامت را تامین می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سیدتقی نوربخش روز دوشنبه درباره اقدامات سازمان درخصوص طرح تحول سلامت  افزود:سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمان های بیمه گر در تامین منابع مالی طرح تحول سلامت است.

وی اظهار کرد: چون طرح تحول سلامت یکی از راهبردهای کلیدی دولت تدبیر و امید در زمینه سیاست داخلی است و وعده دکتر روحانی قبل از انتخابات هم به شمار می آمد ، وزارت بهداشت مسئولیت طرح را به عهده گرفت که در قالب هشت بسته آن را اجرایی کرد.
نوربخش اضافه کرد: پنج خدمت به طور مستقیم به تامین منابع مالی از سوی سازمان های بیمه گر برمی گردد که کاهش میزان پرداختی از جیب مردم، حمایت از ماندگاری پزشکان ، حمایت از بیماران صعب العلاج و 2 خدمت دیگر ، این خدمات را تشکیل می دهند که توسط سازمان های بیمه گر تامین شده است.
نوربخش خاطرنشان کرد:در واقع این موارد، ارتقای خدمات حوزه سلامت است چون نیازهایی است که باید دولت های گذشته برای مردم تامین می کردند.
مدیر عامل تامین اجتماعی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان های بیمه گر وظیفه پوشش ریسک ها را داشتیم این درحالی است که در گذشته سازمان های بیمه گر ریسک های کوچک را پوشش می دادند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ما اکنون ریسک های بزرگی همچون رادیوتراپی، تالاسمی، هموفیلی و دیگر خدمات را 100 درصد پوشش می دهیم.
وی درباره طرح ویژه زایمان جهت ترویج زایمان طبیعی نیز گفت: ما این طرح را براساس سیاست های رهبری انجام می دهیم تا از سلامت مادران باردار حمایت کنیم.
نوربخش اضافه کرد: ارتقای کیفیت هتلینگ (خدمات غیر پزشکی به بیمار بستری در بیمارستان) از دیگر اقدامات انجام شده است و برای اینکه کیفیت بیشتر هتلینگ برای بیماران بیشتر شود، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی درباره ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در مراکز درمانی دولتی نیز گفت: این موضوع نیز به عهده سازمان های بیمه گر است و تامین مالی شده است.
نوربخش ادامه داد: در درجه اول باید تکلیف مان را با زیرساخت نظام سلامت مشخص کنیم یا برخی کشورها سیستم طب ملی دارند یعنی کل منابع نظام سلامت از بودجه عمومی تخصیص داده می شود.
وی ادامه داد:سازمان تامین اجتماعی بودجه به بیمارستان هایی همچون بیمارستان میلاد یا فیاض بخش( از بیمارستان های این سازمان ) نمی دهد اما خرید خدمت می کنیم و بیشترین دقت و خرید خدمت را از این بیمارستان دریافت می کنیم.
نوربخش ادامه داد: دولت در سیستم آمریکا برای افراد ناتوان مالی که توان پرداخت ندارند،بخشی از هزینه های آنها را می دهد و از نظر تامین مالی دو روش ، یکی توسط دولت و یکی هم توسط براساس حق بیمه مانند آلمان، فنلاند و خود ایران وجود دارد که هرکدام از اینها مزایایی دارند.
وی اضافه کرد: در کشور ما تکلیف با این قضیه مشخص نشده است. در تحول نظام سلامت تجارب مختلفی داشتیم و دچار پارادوکس در تعریف زیرساخت این طرح هستیم اما باید راهبردمان به عنوان نظام سلامت، مشخص و باید تامین هزینه آن هم تعیین شود؛ به عبارت دیگرباید زیرساخت نظام سلامت تعریف مشخصی داشته باشد.
وی اظهار کرد: بحث بعدی تعریف ارائه خدمات است و باید مشخص شود که ما نظام إرجاع را قبول داریم یا نه؟ این نظام ارجاع در 2 استان مازندران و فارس در حال انجام است اما باید مزایا و معایب آن مشخص شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: یکی از راه های برون رفت از مشکلات ساختاری و تامین مالی اجرای پزشک خانواده است و ما فکر می کنیم برای جلوگیری از هزینه های القائی و هدایت بیماران به مسیر درست و تامین سلامت ، باید طرح تحول سلامت انجام شود.
مدیر عامل تامین اجتماعی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای مناطق حاشیه نشین اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است ، افزود: پزشک خانواده یکسری هزینه های اجتماعی و زیرساخت مانند پرونده الکترونیک می خواهد که اکنون اینها تامین است .
وی با بیان اینکه البته طرح تحول سلامت نیاز جامعه محسوب می شود ، ادامه داد: سازمان های بیمه گر تامین مالی این موضوع را به عهده دارند که نقدهایی داریم که نقد اول، اجرای طرح پزشک خانواده است.
وی خاطرنشان کرد: الان در شرایطی هستیم که همکاران پزشک در این طرح، هزینه هایی را ایجاد کرده اند که برای این هزینه ها، مکانیزیم کنترلی هزینه وجود ندارد این در حالی است که برای رفع این مشکل راهنمای بالینی در دنیا تعریف شده است، به عنوان مثال بیشترین هزینه تامین اجتماعی در سال 94 برای هورمون رشد بوده است و باید برای این موضوع راهنمای بالینی وجود داشته باشد تا هزینه ها نیز کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نداشتن راهنمای بالینی در طرح تحول سلامت را باعث تحمیل هزینه های بسیار زیادی به دوش بیمارها عنوان کرد و اظهار کرد:البته در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است و ما در تامین اجتماعی این کار را شروع کرده ایم.
نوربخش اضافه کرد: بخشی از هزینه های سازمان برای اجرای طرح تحول سلامت وظیفه ما بوده است ولی برخی از این هزینه ها را به ما تحمیل می کنند.
نوربخش ادامه داد: ما در قالب سرانه برای موضوع درمان هزینه می کنیم و اگر این هزینه ها بیشتر از سرانه باشد باید از طریق بودجه عمومی تامین شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: تعهدات در مقابل افزایش سرانه و در مورد بیمه شدگان تکلیفی مثل صیادان و قالیبافان باید سهم کارفرما را دولت پرداخت کند. 
وی در ادامه درباره هزینه نه بیست و هفتم بیمه طبق ماده 28 و 29 قانون تامین اجتماعی گفت: باید در طول سال این مبلغ هزینه شود اما در سال های 93 تا 95 سازمان تامین اجتماعی بیش از نه بیست و هفتم هزینه کرده است .
نوربخش تاکید کرد: برای تداوم طرح تحول سلامت نباید دود نقصان در حوزه سیاستگذاری به چشم مردم برود و امیدواریم این طرح با پایداری کامل اجرا شود و منابع آن نیز تامین شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 393
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران