پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310577 تاریخ : 1396/09/18-16:41:16
,10025,
بیمه معلم در بیمه دریایی کشور حرف اول را می زند

بیمه معلم در بیمه دریایی کشور حرف اول را می زند

بیمه معلم با عنوان اولیه "شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری" در سال 1373 با مشارکت نظام بانکی و به منظور توسعه فعالیتهای صادراتی و ارائه پوششهای بیمه های اعتباری در مقابل ریسکهای موجود، تأسیس گردید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه معلم، مدیر عامل بیمه معلم در پنجاهمین سالگرد تاسیس ناوگان ملی مطرح کرد:بیمه معلم در بیمه دریایی کشور حرف اول را می زند.

بیمه معلم با عنوان اولیه "شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری" در سال 1373 با مشارکت نظام بانکی و به منظور توسعه فعالیتهای صادراتی و ارائه پوششهای بیمه های اعتباری در مقابل ریسکهای موجود، تأسیس گردید.

در تیرماه سال 1386، پس از واگذاری بخش عمده سهام شرکت و بر اساس تصمیم سهامداران جدید، نام شرکت به « بیمه معلم» تغییر یافت.

با توجه به شرایط کشور پیش بینی هایی که در خصوص ایجاد مشکلات برای خطوط  کشتیرانی صورت گرفت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سهام بیمه معلم را خریداری کرد تا بتواند از پتانسیل های موجود در صنعت بیمه استفاده کند و صنعت بیمه بتواند پوشش های مورد نیاز کشتیرانی را تامین کند خوشبختانه بیمه معلم در این زمینه بسیار موفق عمل کرد و اولین پی اند آی دنیا در زمینه بیمه در کشور شکل گرفت.

با صدور بیمه پی اند آی توسط  بیمه معلم در شرایط  تحریم ها، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست با استفاده از ظرفیت بیمه معلم کماکان به دریانوردی خود در آبهای بین المللی اقدام کند که پی اند آی بیمه معلم نیز مورد تایید ژاپن، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا قرار گرفت.   

محمد ابراهیم تحسیری در گفت و گو با نشریه اختصاصی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:
 بیمه معلم علیرغم اینکه 23 سال از عمر تاسیس آن می گذرد موفق شده 30 درصد از بازار بیمه دریایی کشور را به خود اختصاص دهد. علاوه بر آن ورود این شرکت به مبحث بیمه های پی اند آی در دوران تحریم خطوط کشتیرانی ایران یک موفقیت ویژه از یک سو برای این شرکت و از سوی دیگر برای ناوگان ملی بود.

مهندس محمد ابراهیم تحسیری مدیرعامل بیمه معلم در گفت و گو با پیام دریا به ابعاد مختلف فعالیت این شرکت در سال های مختلف می پردازد.
 

1ـ با توجه به نیم قرن حضور و سابقه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمل و نقل جهانی و اقتصاد کشور جنابعالی اهداف، جایگاه و عملکرد این شرکت را در گذشته، حال و آینده چگونه ارزیابی می کنید؟
سوال شما را در سه بخش میتوان جواب داد:
 اول: جایگاه کشتیرانی ج.ا.ا

 دوم: اهداف کشتیرانی ج.ا.ا

سوم: عملکرد کشتیرانی ج.ا.ا

در این خصوص اول باید به این نکنه اشاره کرد که سه موضوع فوق بایستی در راستای مباحث بیمه ای کشتیرانی مطرح شود، بنابراین به اعتقاد بنده ورود کشتیرانی به صنعت بیمه از طریق خرید سهام شرکت بیمه معلم، جایگاه بسیار ویژه و ارزشمندی را هم برای کشتیرانی ج.ا.ا  و هم برای شرکت معظم بیمه ایجاد کرده است.

 ورود به این حیطه برای کشتیرانی ج.ا.ا اهداف مهمی در بر دارد که بنده اشاره مختصری به این اهداف خواهم نمود:

مهم ترین هدف از خرید سهام بیمه معلم توسط کشتیرانی را میتوان به شرایط سیاسی ایجاد شده ربط داد، چرا که اصلی ترین هدف دشمن جلوگیری از سفرهای تجاری شناورهای کشور بود که با دقت زیاد  و از طریق ارائه پوشش های P&I توسط شرکت بیمه معلم جلوی این تحریم ها تا حدود زیادی گرفته شد.

پس از گذر از تحریم ها هدف دیگری که بنظر میرسد بدنبال آن هستند توسعه و گسترش بیمه های دریایی در کشور است که قرار است بیمه معلم بعنوان اولین وتنها شرکت در صنعت بیمه کشور قسمت بیمه های دریایی را بزودی راه اندازی نماید.

اما در خصوص عملکرد کشتیرانی باید گفت که طی سالها فعالیت بیمه ای، اثرگذاری آن در صنعت بیمه نمود پیدا کرده، بطوریکه کلیه شناورها، پرسنل و اموال متعلق به این گروه معظم از طریق صنعت بیمه کشور پوشش داده شده و این روند سیر صعودی داشته و پیش بینی میشود با ورود شرکت بیمه معلم به بورس، شرکتها فعال در امر دریا به دنبال خرید سهام بیمه معلم باشند.

2.بیمه معلم با چه هدفی نسبت به بیمه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد؟
ابتدا صنعت بیمه چندان رغبتی جهت ورود به بحث پی اند آی نداشت. اما با همکاری دولت و خطوط کشتیرانی با توجه به اینکه این کار حتما باید اتفاق می افتاد بیمه مرکزی پذیرفت که ورود به بحث بیمه های پی اند آی از طریق بیمه معلم صورت گیرد. خوشبختانه این کار انجام شد و با همکاری کارشناسان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بیمه مرکزی بنیان پی اند آی در کشور گذاشته شد و پوشش های خاص از طریق همکاری و پشتیبانی بیمه مرکزی انجام شد.

3.در آن شرایط برای پایه ریزی بیمه پی اند آی در کشور با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
اصلی ترین مشکلی که در بحث بیمه پی اند آی وجود داشت، موضوع دریافت پوشش های اتکایی بود. زیرا پوشش هایی که کشتی ها نیاز داشتند بسیار بالا بود. خوشبختانه دولت و بیمه مرکزی همکاری کردند و این چالش مرتفع شد. اما این امر باعث توقف تجارت و حرکت کشتی ها نشد زیرا سایر کشورها این بیمه را پذیرفتند.

4.علاوه بر بیمه معلم بیمه های فعال در کشور هم به مبحث پی اند آی ورود کردند؟
خیر تنها بیمه معلم به بحث بیمه پی اند آی ورود کرد اما سایر شرکت های بیمه از طریق پوشش های اتکایی حمایت می کردند.

5.شرکت های بیمه به خصوص بیمه معلم در زمان تحریم با چه مشکلاتی مواجه بودند ؟
فارغ از مسائل سیاسی واقعیت این است که بحث تحریم ها در حقیقت به نفع صنعت بیمه کشور بود. زیرا پیش از تحریم ها متاسفانه به دلیل تفکر حاکم بر خطوط کشتیرانی ها چندان به دنبال استفاده از بیمه های داخلی نبودند. که تبعات آن هم گریبانگیر کشور شد. چنانچه کشتیرانی ها در همان دورانی که با کارگزاری های خارجی بیمه کار می کردند اگر با بیمه معلم هم همکاری می کردند هم اکنون با مشکلات دریافت خسارت مواجه نمی شدند که عمدتا متعلق به سالها پیش است.

قطعا تحریم اتفاق خوبی نیست اما در بحث بیمه های دریایی با پتانسیل بسیار خوبی در کشور مواجه شدیم. شرکت های بیمه  و به خصوص بیمه معلم توانستند از عهده این کار برآیند. بیمه معلم توانست  علاوه بر صدور بیمه پی اند آی بیمه بدنه و ماشین آلات کشتی را هم صادر کند.  در بحث بیمه بدنه و ماشین آلات کشتی شرایط با بیمه پی اند آی متفاوت بود.  سخت گیری هایی که بنادر خارجی در زمینه بیمه پی اند آی انجام می دهند در بحث بیمه های بدنه و ماشین آلات کشتی انجام نمی دهند.  در رشته بیمه بدنه و ماشین آلات در دوران تحریم آورده بسیار خوبی نصیب بیمه معلم شد اما در زمینه بیمه باربری با مشکل مواجه شدیم. زیرا به دلیل سرویس هایی که بیمه معلم به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارائه می کرد در لیست تحریم های اتحادیه اروپا و خزانه داری امریکا وارد شد به همین جهت بانک ها بیمه نامه باربری بیمه معلم را نپذیرفتند. 

6.به نظر جنابعالی چرا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش از تحریم از بیمه های داخلی استفاده نمی کرد؟
مسئولان کشتیرانی در آن دوران معتقد بودند شرکت های بیمه داخلی همانند بیمه های خارجی توانمند نیستند. اما این دیدگاه چندان منطبق بر واقعیت نبود.  زیرا در زمان تحریم ها این همکاری به خوبی پدید آمد. بنابراین این امکان وجود داشت که پیش از تحریم ها نیز با تعامل شرکت های بیمه و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این اتفاق خیلی بهتر صورت گیرد.

7.بیمه معلم در حال حاضر چند درصد بازار بیمه های دریایی کشور را بر عهده دارد؟
در حال حاضر حدود 35 درصد سهم بازار بیمه های دریایی به بیمه معلم تعلق دارد این درحالی است که سهم سایر شرکت های بیمه بغیر دو  و سه شرکت در این زمینه بسیار ناچیز است.
خوشبختانه در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نوع سرویس دهی بیمه معلم راضی است و بیمه معلم در بخش بیمه دریایی در حال حاضر در کشور حرف اول را می زند. به واسطه بیمه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیمه معلم پوشش بیمه ای حدود 15 کشتی خارجی را نیز برعهده گرفته  است .  

8.برجام چه تاثیری در فعالیت شرکت های بیمه داشت؟
زمانی که برجام به نتیجه رسید بیش از بیست کارگزار بیمه خارجی به کشور رفت و آمد داشتند تا بتوانند به بازار بیمه ای ایران ورود کنند.
پس از برجام با دو معضل مواجه بودیم. اول اینکه این کارگزارها باید در بیمه نامه های خود شرایطی را پیش بینی می کردند که  در صورت وقوع مجدد تحریم ها صنعت بیمه داخلی متضرر نشود. دومین مشکل مهم موضوع دریافت و پرداخت خسارت ها و یا جا به جایی پول بود. با توجه به مذاکراتی که انجام شد توانستیم با (RFIB) یکی از کارگزارهای بزرگ انگلیس به توافقات اولیه دست یابیم. این شرکت قول مساعد داده تا شرایط مورد نظر را برای بیمه معلم فراهم کند تا بتوانیم از ظرفیت های خارج از کشور در بحث بیمه های دریایی بهره ببریم. امیدواریم حدود یک ماه و نیم دیگر که موعد تمدید بیمه نامه های بدنه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فرا می رسد بیمه نامه ها از سوی این شرکت برای بیمه معلم ارسال شود تا ما هم تاییدیه بیمه مرکزی را دریافت کنیم. چنانچه مشکلات موجود رفع شود در چنین شرایطی ما سهمی از بازار را در اختیار این کارگزار خارجی قرار می دهیم.

9. در حال حاضر بیشترین همکاری بیمه معلم با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چه زمینه ای است؟
بیمه معلم هم اکنون در کلیه رشته ها از جمله قراردادهای بیمه ثالث و بدنه خودروهای شخصی کارکنان، پوشش های کشتی، مسئولیت ، مهندسی ،آتش سوزی پروژه های سوخت رسانی در قشم و بندرعباس، درمان و ... با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری دارد.

البته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های بسیار خوبی است اما هنوز این ظرفیت ها به طور کامل شناخته نشده است. این ظرفیت ها می تواند در جهت توسعه بیمه های دریایی به خصوص بیمه های باربری در کشور بسیار موثر و راهگشا باشد. برای بهره برداری از این ظرفیت ها به طور کامل باید تعاملات لازم بین بیمه معلم و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانی بیش از پیش صورت گیرد.

برای مثال در حال حاضر در بندر سالیانکا واقع در رودخانه ولگا – دن که برخی از شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آن منطقه فعال هستند شرکت بیمه معلم می تواند همکاری بسیار مناسبی با آنها داشته باشد اما تا کنون اتفاقی رخ نداده است. با توجه به ظرفیت های موجود در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیمه معلم تمایل دارد در بخش باربری همکاری های گسترده تری با این شرکت داشته باشد تا به واسطه آن  بیمه باربری در کشور متحول شود.  

10. بیمه معلم علاوه بر پوشش های پی اند آی و بیمه بدنه و ماشین آلات پوشش های دیگری را هم به کشتی ها ارائه می دهد؟
بلی . نزدیک به ده سال است پوشش های " جنگی" به کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود. کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلیل تردد در مناطق خطرناک جنگی با پرداخت حق بیمه اضافه از پوشش های بیمه معلم در این خصوص برخوردار می شوند. حتی برخی از کشتی ها به دلیل تردد در مناطقی که دزدان دریایی حضور داشته اند و گاها پرسنل به عنوان گروگان گرفتار آنها شده اند .هنگام درخواست غرامت از سوی دزدان دریایی این موضوع تحت پوشش بیمه بدنه کشتی بوده و از این بابت خسارت های قابل توجهی هم به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران