پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 304439 تاریخ : 1396/06/28-10:42:28
,11,17,
برنامه‌های آتی راه‌آهن؛ اتصال همه مراکز عمده بار به شبکه ریلی و توسعه ترانزیت

برنامه‌های آتی راه‌آهن؛ اتصال همه مراکز عمده بار به شبکه ریلی و توسعه ترانزیت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بر ضرورت پیوند بنادر و شبکه ریلی با محوریت راه آهن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وراله بیرانوند درباره اهمیت حمل‌ونقل ترکیبی گفت: در صورت ارتقاء حمل‌ونقل ترکیبی با محوریت خطوط ریلی شمال جنوب وشرق به غرب کشور، ایران نقش استراتژیک خود را به‌عنوان پل بین شرق وغرب وشمال جنوب ایفا می کند و برای سالیان متمادی به منبع پایان‌ناپذیر درآمد حاصل از ترانزیت متصل خواهد شد و بهره خواهد برد.

به‌ هر حال برای افزایش کیفیت خدمات و بهبوداقتصاد بخش حمل‌ونقل باید سه روش حمل ونقل یعنی دریا، ریل و جاده را به هم وصل کنیم وبرحمل ونقل ترکیبی وحمل کالا بصورت درب به درب متمرکز شویم.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر مسیرها به دلیل نقش محوری ریل و امکان ارایه خدمات حمل ونقل مطلوب‌تر با هزینه کمتر راه‌آهن می‌تواند به‌عنوان حلقه اصلی در نظر گرفته شود و مدیریت حمل‌ونقل ترکیبی را به‌عهده گیرد ، تأکید کرد: خدمات حمل‌ونقل را باید به عنوان یک زنجیره تأمین نگاه کرد وبین تمام سازمان‌هایی که درگیر تولید این خدمات هستند و به‌عنوان حلقه های این زنجیره محسوب می شوند هم‌راستایی ایجاد کرد.
بیرانوند با اعتقاد به اینکه برای کاهش هزینه‌های سنگین مالی و انرژی باید انتقال یک کالا از مبدأ تا مقصد با مدیریت واحد اجرایی شود ، تأکید کرد : این مدیریت واحد در تمام جهان تایید شده و در حال اجراست.
وی گفت : برای رسیدن به مدیریت واحد باید هماهنگی بین شقوق مختلف حمل ونقل و سایر ذینفعان ایجاد شود و البته زیرساختهای تعامل بین شقوق مختلف حمل ونقل بویژه بنادر وشبکه ریلی وهمچنین مراکز صنعتی معدنی وتجاری بهبودیابد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی تجاری وصنعتی یکی از برنامه های مهم ویکی از پیش نیازهای اساسی جهت افزایش حمل‌ و نقل ترکیبی است ، گفت: راه‌آهن گام‌های اساسی و محکمی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برداشته و همکاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجمی صورت گرفته است.
بیرانوند گفت : در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اتصال بیش از50 شرکت بزرگ ، انجام‌گرفته و تا پایان سال 1396 تعدادی ازاین شرکت‌ها بااتصال به شبکه ریلی کشور عمده حمل مواد و محصولات خودرا از طریق راه آهن انجام خواهد داد.
معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه برنامه‌های آتی راه‌آهن اتصال همه مراکز عمده بار به شبکه ریلی است ، گفت: 60 شرکت دیگر تا سال 1400 به شبکه ریلی وصل خواهند شد.
وی ادامه داد : توسعه حمل‌ و نقل ریلی در گرو مستلزم تامین منابع مالی است و راهکارهای مناسب از جمله استفاده از سرمایه های بخش خصوصی بصورت سرمایه گذاری مستقیم اعم از داخلی وخارجی ، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و بورس ، تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی واستفاده از فاینانس خارجی مدنظر است.
بیراوند گفت : خوشبختانه سال‌های گذشته بسترهای حقوقی و سازمانی افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی فراهم و مالکیت‌ ناوگان واگن‌های باری و مسافری بطورکامل به بخش خصوصی واگذار شده است‌ و تلاش می کنیم نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مشوق‌های زیادی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده است، افزود: تمام درآمدهای ناشی از اجرای ماده 12قانون افزایش رقابت پذیری که حدود 7.5 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده ، قرار است بابت کمک به سرمایه گذاری در راه آهن با محوربت بخش خصوصی مورداستفاده قرار می گیرد.
بیرانوند همچنین ادامه داد: مشوق‌هایی همچون حذف مالیات بر ارزش‌افزوده برای خدمات ریلی از دیگر مشوق‌هایی است که انتفاعش به بخش خصوصی می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه 50 در صد هزینه‌های توسعه خطوط ریلی برای اتصال به مراکز صنعتی وتجاری را راه‌آهن تقبل می‌کند ، اظهار داشت: به دنبال افزایش حضور بخش خصوصی در این مقوله بوده و در شرف حل دغدغه‌های و چالش‌های ورود این بخش به چرخه عظیم راه‌آهن کشور هستیم.
معاون راه‌آهن گفت: خوشبختانه نگاه دولت یازدهم و دوازدهم همسو با تفکرات توسعه ریلی جهانی است و وزیر راه و شهرسازی نیز بارها اعلام کرده‌ است به دنبال ایجاد شبکه ریلی هستم که یک سر آن دریا و سر دیگر آن به آسیای میانه، چین، اروپا و جهان متصل باشد.
بیرانوند تاکید کرد : در ابلاغیه سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری نیز نکات بسیار مهمی در خصوص توسعه خدمات ریلی مورد تاکید قرار گرفته است که مسیرتوسعه حمل‌ونقل را روشن و تبیین می‌کند.
وی اظهار داشت: پیوند و دوستی بنادر و ریل امر مهمی است که در برنامه های توسعه ای کشور مورد غفلت قرارگرفته و متأسفانه سهم این بخش در کشور کمتراز 10 درصد است که باید ارتقا پیدا کند.
معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه براساس تاکیدوزیرراه وشهرسازی به دنبال ارتقای این سهم به 45 درصد هستیم ، تأکید کرد: بدون تردید با ایجادوبهبود زیرساخت‌های ریلی در پهنه بنادر می‌توانیم به این درصد تا پایان دولت دوازدهم برسیم.
بیرانوند بیان اینکه راه‌آهن به‌ عنوان یکی از محورهای توسعه‌ای کشور مورد توجه دولتمردان و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، گفت: حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تأمین کند.
وی گفت : قرار است سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل 41 میلیون تن در سال 95 به 136 میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد. همچنین طول راه‌آهن برقی از 196 کیلومتر به بیش از 2700کیلومتر برسد و 34 هزار دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو در بخش خصوصی و دولتی تأمین شود که برای تأمین آن به 45 هزار میلیارد تومان نیاز است.
معاون شرکت راه‌ آهن با اشاره به قانون تضمین سرمایه‌گذاری و ماده 12 رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: این دو قانون برای حمایت از سرمایه‌گذاران به کار گرفته می‌شود. اولین قانون باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری درصنعت ریلی می‌شود و دومی 7.5 میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در سوخت بابت بازپرداخت اصل و سود سرمایه گذاری در راه آهن از طرف شرکت ملی نفت به سرمایه گذاران دربخش ریلی پرداخت می کند.
وی درنهایت گفت: برای آنکه بتوانیم کشورمان را به یکی از قطب‌های ترانزیت جهان بدل کنیم، باید نسبت به تکمیل حلقه های مفقوده کریدورهای ریلی اقدام و با حمایت از بخش خصوصی، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر این بخش را در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی و دریایی را فراهم کنیم.

توسعه اقتصاد با ارتقای حمل‌ونقل ترکیبی 
عضو هیئت‌مدیره حمل‌ونقل ریلی هم با بیان اینکه پروژه‌های ریلی در تمامی کشورها بیش از آنکه برای دستگاه‌های بهره‌بردار مفید باشد، برای مجموعه دولت و اقتصاد ملی سودآور است، گفت: این سود شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل انبوه است.
سعید رسولی افزود: در حال حاضر حمل‌ونقل بارهای حجیم در مسافت‌های طولانی توسط قطار از دو بعد ذاتی و محتوایی با حمل‌ونقل جاده‌ای به‌خصوص کامیون متفاوت است انجام می‌گیرد. 
وی بابیان اینکه در حال حاضر روزانه 400 تا 500 هزار خودرو وارد محدوده داخل شهری کلان‌شهر تهران می‌شود ، گفت: بدون تردید آلودگی‌های حاصله از این مقوله رقم بسیار درشتی است که اگر این حجم حمل‌ونقل به چرخه ریلی وارد شود علاوه بر حفظ سلامت شهروندان رشد اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.
رسولی در ادامه گفت: متأسفانه آمار تلفات جانی در حمل‌ونقل جاده‌ای بالای هزار و 600 فقره است که بخش اعظمی از این حوادث به علت تردد کامیون‌های باری در جاده است.
عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از هزینه‌های کشور صرف جلوگیری از خطرات حاصله از حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود تأکید کرد: صرف هزینه‌های کلان پلیس جاده‌ای، هلال‌احمر، اورژانس، بیمه و خسارت بخشی از چالش‌های عدم توجه به حمل‌ونقل ریلی است.
وی در این باره تصریح کرد: البته هزینه‌های اجتماعی تصادفات متأثر از این موضوع بسیار سنگین‌تر از هزینه‌های ذکرشده است، بر اساس آمارها بیشتر کسانی که در این حوادث کشته می‌شوند نیروی عظیم کار بوده و به‌طور متوسط از عمر فعالیت اجتماعی آن‌ها بیش از ده سال باقی‌مانده است.
معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه در طی سال‌های 90 تا 95 حدود 211 میلیون تن توسط ریل حمل شده است گفت: این میزان در بخش جاده‌ای حدود 242 میلیون تن بوده است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت 300 هزار میلیارد تومان عایدی ناشی از حمل‌ونقل ریلی هدر رفته است.
رسولی در ادامه با اعتقاد به این‌که توسعه ریلی درگرو اولویت‌دهی به مفهوم بهره‌وری است ، گفت : هر توسعه ریلی به سود حمل‌ونقل کشور نیست نگاه همگان باید توأم با نگاه بهره روی طراحی و اجرا شود. به‌طور مثال باید بدانیم کدام خطوط با چه ظرفیت‌هایی و با چه معیارهایی در افزایش بهره‌وری ریلی مؤثر و مفید است.
وی همچنین خاطرنشان کرد : معیار توسعه‌یافتگی هر کشوری به میزان بهره‌گیری مطلوب و بهینه از منابع و امکانات موجود در جهت نیل به اهداف اقتصادی آن، تعریف می‌شود. این موضوع بیانگر جایگاه ویژه بهره‌وری در سیاست‌های کلان توسعه اقتصادی کشورهاست. نقش مثبت بهره‌وری در افزایش رفاه ملّی اکنون به‌طور قطعی پذیرفته‌شده است.
رسولی تصریح کرد: موضوع بهره‌وری و ارتقای آن در بخش حمل‌ونقل ریلی اصل مهم و اساسی به شمار می‌آید. با توجه به حجم بالای پروژه‌ها و فعالیت‌ها در راه‌آهن بایستی مهم‌ترین کارها در اولویت قرار گیرد زیرا منابع اعتباری ما بسیار محدود است. بر اساس این تفکر باید از طراحی و اجرای پروژه‌های پرهزینه، کم کارآمد و کم سود خودداری کرد.
معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در بخش ریلی در حمل‌ونقل ترکیبی نهفته شده است ، گفت: حمل‌ونقل ترکیبی به معنی ترانزیت یا حمل کالا با استفاده از ترکیبی از وسایل نقلیه از قبیل کشتی، هواپیما، قطار و کامیون است... برای مثال ارائه خدمات درب به درب برای محمولات کانتینری با نرخ‌های رقابتی از طریق ریل و جاده روشی ترکیبی از ترابری کالا است.
عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن کشور گفت: خدمات دیگری که با این روش ارائه می‌شوند عبارت‌اند از سرویس‌های حمل‌ونقل زمینی به تمام نقاط گمرکی داخلی، ترانزیت خارجی به کشورهای عضو (CIS جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی)، عراق، افغانستان و سایر کشورها است.
رسولی بابیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های داخلی 3 میلیون تن بار در سال را تنها به خاطر 10 تا 15 کیلومتر ناقابل تا ریل راه‌آهن در جاده می‌کشانند ، تأکید کرد: در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته همانند آلمان این مسئله یک موضوع حل‌شده است. این کشورها بارهای کارخانه‌ها را با کامیون به سمت ریل سوق می دهند و با حمل کامیون باردار به درون قطار مانع از مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شوند.
وی گفت: در کشور ما با توجه به قانون برنامه پنجم و موضوع افزایش ظرفیت و راندمان وضعیت فعلی، امکان توسعه حمل‌ونقل ترکیبی فراهم‌شده و جزو وظایف دولت در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
رسولی همچنین با اشاره به اینکه وجود تأکیدات در سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه، راه‌آهن جایی در برنامه ششم توسعه ندارد، ادامه داد: راه‌آهن نیازمند توجه خاص و ویژه نیست بلکه خواستاریم همین اعتبارات معمولی را هم از ما سلب نکنند.
وی با اشاره به تأکید رهبر به موضوع اولویت حمل‌ونقل ریلی افزود: حمل‌ونقل ریلی ازنظر رهبری یک اولویت است و معظم له در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند 24 و 25 تأکید کردند که دربند 24 اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و دربند 25 اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌ است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 314
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران