پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375541 تاریخ : 1397/06/11-13:14:21
,6,
بسته حمایتی وزیر صنعت برای خودرو؛ همان مجوز گرانی است

بسته حمایتی وزیر صنعت برای خودرو؛ همان مجوز گرانی است

اتفاقات صنعت و بازار خودرو نشان از این مسئله دارد که مدیران خودرویی و تصمیم سازان صنعت کشور هیچ شناخت و تدبیری برای رفع مشکلات و آینده صنعت خودرو در ذهن ندارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، بخش اعظمی از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که این صنعت می توانست به خوبی برای کشور ارزش افزوده، شغل و موقعیت صادراتی در بازارهای جهانی ایجاد کند اما به دلیل سو مدیریت هایی که در 4 دهه گذشته بر این صنعت حاکم شده و برخی تصمیمات عجیب و قریب برای توسعه، این مهم به یک آرزو تبدیل شده است.

صنعت خودرو ایران از دیرباز سعی در ورود به بازار کشورهای همسایه را داشت اما این اتفاق نیز به دلیل برخی سو مدیریت ها و کارشکنی های داخلی و خارجی رخ نداد.
به سراغ یکی از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو رفتیم تا در خصوص برخی مشکلات این روزهای صنعت خودرو با وی همکلام شویم. دکتر ... در ابتدای این گفت وگو به مصاحبه گذشته پرشین خودرو با وی و سیل تلفن های مدیران کوچک و بزرگ خودرویی با وی اشاره کرد و از ما خواست تا این گفت وگو منتشر نشود اما به دلیل مهم بودن برخی مطالب عنوان شده، ما در این مطلب بدون نام بردن از وی و یا اشاره به سمت های فعلی و قبلی ایشان، خبر را آماده کرده و شما این مطلب را در ذیل مطالعه می نمایید.
این کارشناس صنعت خودرو با تایید وجود برخی سوء مدیریت ها در بدنه صنعت خودرو کشور گفت: در بسیاری از جلسات خصوصی و غیر خصوصی به این دوستان عرض می کنیم که راهی که می روید اشتباه است اما باز هم در بر روی همان تخته می چرخد!

وی تاکید کرد: بنده و شما نمی توانیم این سوء مدیریت ها را مدیریت و یا حذف کنیم و این مسئولیت مستیقم وزیر صنعت است زیرا تمام خودروسازان و مجامع آنها زیر مجموعه وزارت و وزیر صنعت هستند.
این مقام فعال در بدنه صنعت خودرو افزود: در بسیاری از جلسات با ذکر مشکلات از این مدیران سوال می کنیم که چه تصمیم و استراتژی برای رفع این اتفاقات و کاستی ها دارند اما جوابی که به درد بخورد دریافت نمی کنیم.
می توانستیم از صفر تا صد خودرو را داخلی سازی کنیم اما ...

این مدیر و کارشناس فعال در حوزه خودرو با ابراز تاسف از وضعیت فعلی این صنعت گفت: خودرو جزو کالاهایی است که ما از صفر تا صد آن را می توانیم در داخل کشور انجام دهیم اما این مدیریت های غلط و تصمیمات اشتباه مانع چنین اتفاقی شده است.
وی خودروی سمند را بهترین نمونه برای سوء مدیریت خودروساز ایران دانست و افزود: چرا بر روی همین خودرو کارهای توسعه ای انجام نشد؟ چرا دوستان همه به دنبال این هستند که چرخ را دوباره خودشان اختراع کنند؟ چرا ما نباید یک پلتفرم ملی داشته باشیم و مدل های گوناگون در خودروسازان ایرانی بر روی همین پلتفرم ملی ساخته شود؟ همه می خواهند پلتفرم شخصی داشته باشند. که چه شود؟
این فعال حوزه صنعت خاطرنشان کرد: امروزه برندهای جهانی بر روی یک پلتفرم مشترک سرمایه گذاری می کنند و تنها شکل خودرو و اتاق و تجهیزات آن را خاص برند خود کرده و سرمایه گذاری بر روی این بخش انجام می دهند اما؛ خودروسازان ما دوست دارند پلتفرم شخصی داشته باشند؟ که چه شود؟ با کدام سرمایه و پول و نقدینگی؟!
وی ادامه داد: مشکل صنعت خودروی ما این است که مدیران این حوزه مدیر کلان و استراتژیک نیستند. پس از برجام در نشستی با این مدیران اعلام کردیم در قراردادهای جدید مراقب فرار شرکا در هنگام بحران باشید و کاری کنید که نتوانند به این راحتی کشور را ترک نمایند. سرمایه و دانش را از ایشان دریافت کنید تا با یک عطسه رییس جمهور آمریکا، در نروند اما بازهم گوش ندادند و دیدید به محض اولین اشاره ترامپ، بدون هیچ ترسی از کشور ما رفتند گویی هیچ تعهدی نداشتند.
خودروساز ایرانی مرکز تحقیقات ندارد!

این مدیر با تجربه صنعت در مورد فعالیت های تحقیقاتی خودروسازان ایرانی نیز انتقادات زیادی داشت. وی گفت: تمامی مراکز تحقیقاتی خودروسازان ایرانی تعطیل شده است و این جای تاسف دارد زیرا این تنها بخشی بود که می توانست برای کشور ارزش آفرین باشد.
وی افزود: بازار خودرو ایران 85 میلیونی نبود بلکه 400 میلیون نفر می توانستند در کشورهای همسایه مشتری این خودروها باشند اما این فرصت را چه کردیم؟
این کارشناس صنعت خودرو کمی به قبل تر بازگشت و افزود: در یک دورانی بحث خودروی اسلامی را پیش کشیدیم که منظور بازاریابی صنعت خودرو در کشورهای اسلامی و دوست بود اما آقایان با حالت تمسخر گفتند که نکند قرار است در این خودروی اسلامی، به جای صدای بوق، اذان پخش شود! این همان سو مدیریتی است که صنعت خودروی ما را به روزگاری کشانده که می بینید.
وی با انتقاد از برخی مدیران فعلی صنعت خودرو گفت: تا انتقاد و سخنی از ما منتشر می شود، به آقایان بر می خورد و تماس پشت تماس که چرا چنین حرفی زدید؟ شما که وضع ما را می دانید و...! سوال این است که مسولیت این وضع با کیست؟ با من یا با شما که سکان دار این صنعت هستید؟
چنانچه خودرو گران نشود؛ صنعت خودروسازی ورشکست خواهد شد!

این فعال صنعت خودرو با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده برای صنعت خودرو از چالش این روزهای بازار و صنعت برای گران کردن و آزاد سازی قیمت گذاری خودرو به عنوان یکی از راه حل های خودروسازان برای فرار از ورشکستگی نام برد و افزود: صراحتا عرض می کنم که اگر خودرو گران نشود، در ماه های آینده هر دو خودروساز ما از بین خواهند رفت و متاسفانه این گران کردن یعنی فشار مضاعف بر مردم کشور؛ اما راهی جز این نیست!
وی ادامه داد: دولت می تواند برای کم کردن این فشار، ما به التفاوت را به خودروساز پرداخت نماید و یا طرح های لیزینگی را جایگزین فروش نقدی کند اما باز هم فشار بر مردم خواهد بود البته ممکن است کمی کم شود.
بسته حمایتی وزیر هم همان گران کردن را پیشنهاد می کند!

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بسته حمایتی وزیر صنعت که برای تولید تدوین شده است گفت: مطمئن باشید در این بسته نیز یکی از بندها، همان گران کردن خودرو توسط خودروسازان است اما کمی اسمش را تغییر می دهند تا انتقادات کم شود وگرنه اصل مطلب می شود همان آزاد سازی قیمت گذاری و...!
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان ما قطعه برای تولید خودرو ندارند و این به دلیل ضعف قطعه سازی های ما در تولید و البته نداشتن نقدینگی در این شرکت ها است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 329
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران