پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266410 تاریخ : 1395/11/20-17:56:31
,15,
برنامه جهش و کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معرفی شد

برنامه جهش و کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معرفی شد

مدیر موسسه خدمات فناوری گفت: برنامه جهش و کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری با هدف کاهش زمان تجاری سازی و افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر حامد افشاری در نشست خبری با اصحاب رسانه به معرفی برنامه جهش و کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری پرداخت و گفت: 80 تا 85 درصد محصولات مرتبط با های تک نمیتوانند به بازار برسند.
وی با اشاره به کاهش زمان تجاری سازی طرح های دانش بنیان افزود: تجاری سازی فناوری مبنای اقتصاد دانش بنیان است.
افشاری به معرفی موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان (کریدور خدمات فناوری) پرداخت و بیان کرد:  این موسسه در سال 1389 با هدف کاهش زمان تجاری سازی و افزایش نرخ موفقیت شرکتهای دانش بنیان تاسیس شد.
این مجموعه شامل 4 واحد جداگانه ارزیابی محصولات، کانون پتنت، توسعه خدمات تجاری سازی و کریدور صادرات محصولات دانش بنیان است و با گردآوری این واحدها در زیرمجموعه کریدور خدمات فناوری سعی در ارائه کامل خدمات تجاری سازی دارد.
افشاری در ادامه به بخش های این موسسه اشاره کرد و گفت: ارزیابی فناوری و شرکت دانش بنیان که خدمات این بخش در قالب بررسی و راستی‌آزمایی محصول/ فناوری در هر حوزه فناوری به متقاضی ارائه می‌شود. 
پس از تایید سازمان‌های حمایتی ذیریط، کریدور نسبت به ارزیابی و شناسایی دقیق نیازمندی های متقاضی در مسیر تجاری سازی فناوری اقدام می‌کند. 

در این مسیر یکی از کار‌شناسان کریدور به عنوان رابط (پشتیبان)، تمامی ارتباطات و خدمات را به متقاضی ارائه میکند: 
           •    راستی‌آزمایی اصالت فناوری

           •    اعطای تاییدیه‌های فناوری

           •    ارزیابی کلی وضعیت شرکت و سطح فناوری

           •    تدوین برنامه تجاری سازی و استفاده از خدمات تجاری سازی

           •    پاسخ به استعلامات سازمان‌ها در راستای اعتبار بخشی به متقاضی

تامین اطلاعات در حوزه تجاری سازی بخش دیگر است؛ بسیاری از موانع در مسیر تجاری‌سازی به دلیل عدم دسترسی متقاضی به اطلاعات شفاف، به‌روز و کارآمد است. 

در همین راستا کریدور با تامین و بروزرسانی این اطلاعات، با ابزارهای مختلف آن را در اختیار متقاضیان قرار می‌‌دهد: 
           •    خدمات آموزشی

           •    خدمات مشاوره‌ای

           •    ارائه بانک‌های اطلاعاتی، گزارشات کاربردی و شاخص‌های ارزیابی خدمات

           •    همراهی شرکت در فرآیند توسعه کسب و کار 

 افشاری با اشاره به تسهیل دسترسی به خدمات تجاری سازی آنرا بعنوان بخش دیگر معرفی کرد و بیان داشت: یکی از وظایف کریدور علاوه بر تسهیل دسترسی و تضمین کیفیت خدمات ارائه شده، کمک به متقاضیان در خصوص جذب حمایت مالی نهادهای دولتی (به عنوان یارانه خدمات) است.

در همین راستا کریدور فعالیت‌های خود را در 3 حوزه زیر متمرکز کرده است: 
           •    گزینش و معرفی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی (کارگزار) 

           •    تضمین کیفیت خدمات ارائه شده به متقاضیان

           •    سنجش و رتبه‌دهی به کارگزاران از طریق ارزیابی و استانداردسازی خدمات ارائه شده توسط کارگزاران

ایجاد زیرساخت در نهادهای دولتی و جذب حمایت آنها بخش دیگری ست که افشاری به آن اشاره کرد و در اینباره گفت: کمک به ظرفیت‌سازی در سازمان‌های استاندارد با ایجاد کمیته‌های تخصصی (کمیته نانو وزارت بهداشت، زیرکمیته نانو کمیته استاندارد جهادکشاورزی)؛ به دلیل تازگی مباحث در حوزه فناوری نوین در برخی از سازمان‌های ارائه دهنده استاندارد و مجوزهای فروش، آیین‌نامه‌ای برای بررسی محصولات حوزه فناوری نوین تدوین نشده است، بنابراین موسسه با همکاری این سازمان‌ها و از طریق ستاد نانو اقدام به ایجاد ظرفیت برای بررسی و استانداردسازی این محصولات کرده است. 

 همچنین تعامل با نهادهای دولتی برای هدفمند‌تر کردن حمایت‌های اختصاص داده شده به شرکت‌های حوزه فناوری‌های نوین، از طریق ارائه یارانه خدمات تجاری‌سازی به آنها در این بخش تعریف میشود.

وی بیان کرد: خدمات تسهیل کننده فرآیند صادرات کالا‌ها و همچنین آموزش و مشاوره شرکت‌ها در حوزه صادرات از جمله نیازهای اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان است. 
افشاری تصریح کرد: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری نیز با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 
وی ادامه داد: در این مجموعه سعی شده تا با شناسایی و ارزیابی شرکت‌های خدماتی فعال در این حوزه، خدماتی با کیفیت و اثربخش در جهت توسعه توان صادراتی شرکت‌ها ارایه شود. 
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، با حمایت از خدمات این کریدور، این امکان را فراهم کرده است تا صادرات شرکت‌ها از طریق اینگونه خدمات تسریع یابد.
شرط لازم دریافت این خدمات برای شرکت‌ها، داشتن تاییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در ادامه نیز ارزیابی‌های بیشتری در خصوص توانمندی شرکت و محصولات آن در رسیدن به بازارهای جهانی صورت می‌گیرد.

مهندس صابری کارشناس امور نمایشگاه‌های بین‌المللی در کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و نیز کارشناس و مشاور برنامه جهش با ارائه سخنانی به اهمیت توسعه صادرات و در این حوزه پرداخت.
وی گفت: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در راستای حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین المللی حمایت می‌کند. 
صابری تصریح کرد: بر همین مبنا، 70درصد هزینه‌های اجاره فضای نمایشگاهی، غرفه‌سازی و حمل بار نمایشگاهی از منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از طریق کریدور به شرکت‌های دارای شرایط پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به سقف حمایت اظهار داشت: سالانه 200 میلیون ریال برای شرکت‌های با صادرات کمتر از 20 میلیارد ریال و 500 میلیون ریال برای شرکت‌های با صادرات بالای 20 میلیارد ریال بصورت بلاعوض حمایت در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست، آرش سروری مجری و سردبیر برنامه ویدیویی جهش در سخنانی در مورد برنامه جهش توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مستند جهش که به کمک کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تولید و پخش به صورت هفتگی از آپارات است، به دنبال آن است تا به شیوه‌ای جدید و جذاب، به مخاطب عام نشان دهد در ایران، شرکت‌های فناور محور و دانش بنیانی وجود دارند که‌ محصولات خود را نه فقط در کشور که به خارجی‌ها هم میفروشند.

وی گفت: در حالی که عموم مردم ما این ذهنیت را دارند که‌ یا اصلا در ایران، تولید فناوری ارز آور وجود ندارد، یا اگر هم هست، جنس ساخت ایران، بی کیفیت است، غافل از اینکه خارجی‌های نکته سنج، این محصولات با کیفیت را میخرند و بدین ترتیب ارز غیر نفتی وارد کشور میشود.
مهمانان برنامه، اغلب موسسان یا مدیران این شرکت‌ها هستند و مخاطب، با نحوه رسیدن آنها از صفر تا این مرحله آشنا می‌شود. چندین مزیت در این برنامه وجود دارد که‌ آشنایی با توان اقتصاد دانش بنیان ایران و نیز ایجاد انگیزه برای جوانان مستعد، برخی از این آنهاست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران