پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349875 تاریخ : 1397/03/08-13:28:37
,4,17,12,
بررسی روابط تجاری ایران و مالزی

گزارش

بررسی روابط تجاری ایران و مالزی

حجم تجارت غیرنفتی ایران و مالزی در سال گذشته میلادی تا پایان 20 مارس 2018 به رقم 694.64 میلیون دلار رسید.

بانک و صنعت؛ پس از توافق هسته ای ایران با پنج بعلاوه یک، مالزی علاقه زیادی برای روابط تجاری با ایران نشان داد. پس از آن که ایران برای توسعه میدان نفتی آزداگان اعلام به مناقصه کرد یکی از شرکت‌هایی که در این مناقصه حضور یافت و اقدام به بررسی آزادگان کرد شرکت پتروناس مالزی بود که در خرداد ماه سال گذشته بود اعلام شد پتروناس گزارش مقدماتی حاصل از مطالعه میدان آزداگان را به شرکت ملی نفت ایران تحویل داد و در بهمن ماه 96 علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت مطالعات فنی خود را ارئه کرده است. حضور پتروناس فقط به میدان آزداگان ختم نشد و برای توسعه میدان چنگوله هم اعلام آمادگی کرد و طرح پیشنهادی خود را برای توسعه این میدان ارائه کرد.

سال 2012 بدلیل تحریم‌های اعمال شده، پتروناس نتوانست به صادارت نفت از ایران ادامه دهد و در آخرین ماه از سال 2017 بود که این شرکت توانست اولین محموله نفتی خام را وارد مالزی کند.

پای نفت و گاز و معیانات گازی ایران به پالایشگاه‌های مالزی هم باز شد. شرکت ملی نفت و گاز مالزی پتروناس قصد دارد تا سال 2022 میلادی، پالایشگاه خود را در منطقه «کرته» در نزدیکی کوالالامپور به روز رسانی کند. این پالایشگاه برای تامین خوراک این تاسیسات، به میعانات گازی برخی کشورها از جمله ایران (پارس جنوبی) و قطر و استرالیا امیدوار است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در چهار ماهه پایانی سال 96 صادرات ایران به مالزی در هشت ماهه سال 96 نسبت به سال 95، پنج برابر شد.

در این مدت 434 هزار و 675 تن انواع کالا از ایران به مالزی صادر شده که 55 صدم درصد از وزن کل صادرات ایران به مالزی را به خود اختصاص می‌دهد.

از این رو ارزش کالاهای صادراتی ایران به این کشور در مدت مذکور 160 میلیون و 462 هزار و 791 دلار بوده که از این حیث نیز 56 صدم درصد از کل ارزش صادراتی ایران مربوط به صادرات کالا به کشور مالزی است.

حجم تجارت غیرنفتی ایران و مالزی در سال گذشته میلادی تا پایان 20 مارس 2018 به رقم 694.64 میلیون دلار رسید که این رقم 23.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

ایران در سال گذشته 631.493 تن کالا به ارزش 204.98 میلیون دلار به مالزی صادر کرد که 87.15 درصد از نظر تناژ و از نظر ارزش 136.48 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ماقبل 2016 نشان می دهد.

صادرات ایران به مالزی شامل کالاهایی مانند روغن با چگالی کم، پلی اتیلن و قیر بوده است.

در اسفند ماه سال گذشته بود که رستم یحیی سفیر مالزی در ایران اعلام کرد در صورت خروج آمریکا از برجام مالزی به روابطش با ایران ادامه می دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 318
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران