پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350402 تاریخ : 1397/03/19-17:14:44
,17,12,
برنج دومین محصول پرمصرف ایرانیان

گزارش

برنج دومین محصول پرمصرف ایرانیان

آمارها نشان می‌دهند که از حدود 4 میلیون تن برنج مصرفی در ایران 1 تا 1.5 میلیون تن آن را خارج از کشور تامین می‌شود.

به گزارش بانک و صنعت ، باتوجه به شرایط اقلیمی‌ایران که چهار فصل را دارد مناسب برای کشاورزی می‌باشد از جمله محصولات کشاورزی که در ایران کشت زیادی دارد برنج می‌باشد که معمولا در استان‌های شمالی کشور کشت آن رایج است.

در چند سال اخیر با توجه به اینکه مواد اولیه برای کشت برنج گران شده است باعث شد تا پای واردات این نوع محصول به ایران باز شود.

برنج به عنوان دومین محصول پرمصرف ایرانیان در میزان واردات رتبه دوم را از آن خود کرده است.

آمارها نشان می‌دهند که از حدود 4 میلیون تن برنج مصرفی در ایران 1 تا 1.5 میلیون تن آن را خارج از کشور تامین می‌شود.

براساس آمار اعلام شده در سال 96 مصرف سالانه برنج کشور 3.2 میلیون تن بوده است که بین 1.7 تا 2 میلیون تن از محل تولیدات داخلی و 1.2 تا 1.5 میلیون تن از محل واردات تامین می‌شود. سهم مصرفی برنج خارجی در سال گذشته ماهانه بین 120 تا 150 هزار تن بوده است.

ایران با توجه به دارا بودن پتانسیل و ظرفیت‌های تولید بالا برنج، بعنوان یکی از مراکز عمده تجارت این نوع محصول از تجارت جهانی برنج بی‌بهره است.

پاکستان و هند به ترتیب دو وارد کننده اصلی برنج در ایران هستند. علت واردات این محصول به کشور قیمت پایین آن در ایران است و بسیاری از خانوارهای ایرانی خریدار آن هستند.

با واردات برنج پاکستانی و هندی به کشور میزان مصرف برنج ایرانی کاهش می‌یابد و در نتیجه کشاورز ضرر می‌کند.

معضلات برنج علاوه بر واردات آن و ضرر به تولید کننده با چالش‌های دیگری مانند آلودگی برنج خارجی همراه است که مسئولین آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

در سال حمایت از تولید داخل باید شرایطی فراهم شود که تولید کننده و تجار به بازارهای بین المللی دسترسی پیدا کنند.

بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه و ترکیه می‌توانند به عنوان بازارهای هدف برای صادرات برنج مرغوب ایرانی با برند خاص مورد توجه قرار گیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 304
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران