پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 304277 تاریخ : 1396/06/26-09:31:41
,9,10028,12,
بررسی کارنامه 4 ساله هلال احمر/ از امدادرسانی تا اقتصاد مقاومتی

گزارش

بررسی کارنامه 4 ساله هلال احمر/ از امدادرسانی تا اقتصاد مقاومتی

جمعیت هلال احمر، به رغم محدودیت های مالی که دارد، اما توانسته در عرصه ملی و بین المللی به جی برسد که هم اکنون رئیس این نهاد، گزینه اصلی نایب رئیسی صلیب سرخ در منطقه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی که در خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند، در 4 ساله دولت یازدهم به رغم محدودیت های مالی و بودجه ای که داشت، اما توانسته رضایت حداکثری مردم و مسئولین را جلب کند، بطوریکه در هر حادثه و سانحه طبیعی که رخ می دهد، نیروهای امداد و نجات در صحنه حاضر شده و تمام توان خود را برای کاستن از آلام و رنج آسیب دیدگان به کار می گیرند.

صحبت های نمایندگان مجلس بعد از هر حادثه و سانحه ای، گواه این واقعیت است که نیروهای هلال احمر همواره در مسیر خدمت به مردم، موفق عمل کرده اند و کارنامه این نهاد در 4 سال عمر دولت یازدهم، به خوبی مشهود است.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مجلس، با عنوان این مطلب که مهم ترین مرجعی که در اولین دقایق پس از وقوع حادثه وارد عمل می شود جمعیت هلال احمر است، می گوید: باید اعتبارات هلال احمر افزایش پیدا کند، تا در مواقع بحرانی ذخیره استراتژیک به طور کامل پاسخگوی بحران در کشور باشد.

ماموریت‌های داوطلبانه و امدادی از شهریور 92 تا مرداد 96

- امداد رسانی به 3 میلیون و 178 هزار و 50 نفر

- اسکان اضطراری یک میلیون و 444 هزار و 940 نفر

- ارائه خدمات سرپایی به 767 هزار و 573 نفر


تعداد کل عملیات‌ها و ماموریت‌ها 162هزار و 654 مورد

انتقال به مراکز درمانی 95هزار و 300 مورد

عملیات رهاسازی 18هزار و 271 نفر

تعداد امدادگران سازماندهی شده 60هزار و 122 نفر


حوزه جوانان

جوانان داوطلب که از خدمات داوطلبانه آنها استفاده شده است: 3 میلیون نفر

 مسافرین مراجعه کننده به پست‌های نوروزی سازمان جوانان: 24 میلیون و 484 هزار و 666 نفر

 دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح دادرس: یک میلیون و 300 هزار نفر

 مددجویان آموزش‌دیده  در کانون اصلاح و تربیت: 7 هزار نفر

تاسیس مجتمع دانش‌آموزی: 2 مجتمع


فعالیت های داوطلبانه و مشارکت‌های مردمی

تامین و توزیع بیش از 466 هزار و 518 بسته سبد خانوار در میان گروه‌های محروم

اعزام بیش از 5 هزار و 611 کاروان سلامت‌ به مناطق محروم و دورافتاده و ارائه خدمات درمانی

ویزیت رایگان 3 میلیون و 61 هزار و 294 نفر توسط پزشکان داوطلب در سطح کشور

ارزش ریالی خدمات داوطلبانه، کمک‌های نقدی و غیرنقدی: یک هزار و 112 میلیارد و 64 میلیون و 741 هزار ریال

برگزاری برنامه سفرنامه سلامت و امید در 21 شهرستان از استان‌های تهران، اردبیل، قزوین، یزد، کردستان، مرکزی، قم و چهارمحال و بختیاری و اهدای 28 هزار و 343 مترمربع زمین با نیت احداث پایگاه امدادی، درمانگاه و ساخت انبار توسط داوطلبان و خیرین.


خدمات سلامت

ارائه خدمات توانبخشی به یک میلیون و 197 هزار و 242 نفر مددجو

 ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 5 میلیون و 276 هزار و 834 نفر در داخل کشور

 ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 3 میلیون و 360 هزار و 373 زائر بیت الله الحرام و عتبات عالیات

 ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به 4 میلیون و 59 هزار و 854 نفر در مراکز سلامت خارج کشور

ارسال کمک های دارویی به کشورهای نیازمند متعاقب حوادث شامل: یمن، سوریه، سومالی، پاکستان، مالی، سیرالئون، سومالی (مجموعا بیش از 13 محموله)

ارسال محموله دارو و تجهیزات پزشکی اهدایی به لبنان و غزه متعاقب جنگ غزه؛ کشورهای آذربایجان، ساحل عاج، مالی، کنیا، سوریه، لبنان، افغانستان، سیرالئون، تانزانیا، غنا، سومالی سودان، افغانستان، آذربایجان، غنا، کمور، سومالی، نیجر، مالی، سیرالئون، تاجیکستان، ساحل عاج، لبنان (مجموعا بیش از 28 محموله)

راه اندازی کلینیک تخصصی جراحی زانو و کاشت سلول های بنیادی در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار


فعالیت‌های بین‌المللی

همکاری های مشترک با سازمان های بین المللی و جذب اعتبارات مربوطه از جمله اجرای پروژه احداث مدرسه در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی با هماهنگی نمایندگان سفارت ژاپن در تهران  به ارزش 14 میلیارد و 200 میلیون ریال کمک نقدی به کشورهای لبنان، فلسطین، سومالی، سوریه، سودان، گرجستان ، مالزی ، فیلیپین، گینه، بوسنی و هرزگوین، صربستان، آذربایجان، سیرالئون، کره شمالی، مالی، کنیا، افریقای مرکزی و بروندی جمعاً به ارزش بیش از 2 میلیون دلار

بازدید نمایندگان بیش از 25 جمعیت ملی، سازمان های غیردولتی بین المللی و بشردوستانه از توانمندی‌های جمعیت هلال احمر در راستای گسترش و تقویت همکاری ها و روابط فی مابین.

امضای یادداشت تفاهم همکاری با جمعیت های ملی پاکستان، ایتالیا، اسپانیا، بولیوی، روسیه، سنگال و غنا

برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی

دوره بسیج و آمادگی بین‌المللی جهت اقدام

دوره بهداشت اضطراری برای جمعیت‌های انبوه

بیش از 66 مورد همکاری با فدراسیون بین‌المللی، سازمان برنامه جهانی غذا، جمعیت‌های ملی و دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمینه جستجوی مهاجرین، برقراری ارتباط بین آنها و خانواده‌های‌شان، بازگرداندن کودکان جداافتاده از خانواده به خانواده‌های‌شان

ارزش ریالی کمک‌های نقدی به کشورهای لبنان - فلسطین - سومالی - سوریه - سودان - گرجستان - مالزی - فیلیپین - گینه - بوسنی و هرزگوین - صربستان - آذر بایجان - سیرالنون - کره شمالی - مالی - کنیا - آفریقای مرکزی و بروندی (سال های 92 و 93)، بیش از 2 میلیون دلار

ارزش ریالی کمک‌های نقدی کشورهای نپال، سومالی، هند (سال 94)، اکوادور، فلسطین، اتیوپی، بولیوی، هائیتی، کره شمالی (سال 95)، بیش از 58 میلیارد و 664 میلیون ریال


طرح ملی خادم (خانواده آماده در مخاطرات)

جمعیت هلال احمر در بخش آموزش، پژوهش و فناوری و در راستای ارتقای آموزش‌های همگانی و تغییر رفتار مثبت جامعه در برابر سوانح و حوادث و آمادگی مردم، طرح ملی خادم (خانواده آماده در مخاطرات) را آغاز کرده که هدف آن پوشش 25 میلیون خانواده ایرانی تا سال 1400 می‌باشد. در طی اجرای این طرح، داوطلبان و جوانان تا 12 مرتبه به طور حضوری به هر خانواده مراجعه کرده و آموزش های لازم را ارائه خواهند کرد.


اجرای برنامه 10 ساله در قالب دو برنامه 5 ساله

هدف برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر ایجاد جوامع ایمن، تاب‌آور و آماده در برابر حوادث و سوانح است تا به حفظ کرامت انسانی و گسترش صلح، دوستی و خدمات داوطلبانه در ایران و سراسر جهان اهتمام ورزد. برای تحقق هدف‌های فوق، جمعیت هلال احمر ماموریت خود را بر اساس: 1- سازمان کارآمد و آینده‌نگر، با دانش، مهارت و ظرفیت های لازم 2- توجه به توانمندسازی افراد و جامعه 3- ترویج مشارکت اجتماعی و خدمات داوطلبانه و تقویت نقش جوانان 4- تلاش برای دستیابی به آمادگی مطلوب، کارایی بالای عملیاتی 5- حضور قوی و سرنوشت‌ساز در نهضت‌های بین‌المللی از جمله نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر قرار می‌دهد.

همچنین حوزه‌های کلان اولویتی در برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر در برگیرنده موضوع‌های مهمی از جمله تاب‌آوری، مدافعه‌گری، آموزش‌های همگانی، عمومی و تخصصی، سرمایه اجتماعی، فعالیت‌های بشردوستانه، مشارکت جوانان و داوطلبان، توجه به زندگی سالم، ایمن و حفظ محیط زیست، ترویج صلح و دوستی، افزایش حضور مردم و نقش‌پذیری آنها در جمعیت هلال احمر است.


راه‌اندازی خانه‌های هلال

راه‌اندازی خانه‌های هلال که از مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور در سال 94 بود، با برنامه‌ریزی مدیران جمعیت هلال احمر عملیاتی شد و اکنون به طور میانگین دو خانه هلال در استان‌های کشور تشکیل شده است.

خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر، مراکزی هستند با ساختار داوطلبی، بدون نیروی انسانیِ رسمی، پیمانی یا قراردادی که در سطح محلات، شهرها و روستاها توسط اعضا، داوطلبان، خیرین، نیکوکاران و واقفین اداره می‌شوند.

14هدف برای تاسیس خانه‌های هلال تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به جذب، سازماندهی و آموزش افراد ساکن در شهرها و روستاها به منظور آمادگی جهت ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، ارتقای ایمنی و تاب‌آوری جوامع محلی و کاهش خطر حوادث، توانمندسازی افراد و جوامع محلی، افزایش دسترسی مردم و جوامع محلی به خدمات هلال احمر در سراسر کشور، تامین منابع از محل مشارکت‌های داوطلبان شهری و روستایی، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین جمعیت هلال احمر و ساکنان محلات شهری و روستایی و تلاش در جهت ایجاد فرهنگ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی-روانی در سطح محله یا روستا و مقابله با آنها اشاره کرد.


تشکیل تیم‌های واکنش سریع

تشکیل کارگروه مقابله با زلزله تهران و تشکیل تیم‌های واکنش سریع از دیگر دستاوردهای جمعیت هلال‌احمر در حوزه امداد و نجات به شمار می‌روند.

راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع با هدف ارتقاء سطح پاسخگویی جمعیت به حوادث و سوانح و حضور موثر در ساعات و لحظات طلایی بود. این تیم‌ها در همه مراکز استان‌های کشور با 500 نیروی تکاور نجات و برخورداری از تمامی آموزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز عملیات امداد و نجات و تجهیزات کافی و روزآمد برای ارزیابی و پاسخگویی اولیه و کنترل صحنه و حادثه تشکیل شدند که با افزایش استعداد این نیروها به 3500 نفر، تمامی شعب هلال‌احمر در شهرستان‌های کشور دارای تیم‌های واکنش سریع خواهند شد.

پوشش کامل امداد هوایی سراسر کشور

بزرگترین ظرفیت امداد هوایی غیرنظامی کشور

28پایگاه‌ امداد هوایی در سراسر کشور


تعداد بالگردهای امدادی

بالـگردهــای هلال احمر تــا سـال 92، 14 فروند

افـزایش بالگردهـای هلال احمر در دولـت یازدهم، 10 فروند

تقویت زیرساخت‌های تعمیراتی ناوگان بالگردهای جمعیت هلال احمر

دستیابی به رده میانی تعمیرات اساسی بالگردها (تعمیرات در هر 1000 ساعت پرواز)

انجام تعمیرات 500 ساعته و 1000 ساعته بالگردها در آشیانه استان‌ها

برنامه‌ریزی برای افزودن 6 فروند بالگرد جدید تا پایان سال 96


اقتصاد مقاومتی

تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در تمامی واحدهای تابعه

تدوین و ابلاغ دستورالعمل سراسری اقتصاد مقاومتی در خصوص(حمل و نقل خودرویی، آب، انرژی، برق و اقلام مصرفی)

اجرای 131 پروژه عمرانی در سطح کشور با پیشرفت فیزیکی تا 70 درصد


مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات توانبخشی

اجرای پروژه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیش از 700 هکتار از اراضی های کشت و صنعت جهرم و نیشابور

اجرای پروژه تصفیه پسآب و فاضلاب دامداری و تولید بیوگاز در شرکت کشت و صنعت هلال نیشابور جهت بهینه سازی مصرف منابع

اجرای فاز اول تولید هالوفایبر (تولید صافی دیالیز) در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران با هدف صرفه‌جویی ارزی سالانه 8 تا 10 میلیون یورو

بومی‌سازی محصولات و تجهیزات پزشکی با نگاه به تولید داخل و تضمین خودکفایی در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش اثر تحریم‌ها (تولید 33 قلم محصول)

تولید محصولات جدید از جمله قرص سولامر، جمی فلوکساسین، مترونیدازول (جلوگیری از خروج یک میلیون و 700 هزار یورو از کشور)


راه‌اندازی آزمایشگاه رفرانس همکار با وزارت بهداشت

ایجاد شرکت خدمات فنی و مهندسی هلال (جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجه برای امور توسعه‌ای و نگهداری از ساختمان‌ها و تاسیسات فنی)

ایجاد شرکت نرم افزاری هلال ایران (نظارت، حفظ اطلاعات و تعدیل هزینه‌های طراحی، نصب، استقرار و پشتیبانی نرم‌افزارها و برنامه‌های متعدد و متنوع در سطح جمعیت هلال‌احمر و مجموعه‌های تابعه)

تدوین دستورالعمل پاسخگویی جمعیت در حوادث ملی، منطقه‌ای و شهرستانی(EOP)

تدوین آیین‌نامه امداد و نجات (پس از 15 سال)

خرید تجهیزات امدادی بر اساس استانداردهای روز دنیا و امکانات مورد نیاز در هنگام حوادث (با رویکرد حمایت از تولید داخلی)


تقویت تکنولوژی ها و ظرفیت‌های الکترونیکی و مخابراتی سازمان امداد و نجات

تدوین و اجرای دستورالعمل استاندارد احداث انبار امدادی با توجه به شاخص های جمعیتی، وسعت، حوادث و ضریب خطر پذیری استان و شهرستان‌های کشور

جذب و آموزش خلبان و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در داخل کشور

ایجاد شبکه مطمئن توزیع دارو در سراسر کشور (در شرایط خاص)


پشتیبانی

اعطای 1500 میلیارد ریال تسهیلات وام در قالب خدمات رفاهی به 19 هزار و 500 نفر از پرسنل

ارائه 453 میلیارد ریال خدمات بیمه تکمیلی به36 هزار نفر از کارکنان و بازنشستگان و خانواده های تحت تکفل(در قالب خدمات رفاهی کارکنان)

کاهش 108 درصدی هزینه های حوزه پشتیبانی جمعیت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی


کاندیداتوری ایران برای نایب رئیسی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ

دکتر سید امیرمحسن ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر، با اشاره به تقویت حضور هلال احمر در عرصه های بین المللی، می گوید: هلال احمر ایران نامزد نایب رئیسی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه آسیا و اقیانوسیه(که انتخابات آن آبان 96 برگزار می شود) شده است تا هر چه قدرتمندتر در صحنه بین المللی به فعالیت خود ادامه دهیم.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت با یادآوری وضعیت ناپایدار منابع جمعیت هلال احمر، می گوید: کشور ما جزو حادثه‌خیزترین نقاط جهان است که با تعدد و تنوع حوادث روبرو هستیم و در حال حاضر جمعیت هلال احمر آماده ترین ارگان و سازمان در فاز مقابله با حوادث است.

وی با بیان اینکه ویژگی خاص هلال احمر جهت استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه، مردمی و جوانان است، اضافه می کند: اگر همین مقدار خدمت به شکل اداری و دولتی انجام شود بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان در سال نیاز دارد که هلال احمر با کمتر از 10 درصد این مبلغ خدمت ارائه می کند.

نماینده مردم رشت در مجلس می گوید: عضویت جمعیت هلال احمر در هیات حاکمه صلیب سرخ به عنوان یکی از 20 کشور و پیشنهاد کاندیداتوری رئیس جمعیت هلال احمر ایران به عنوان معاون رئیس صلیب سرخ جهانی از سوی 60 کشور دنیا و موافقت ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه جهت پیگیری تا تحقق این مهم از سوی جمعیت هلال احمر، بسیار ارزشمند است.

جمعیت هلال احمر در دوره 4 ساله دولت یازدهم به رغم تمامی کمبودها و مشکلات بودجه ای که داشت، اما توانست با مدیریت درست و اتکا به نیروهای توانمند، بیشترین بازدهی و خروجی را داشته باشد. آنچه مسلم است، تدوام مدیریت هلال احمر می تواند نقطه اتکا دولت به توانایی های این نهاد عمومی در دستیابی به موفقیت های ملی و بین المللی باشد.




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 343
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران