پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 348969 تاریخ : 1397/02/26-10:15:23
,17,22,
بهره‌برداری از 419 پروژه اقتصاد مقاومتی/ بیش از 8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی طی 4 سال گذشته

رییس سازمان مدیریت ‌و برنامه ریزی استان کرمان خبرداد:

بهره‌برداری از 419 پروژه اقتصاد مقاومتی/ بیش از 8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی طی 4 سال گذشته

رییس سازمان مدیریت ‌وبرنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به بهره‌برداری رسیدن 419 پروژه از مجموع 706 پروژه ستاد اقتصاد مقاومتی در این استان گفت: در حال‌حاضر با بهره‌گیری از دانش و مدیریت معین‌های اقتصادی 193 پروژه در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط‌ عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، جعفر رودری با ارائه گزارشی در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان افزود: پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در این استان در راستای سیاست‌های‌کلی ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری، سیاست‌های کلی نظام و رویکردهای اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان‌اینکه از ابتدای شکل‌گیری ستاد اقتصاد مقاومتی در استان 104 جلسه برگزار شده است،‌ افزود: در مجموع 3 هزار پروژه‌ در ستاد اقتصاد مقاومتی و طرح مثلث توسعه اقتصادی به تصویب رسیده و در دستور کار استان هستند. همچنین از 92 هزار میلیارد تومان میزان حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها تا‌کنون 48 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

رودری گفت: افزایش تولید و درون‌زایی اقتصاد، برون‌گرایی اقتصاد، دانش بنیان، عدالت بنیانی و مردمی کردن اقتصاد از جمله مهمترین رویکردهای اقتصادمقاومتی به شمار می‌آیند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‌استان کرمان با اشاره به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سند برنامه ششم کشور و استان کرمان افزود: اگر طی پنج سال نرخ رشد اقتصادی، 8,5 درصدی هدفگذاری شده محقق شود، درآمد سرانه و معیشت مردم استان در پایان دوره 5 ساله بین 30 تا 35 درصد رشد خواهد داشت.

وی گفت: طی سال‌های اجرای برنامه باید 160 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شد تا بتوانیم به نرخ رشد بیکاری زیر 8 درصد برسیم.

رودری با اشاره به وضعیت کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان کرمان بسیار بالا و 3 برابر وضعیت کشوری است و این با وضعیت کم‌آبی، بیلان منفی و چشم انداز بلندمدت استان یکی از نقاط ناپایداری اقتصاد استان محسوب می‌شود که باید در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی کلان استان مورد توجه واقع شود.

وی اضافه‌‌ کرد: دو راهکار برای اصلاح ساختار اقتصادی وجود دارد، نخست‌ اینکه اصلاح ساختار بلندمدت می‌بایست مبتنی بر افزایش سهم بخش‌های صنعت و معدن و بالاخص خدمات در استان باشد در برنامه‌ریزی‌های آینده سهم بخش‌های کمتر متکی به آب و دارای ارزش افزوده در استان افزایش یابد که خوشبختانه در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت استان مورد توجه قرار گرفته است. به توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم استان بخش کشاورزی است، به ‌طوری‌که برخی محصولات کشاورزی استان جزء محصولات استرانژیک هستند و رتبه‌های‌برتر کشوری داریم از‌این‌رو نمی‌توان آن را نادیده گرفت، بلکه باید با اصلاح ساختار کشاورزی، بهره‌وری عوامل تولید و به‌ویژه‌ آب را ارتقاء داد.

روردی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری در استان باید به گونه‌ای مدیریت شود که بهره‌وری آب استان را افزایش دهد، تا بتوانیم متناسب با برنامه توسعه استان آب مصرفی کشاورزی و صنعتی را تامین کنیم.

وی فراوری ظرفیت‌های معدنی استان را از دیگر جهت‌گیری های توسعه استان برشمرد و گفت: استان کرمان حدود 40 درصد ارزش افزوده معادن غیر نفتی کشور را دارد، بنابراین لازم است، صنایع فراوری و صنایع وابسته به معدن در استان به‌گونه‌ای طراحی و تکمیل شوند که سهمی از توسعه داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، صنعت گردشگری را یکی از ظرفیت‌های استان کرمان دانست و افزود: در حال حاضر استان کرمان 7 اثر ثبت جهانی و 665 اثر ثبت ملی دارد.

 نقش صنعت گردشگری در تحقق اقتصاد مقاومتی

روردری با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی استان کرمان گفت: ظرفیت‌های گردشگری طبیعی استان، ‌مانند؛ کلوت‌های شهداد، منطقه حفاظت شده جزء بافت بی‌نظیر هستند، از این‌رو صنعت گردشگری می‌تواند در دو بُعد گردشگری طبیعی و گردشگری تاریخی با توجه به آثار تاریخی ملی و جهانی در توسعه استان و در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشد.

وی تصریح کرد: با الهام از رویکردهای اقتصاد مقاومتی که تاکید بر مردمی کردن اقتصاد دارد، به دنبال استفاده از روش‌هایی برای جلب مشارکت‌های مردمی و سودجستن از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستیم تا به‌عنوان عوامل رشد اقتصادی، نقش پیشران رشد در مناطق و نواحی مختلف را داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه گفت: پروژه‌های مشخصی با هدف ایجاد تحرک اقتصادی در یک منطقه با یک عامل اقتصادی که به عنوان پیشران اقتصادی شناخته می‌شود، در مناطق تعریف کرده‌ایم که برای این مهم از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بعنوان معین استفاده شده و در حال حاضر حدود  25 بنگاه اقتصادی به عنوان معین اقتصادی در سطح استان ایفای نقش می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی از دو طرق شناسایی عوامل مانع در امر توسعه و رفع آن و دیگری با ایجاد یک قطب رشد و عامل پیشران برای رشد اقتصادی از ظرفیت‌های آن منطقه استفاده می‌کنیم، در این الگو استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در پیشبرد پروژه‌ای پیشران رشد در مناطق مختلف استفاده می‌شود.

مثلث توسعه اقتصادی برای ایجاد همگرایی بین ارکان استان

رودری با بیان این مطلب که طرح مثلث توسعه اقتصادی توسط استاندار برای ایجاد همگرایی و وفاق بین ارکان استان ارایه شد، اظهار کرد: اساس این تفکر این بود که عوامل و عناصری که در امر توسعه استان دخیل هستند را در کنار یکدیگر قرار دهد تا پیشرفت استان با همکاری و همراهی همه رقم زنیم.

این مقام مسئول با اشاره به امضاء میثاق‌نامه‌هایی برای همگرایی و وفاق کاری توسط مسوولان استان برای پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه‌ای استان خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی به عنوان همیار دولت در امر توسعه، گام دوم مثلث توسعه اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه 25 بنگاه اقتصادی هر یک عهده‌دار توسعه یک ناحیه از استان شده‌اند، افزود: در این راستا یکسری از  طرح‌ها و پروژه‌ها که نقش پیشران توسعه هر منطقه هستند، در مناطق تعریف شد. قابل ذکر است که آثار اقتصادی این پروژه‌ها به دیگر بخش‌ها و مناطق نیز سرایت خواهد کرد و سرآغاز فراگیر شدن رشد اقتصادی مناطق می‌شوند.

وی طرح‌های توانمندسازی یا توان‌افزایی مردم را از جمله شرح وظایف معین‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این مسیر از الگوی توان‌افزایی مردم که مورد استفاده موسسات بین‌المللی بوده و اصطلاحا مدل 5 سرمایه به آن گفته می‌شود و مبتنی بر جلب مشارکت اجتماعی است، استفاده کردیم.

رودری افزود: به عبارت دیگر، توانستیم بدون‌آنکه با اتکا به سرمایه خود مردم موضوع توانمندسازی دنبال شده است که در اصطلاح ماهیگیری به آنها آموزش دهیم که عمدتا مشاغل خرد، خانگی و مشاغل خوداشتغالی و در نقاط روستایی و کمتر توسعه یافته استان در این مقوله هدف‌گذاری شده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان تاکید کرد: تقریبا این بخش از طرح همان طرح بومی شده ترسیب کربن بوده و سازکاری که در اینجا دیده شده است، عمدتا معطوف به تولید محصول بوده اما تجربه در نقاط مختلف کشور و استان نشان داده است که عمدتا مشکلات پس از تولید خود را نشان می‌دهند و مشکل اصلی در بازاریابی و فروش محصول است بنابراین معین‌های اقتصادی پشتیبانی در بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف را انجام می‌دهند، قابل توجه است که این شبکه صرف تولید نیست بلکه تا عرضه محصول به بازار را نیز پشتیبانی می‌کند.

وی اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی را از دیگر شرح وظایف معین‌های اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: این بخش منطقاً نگاه انتفاعی به اجرای پروژه‌ها دارد اما جنس پروژه‌هایی که اجرا می‌شود به‌گونه‌ای است که بتوانند محرک و پیشبرنده رشد باشد.

رودری انجام پروژه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را از دیگر شرح وظایف معین‌ها ذکر کرد وافزود: این پروژه‌ها ممکن است با نگاه صرف اقتصادی از طرف معین اقتصادی تعریف نشوند و تاکنون معین‌ها در راستای اقدامات خیرخواهانه و مسئولیت‌های اجتماعی خود شکل گرفته‌اند.

دستاوردهای مدل اقتصادی استان کرمان

وی گفت: مدل اقتصادی که در استان کرمان در حال اجرا است مبتنی بر برنامه‌ریزی هسته‌های کلیدی با تاکید بر موارد ظرفیت‌های اقتصادی هر منطقه است که  با توجه به منابع و امکانات محدود دولت، قوانین مزاحم و اختیارات محدود، معین‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک حال دولت برای پیاده‌سازی برنامه‌ها شده‌اند.

رودری درخصوص دستاوردهای اجرای این مدل در استان کرمان گفت: این طرح از حدود سه سال پیش آغاز شده است. برای نمونه پیامدهای آن در مقوله اقتصادی و رونق اقتصادی در شهر قلعه‌گنج  قابل مشاهده است. به طوری‌که از میزان قیمت املاک و ساخت‌و‌سازهایی که در شهر قلعه‌گنج و رونق اقتصادی که در محصولات تولیدی شهرستان بوجود آمده، می‌توان به این موضوع پی برد.

وی با بیان این مطلب که نرخ بیکاری در قلعه‌گنج در سال 1390 بیش از 27 درصد بود اما در سرشماری سال 1395 این نرخ به 7,6 درصد رسید، تصریح کرد: رشد تحصیلی دانش‌آموزان، کاهش جرم و جنایت، افزایش ضریب امنیتی شهرستان از دیگر پیامدهای اجرای این الگو است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان گفت: آنچه که در کل استان رخ داده، دستاورهای این مدل اقتصادی در شاخص‌های کلان استان بوده است. از این رو با توجه به‌اینکه سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی است در قالب مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان تفاهمنامه 76 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ توسط بخش غیردولتی امضا و عملیاتی شده است که تا امروز بواسطه اجرای این طرح‌ها 38 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، همچنین یک هزار و 179 طرح با مبلغ حدود 22 هزار میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند و مابقی در حال اجرا هستند.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی در استان انجام شده برآورد ما این است که سرمایه‌گذاری داخلی حدود 12 تا 15 هزار میلیارد تومان سالانه در استان طی این 4 سال انجام شده است که اگر آن را با روند سال‌های گذشته مقایسه کنیم، افزایش قابل توجهی در استان مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده رشد سرمایه‌گذاری استان در چند سال گذشته است.

این مقام مسئول به میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان اشاره کرد و افزود: طی سال‌های 92 تا 93 حدود 530 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شکلFDI داشته‌ایم در سال گذشته نیز در 7 طرح بزرگ 494 میلیون دلار مجوز FDI صادر شده است و در مراحل نهایی انجام هستند.

حدود 18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سالانه در استان

وی از سرمایه‌گذاری 2,5 میلیارد دلار در قالب تامین مالی به شکل فاینانس و یوزانس در چهار سال اخیر در استان خبر داد و افزود: بدین ترتیب مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی طی سال‌های اخیر سالانه حدود 18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  در استان کرمان داشته‌ایم که این رشد محسوس است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به پیامدهای این مدل اقتصادی در بخش اشتغال پرداخت و عنوان کرد: در دوره 85-75 متوسط اشتغال سالانه 23 هزار و 802 فرصت شغلی، در دوره 90-85 سالانه حدود 12 هزار و 800 فرصت شغلی و در دوره 95-90 به طور متوسط حدود 32 هزار نفر شغل ایجاد شده است و در سنوات بعدی شاهد این روند افزایشی می‌باشیم. به طوری‌که توانسته‌ایم در چند سال اخیر بیش از 30 هزار فرصت شغلی سالانه ایجاد کنیم و این در مقایسه با روند گذشته یک رکورد است.

وی صادرات غیرنفتی را به عنوان یک عامل مهم در زمینه برون‌گرایی و موثر در رشد اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: در 4 سال گذشته بیش از 8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم (سالی بیش از 2 میلیارد دلار) که تقریبا حدود 5 درصد صادرات غیرنفتی کل کشور را شامل می‌شود.

453 هزار دلار صادرات شرکت های دانش بنیان

رودری ادامه داد: در ابتدای دولت تدبیر و امید 27 شرکت دانش بنیاد در استان وجود داشت که در حال حاضر با رشد 125 درصدی این تعداد به 61 شرکت رسیده‌اند؛ آنچه حائز اهمیت بوده این است که میزان صادرات شرکت های دانش بنیان استان در ابتدای دولت 28 هزار دلار بوده و امروز این عدد به بیش از 453 هزار دلار رسیده است.

وی تولیدات صنعتی را یکی دیگر از شاخص‌های رشد اقتصادی نام برد و افزود: در سال 96 بیش از 4,8 درصد رشد مصرف برق صنعتی استان بوده است، همچنین تعداد واحدهای تولیدی جدید حدود یک هزار و 200 واحد به بهره‌برداری می‌رسد که 430 واحد آن صنعتی و بیش از 750 واحد تولیدی در سایر بخش‌ها می‌باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صنعت خودروسازی را یکی دیگر از محرک‌های اقتصادی استان دانست و گفت: در سال 92 میزان تولید خودروی استان 48 هزار و 835 دستگاه خودور بود و در سال گذشته به تولید بیش از 114 هزار خودرو رسیده‌ایم. به دنبال آن هستیم که به تولید سالانه 500 هزار دستگاه خودرو دست پیدا کنیم.

وی همچنین ازخودروسازی بم به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی شرق استان نام برد و تصریح کرد: خودروسازی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی در شرق استان ایفای نقش می‌کند.

رودری، معادن را یکی از ظرفیت‌های مهم دیگر استان کرمان برشمرد و گفت: حدود 40 درصد ارزش افزوده معادن غیر‌نفتی کشور متعلق به استان کرمان است و یکی از محورهای مهم در سند چشم‌انداز استان این بخش است، در گام اول استخراج معادن و در گام دوم توسعه صنایع فراوری مدنظر است.

وی ادامه داد: استخراج معادن از 45 میلیون تن در ابتدای دولت به بیش از 63 هزار تن افزایش یافته است که بیش از 40 درصد رشد دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ر یزی استان کرمان با اشاره به صنایع فرآوری معدنی گفت: میزان تولید آهن اسفنجی در ابتدای دولت یازدهم صفر بود و در حال حاضر به بیش از 3,6 میلیون تن رسیده است. تولید کنسانتره آهن نیز در ابتدای دولت 12.5 میلیون تن بوده است که اکنون با 100 درصد رشد به 24.5 میلیون تن رسیده است. همچنین تولید گندله در ابتدای دولت تدبیر و امید 5 میلیون تن و در حال حاضر به 15 میلیون تن رسیده است.

وی درخصوص وضعیت صنایع دستی استان نیز گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید میزان تولید فرش دست‌باف استان کرمان 150 هزار متر مربع بود که درحال حاضر این رقم به 251 هزار متر مربع رسیده است.

رودری با اشاره به رشد بخش کشاورزی کرمان گفت: از ابتدای شکل‌ گیری استان از قبل از انقلاب تا سال 1392 درمجموع 89 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین وجود داشت، اما طی چند سال گذشته به 130 هزار هکتار رسیده است که نشان دهنده آن است که طی 4 سال اخیر حدود 50 درصد کل دوران پس از انقلاب این شاخص عملکرد رشد داشته است.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای را یکی دیگر از شاخص‌ها برشمرد و افزود: در ابتدای دولت یازدهم یک هزار و 490 هکتار گلخانه داشتیم که در حال حاضر به یک هزار و 828 هکتار رسیده است.

7 اثر در کرمان به ثبت جهانی رسیده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان به اقدامات صورت گرفته در راستای رونق بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: با شروع دولت تدبیر و امید آثار ثبت جهانی استان 2 اثر بود که در حال حاضر 7 اثر ثبت جهانی در استان داریم، آثار ثبت ملی در ابتدای دولت 632 مورد و اکنون 665 اثر و آثار مرمتی 150 مورد و در حال حاضر به بیش از 350 اثر رسیده است.

وی از رشد 50 درصدی مراکز اقامتی استان خبر داد وافزود: یکی از سیاست‌های توسعه گردشگری ایجاد واحدهای بوم‌گردی است. در همین راستا در ابتدای دولت 7 واحد بوم‌گردی در استان موجود بود که اکنون این رقم به 208 واحد بوم‌گردی رسیده است.، ضمن آنکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از سه مورد در ابتدای دولت تدبیر و امید با 400 درصد رشد به 15 مورد رسیده است.

رودری با بیان این مطلب که تعداد گردشگران خارجی که به استان کرمان سفر کرده‌اند در ابتدای دولت حدود 32 هزار نفر بوده است و در حال حاضر به 34 هزار و  200گردشگر خارجی رسیده است، اظهار کرد: استان کرمان در این دولت مقصد بسیاری از گردشگران داخلی نیز بوده است.

وی با اشاره به افزایش تخت بیمارستانی در استان گفت: این رقم از 3 هزار و 900 تخت به 4هزار و 500 تخت رسیده است. همچنین جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت از 90 درصد به 96 درصد افزایش یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران