پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352147 تاریخ : 1397/04/21-10:40:21
,12,17,
بررسی کارت های پرداخت شاپرک در سال 1396

گزارش

بررسی کارت های پرداخت شاپرک در سال 1396

در گزارش سالیانه شاپرک، سهم بانک های صادر کننده از تعداد هر یک از انواع کارت بانکی تراکنش دار برای سال 1396 مشخص شد. در این گزارش مشروحی از آن را در ذیل مشاهده می نمایید.

بانک و صنعت

 بیش ترین کارت برداشت
در سال 1396 بیشترین کارت برداشت تراکنش دار به ترتیب متعلق به بانک های ملی ایران، ملت و صادرات ایران است.

 

بیشترین کارت اعتباری تراکنش دار
بیشترین کارت اعتباری تراکنش دار متعلق به بانک های ملت، ملی ایران و سپه و بیشترین کارت هدیه و بن کارت تراکنش دار متعلق به بانک های صادرات ایران، پارسیان و ملی ایران بوده است.

 

تعداد کارت های بانکی
در سال 96 ، بیشترین سهم از تعداد کارت های بانکی تراکنش دار از نوع کارت هدیه و بن کارت با 84/20 درصد متعلق به بانک صادرات ایران، از نوع کارت اعتباری 46/33 درصد متعلق به بانک ملت و از نوع کارت برداشت با 79/21 درصد متعلق به بانک ملی ایران بوده است.

 

 

در راستای محاسبه اختلاف سال های 95 و 96 و مقایسه رشد درصدی سهم تعدادی هر بانک صادر کننده از مجموع کل کارت های صادر شده بین این دو سال در جدول بالا آمده است.

 

تعداد کارت تراکنش دار در بانک ها
طبق جدول ذیل بیشترین سهم از تعداد کارت تراکنش دار در هر بانکی به کارت برداشت و سپس کارت هدیه و بن کارت اختصاص داشته و کارت اعتباری کمترین سهم (در بیشتر بانک ها سهم صفر) را در این بین داشته است.

 

 

 

اندازه گیری تمرکز در بازار صادرکنندگی هر یک از کارت های بانکی تراکنش دار
شاخص هرفیندال- هیرشمن برای سنجش میزان تمرکز در بازار صادرکنندگی هر یک از انواع کارت های بانکی تراکنش دار در شبکه شاپرک اندازه گیری و بررسی میشود. در واقع هدف بررسی میزان رقابت بانک ها در صادر نمودن انواع کارت های بانکی است که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق کارت های صادر شده، از کارت های تراکنش دار شبکه شاپرک در محاسبه این شاخص استفاده شده است. 

در سال 96 ، شاخص هرفیندال- هیرشمن در بازار صادرکنندگی کارت های برداشت در طبقه  تمرکز ملایم ، در بازار کارت های اعتباری رقم این شاخص در طبقه تمرکز بالا و در بازار کارت های هدیه و بن کارت در طبقه رقابتی قرار گرفته است.

 

کارت های اعتباری تمرکز بالا
میزان این شاخص برای دسته کارت های اعتباری مبین تمرکز بالا و انحصار تعداد محدودی بانک در بازار این نوع کارت می باشد، به این معنا که تعداد کمی از بانک ها سهم بزرگ و قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند. در دسته کارت هدیه در سال 96 در طبقه رقابتی قرار گرفته که مشخص است که بازار این کارت در بین بانک های صادر کننده به شکلی برنامه ریزی شده و هدف مند رقابتی شده و به این ترتیب تمرکز از روی چند بانک خاص و انحصار بازار به سمت رقابتی پیش رفته است. برای مقایسه شاخص هرفیندال برای تحلیل سهم بازار بانک های صادر کننده کارت های تراکنش دار در سالهای 95 و 96 اختلاف میزان این شاخص در جدول ذیل مشاهده می نمایید.

 

 

 

سهم تعدادی و مبلغی تراکنش های بانک های در نقش پذیرنده و صادرکننده 
در این بخش تعداد و مبلغ تراکنش های صادر شده و پذیرش شده هر بانک در سال 96 آورده شده تا میزان فعالیت بانک ها در حوزه صدور و پذیرش تراکنش های شاپرکی در کل سال مشخص گردد. بیشترین سهم از تعداد و مبلغ تراکنش های صادر شده به سه بانک ملی ایران، ملت و صادرات ایران اختصاص داشته است.

در بحث تراکنش های پذیرندگی بیشترین تعداد به سه بانک ملت، ملی ایران و پارسیان و بیشترین مبلغ به سه بانک ملت، ملی ایران و صادرات ایران تعلق گرفته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران