پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 264849 تاریخ : 1395/10/29-15:20:21
,17,
برجام 9.9 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کرد

برجام 9.9 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کرد

گزارش تازه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای توافق هسته ای (برجام) نشان می دهد پارسال 9 میلیارد و 900 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران در بانک های خارجی هنگام تحریم ها، آزاد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت این دارایی ها شامل مطالبات نفتی ایران از امارات، انگلیس، هند، یونان، ایتالیا و نروژ می شود.

همچنین تا پیش از اجرای برجام همزمان با توافق ژنو در سوم آذرماه 1392، کشور ما توانست در مجموع به 12 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده خود در ژاپن، کره جنوبی و هند دسترسی پیدا کند.
چندی پیش نیز روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی اعلام کرد در سایه توافق برجام و اجرای آن ایران توانست 10 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده خود را به شکل نقدی یا طلا دریافت کند.
در عصر پسابرجام، بانک مرکزی به وجوه مسدود شده مربوط به در دوره تحریم ها به طور کامل دسترسی پیدا کرده است. همچنین این بانک بر منابع مالی خود در خارج از کشور کنترل دارد؛ به گونه ای که تخصیص ارز به میزان زیادی به روز شده و نوبت های چهار ماهه پیش از برجام از بین رفته است.
همچنین حساب های بانک مرکزی نزد دیگر بانک های مرکزی بویژه در اروپا، یک به یک در حال بازگشایی و فعالیت دوباره است.
اکنون حساب بانک مرکزی در اتریش، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، بلژیک، اسپانیا، هند، کره جنوبی، چین، ترکیه و روسیه، فعال شده و مذاکره با سایر کشورها در حال انجام است.

محدودیت های غیربرجامی بانک ها
همانطور که در گزارش وزارت امور خارجه نیز تاکید شده است، هرچند گشایش های ناشی از رفع تحریم ها در بخش بانکی و مالی گسترده بوده و نظام بانکی کشور را از بحران خارج کرده است اما همچنان برخی مشکلات که به برجام ارتباطی ندارد، پابرجاست.
این مشکلات به تحریم های اولیه و غیرهسته ای آمریکا، قوانین پولشویی و لزوم استانداردسازی نظام بانکی و انطباق آن با مقررات بین المللی مربوط می شوند اما می توان گفت سیستم بانکی کشور با مانع تحریمی جدی روبرو نیست و هیچ کجا در بن بست قرار ندارد.

 ارتباطات بانکی 
آنگونه که گزارش وزارت امور خارجه نشان می دهد، بانک های کوچک و متوسط خارجی همکاری با نظام بانکی ایران را آغاز کرده اند و بانک های بزرگ تر نیز در آستانه ورود به این عرصه قرار دارند.
در یک سال گذشته، برخی بانک های خارجی آمادگی خود را برای گشایش دفتر نمایندگی و همچنین شعبه در ایران اعلام کرده اند که این امر در مواردی عملیاتی شده و چند درخواست نیز در دست بررسی و اقدام است.
شعبه های بانک های داخلی نیز در خارج از کشور فعال شده است و نقش زیادی در مبادلات مالی ایفا می کنند. برخی از آنها از طریق اتصال به نظام پرداخت یورو (تارگت2) به سیستم تسویه اروپا نیز دسترسی یافته اند.
همچنین پس از اجرای برجام، شبکه بانکی کشور به سیستم پیام رسانی مالی موسوم به سوئیفت متصل است و اتصالات بانکی و پیام رسانی به صورت دوسویه برقرار شده و در جریان است.
آن دسته از بانک های ایرانی که مجوز انجام عملیات ارزی بین المللی دارند، توانسته اند نسبت به برقراری روابط کارگزاری با بانک های خارجی به صورت افتتاح حساب، مبادلات ارزی در قالب صدور حواله جهت انجام خدمات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی و ثبت سفارش برات اسناد اقدام کنند.
بر این اساس از زمان اجرای برجام (بیست و هفتم دی ماه 1394) تا یازدهم دی ماه امسال، 650 رابطه کارگزاری با 238 بانک خارجی برقرار شده است.
در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی و ارایه خدمات تجاری نیز باید گفت تا بیست و پنجم دی ماه امسال 77 هزار و 912 فقره خدمات تجاری در قالب گشایش 15 هزار و 124 فقره اعتبار اسنادی، یک هزار و 464 فقره ثبت سفارش برات اسنادی و 61 هزار و 324 فقره حواله ارزی انجام شد.
بر این اساس ارزش دلاری خدمات تجاری ارایه شده از آغاز امسال تا بیست و پنجم دی ماه شامل 14 میلیارد و 923 میلیون دلار گشایش اعتبار اسنادی، سه میلیارد و 45 میلیون دلار برات اسنادی و 12 میلیارد و 763 میلیون دلار حواله ارزی می شود.
همان گونه که وزیر نفت چندی پیش اعلام کرد درآمدهای نفتی بدون وقفه به حساب های ایران واریز و دریافت می شود. گزارش وزارت امورخارجه نیز بیانگر آن است که 12 حساب بانکی در آلمان، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، امارات، سویس، چین و نیز شعبه های خارجی سه بانک ایرانی، برای واریز وجوه حاصل از صادرات محمولات نفتی فعال شده است.
بتازگی «دویچه بانک» آلمان و بانک «آر.بی.اس» (RBS) انگلیس نیز نقل و انتقال وجوه برای شرکت نفت ایران و نیکو را آغاز کرده اند.
نظام بانکی در زمینه تامین منابع مالی و گشایش خطوط اعتباری نیز با موسسه های مالی کشورهای مختلف مذاکره کرده است. 
در مجموع بیش از 60 میلیارد دلار آمادگی برای عقد قرارداد وجود دارد که فقط شامل موارد وزارت نفت نمی شود و زمینه های دیگر را نیز دربردارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 380
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران