پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 309068 تاریخ : 1396/08/27-17:20:02
,8,
بورس ارز، ابزار تثبیت و کنترل

یاسر فلاح عنوان کرد:

بورس ارز، ابزار تثبیت و کنترل

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصریح کرد: گاهی برخی از کارشناسان شرایط اقتصادی ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند و معتقدند که در کشورهای دیگر به طور رسمی چنین سازوکاری وجود ندارد، پس راه اندازی بورس ارز صحیح نیست، اما این بیان اشتباه است، زیرا اقتصاد ایران با سایر دنیا قابل مقایسه نیست و ارز آوری ایران متکی بر نفت است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری   بانک و صنعت؛ یاسر فلاح، رییس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه سازمان بورس  در رابطه با راه اندازی بورس ارز و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه چنین بورسی در دنیا وجود ندارد، گفت: بازارهایی در دنیا با قالب بورس ارز به عناوین دیگری همچون بازارهای فارکس یا نقل و انتقالات ارزی وجود دارد، اما عملکردی غیررسمی دارند.

 مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصریح کرد: گاهی برخی از کارشناسان شرایط اقتصادی ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند و معتقدند که در کشورهای دیگر به طور رسمی چنین سازوکاری وجود ندارد، پس احداث بورس ارز صحیح نیست، اما این بیان اشتباه است، زیرا اقتصاد ایران با سایر دنیا قابل مقایسه نیست و ارز آوری ایران متکی بر نفت است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  افزود: ایران بر اساس اقتصادنفتی اداره می شود و بیشتر دریافتی های ارزی کشور از محل فروش نفت، میعانات گازی و پتروشیمی تامین می شود، پس باید با توجه به تکیه کشور بر این کالا ارز سامان دهی شود.

به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، برای آنکه بتوان قیمت ارز را کنترل کرد و از مزیت ارز تک نرخی بهره مند شد، تاسیس بورس ارز ضروری است و با تایید نهایی بانک مرکزی شاهد این دست آورد نوین می شویم.

یاسر فلاح با بیان اثر پذیری ارز از سازوکار عرضه و تقاضا با راه اندازی بورس کالا، یادآور شد: تاسیس بورس ارز بر شفاف سازی و نظام مند سازی قیمت ارز اثری مستقیم می گذارد و پس از آن قیمت ارز آزاد بر اساس سازوکار عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه بانک مرکزی در مجموع موافق به احداث بورس ارز است و مشکلات اقتصادی کشور تاکنون اجازه راه اندازی این بورس را نداده، بیان کرد: متولی ارز کشوری بانک مرکزی است و تعیین نرخ و عوامل مربوط به ارز از وظایف ذاتی این بانک است، پس باید به این نهاد اجازه دهیم تا تثبیت ارزی را به وجود بیاورد و پس از آن بورس ارز امکان فعالیت دارد.

یاسر فلاح گفت: راه اندازی بورس ارز به شرایطی از جمله اقتصاد جهان، شرایط سیاسی و همچنین شرایط بازار و ارز کشور بستگی دارد، بنابراین پیش بینی و تطابق این موارد با یکدیگر نامعلوم است .

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران