پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349562 تاریخ : 1397/03/02-17:15:38
,10028,
برای مقابله با تحریم باید اتکاء صنایع و اقتصاد کشور به واردات را کاهش دهیم

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

برای مقابله با تحریم باید اتکاء صنایع و اقتصاد کشور به واردات را کاهش دهیم

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اینکه ما تحریم می شویم به این دلیل است که تحریم پذیر هستیم و اقتصاد و صنایع ما متکی به واردات هستند درحالی که می توانیم با برنامه ریزی صحیح و انجام اقدامات حساب شده و شجاعانه برمشکلات غلبه کنیم و اتکاء صنایع و اقتصاد کشور به واردات را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر علی سرزعیم در نشست تخصصی معاونت اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی و مدیران و نمایندگان مجموعه های اقتصادی تابعه این سازمان اظهار داشت: بسیاری از مفاهیم اجتماعی به صورت نسبی و در یک طیف تعریف می شوند و حمایت از کالای ایرانی نیز به همین صورت قابل انجام است.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی باید آستانه ای داشته باشد که انگیزه نوآوری و افزایش کیفیت و نوآوری را حفظ کند. با حمایت حساب نشده و غیر منطقی کیفیت کالاها ممکن است افت پیدا کند و بنگاه ها انگیزه لازم برای ارتقاء فن آوری و کیفیت محصولات را از دست بدهند و اگر هیچ گونه حمایتی انجام نشود به زیان کشور است. باید نقطه بهینه حمایت از کالای ایرانی را مشخص کنیم و این کار به نحوی صورت گیرد که با حمایت صحیح اشتغال و تولید داخلی تقویت شود.

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به شرایط کشور را از دیگر ضروریات حمایت از کالای ایرانی برشمرد و اظهار داشت: شرایط نرمال با غیرنرمال متفاوت است. در حوزه اقتصادی در شرایط عادی فرمول متفاوتی با شرایط خاص داریم. وقتی دشمن همه قدرت خود را به کار می گیرد تا اقتصاد ما را ضربه بزند باید شرایط خاصی را تعیین کنیم.

سرزعیم افزود: تا کنون پارادایم حمایتی در ذهن ما بوده است و الگوی رایجی برای حمایت از صنایع داخلی داشته ایم. در ادوار مختلف برای حمایت از کالای داخلی یا تعرفه واردات را بالا برده ایم و یا هزینه نهاده های تولید را کاهش داده ایم و یا وام های ارزان قیمت به صنایع پرداخت شده است.

وی در ادامه به آسیب شناسی این راهکارها پرداخت و گفت: با ایجاد نظام تعرفه ای قیمت کالای خارجی افزایش یابد و کالای ایرانی قدرت رقابت پیدا کند اما اولین پیامد این کار گسترش قاچاق است. اگر هزینه قاچاق از تعرفه واردات کمتر باشد قاچاق انجام خواهد شد. پیامد گسترش قاچاق نیز این است که دولت از درآمدهای تعرفه ای محروم می شود.

سرزعیم درباره آسیب شناسی تسهیلات ارزان قیمت برای تولید نیز گفت: وقتی در مقیاس وسیع این کار را انجام دهیم عملا نظام بانکی را تضعیف می کنیم و در دراز مدت بنیه نظام بانکی تحلیل می رود و نظام بانکی نمیتواند موتور محرکه رشد باشد.

وی درباره پیامدهای منفی کاهش هزینه نهاده های تولید نیز گفت: مشکل اولیه این کار تحمیل زیان به شرکتهای تأمین کننده برق و آب و گاز است. پیامد بدتر این است که در دراز مدت انتخاب تکنولوژی با اتکا بیشتر به این نهاده ها است.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شیوه های این چنینی در دراز مدت اختلالاتی ایجاد می کند و مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: برای حمایت از کالای داخلی باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

دکتر سرزعیم افزود: افزایش مدیریت شده نرخ ارز یکی از راهکارهایی است که می تواند منجر به رقابت پذیری کالای داخلی شود. این روش به دلیل تبعات مختلف هرگز انجام نشده و دولت تا حد امکان نرخ ارز را کنترل می کنند.

وی ادامه داد: افزایش و یا ثبات نرخ ارز به شاخص موفقیت دولتها تبدیل شده است درحالی که این شاخص غلطی است.

دکتر سرزعیم تأکید کرد: اصلاح سیاست ارزی به تنهایی منجر به رشد اقتصادی نمی شود اما این موضوع یکی از شاخص هایی است که باید مورد توجه باشد. با افزایش سیاستی و کنترل شده قیمت ارز برای صنایع انگیزه بیشتری برای خرید نهاده های تولیدی از داخل ایجاد می شود و واردات کالاهای سرمایه ای به مرور کاهش می یابد.

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی؛ باید نقش سازمان تأمین اجتماعی را در اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تعریف کنیم

دکتر علی نمکی، سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در سال های اخیر برای بسط گفتمان اقتصاد مقاومتی اقدامات موثری انجام داده است و حمایت از کالای ایرانی نیز در همین چارچوب قابل پیگیری است.

وی با تأکید بر لزوم طراحی برنامه مشخص برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: در حوزه سازمان تامین اجتماعی نیز باید نقش این سازمان را در اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تعریف کنیم.

دکتر نمکی با بیان اینکه حمایت از کالای داخلی باید حدود مشخصی داشته باشد و برای آن برنامه ریزی انجام شود، گفت: در سازمان تأمین اجتماعی نیز با همین روش باید عمل کنیم. نباید از هر بنگاه ناکارآمدی حمایت شود و البته رها کردن بنگاه ها بویژه در شرایط سخت اقتصادی نیز نادرست است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی و شرکتهای تابعه رسالت های ملی دارند، اظهار داشت: نقش این سازمان در حمایت و توسعه کسب و کار داخلی موضوع مهمی است. رفتار متقابل سازمان و شرکتها بر اساس استراتژی های حمایت از پورتفو و افزایش زنجیره هم افزایی مورد توجه است و شرکتها نیز در همین چارچوب می توانند عمل کنند.

سرپرست معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تصویب پرداخت و تهاتر بخشی از بدهی های دولت به این سازمان در بودجه سال 97 کل کشور، گفت: در قانون بودجه ظرفیت هایی برای تهاتر بدهی های شرکتها و هولدینگ های زیرمجموعه فراهم شده است و امیدواریم پیشنهادات عملیاتی از سوی این شرکتها ارائه شود و با اجرایی شدن این قانون شاهد رفع برخش محدودیت های مالی در شرکتهای تابعه باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی: اقتصاد مقاومتی تبدیل به دانش شده و حمایت از کالای ایرانی با این دانش عملیاتی می شود

دکتر حسین امیری گنجه، مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست گفت: سازمان تأمین اجتماعی در حوزه اقتصاد کشور تأثیرگذار و تأثیر پذیر است و برای تحقق شعار سال جاری نیز از تمامی ظرفیت های موجود استفاده خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم شکل گیری پارادایمی برای افزایش مصرف کالای ایرانی در تمامی سطوح جامعه، اظهار داشت: گفتمان سازی در این باره مورد توجه باشد و مصرف کالای داخلی باید به الگوی فرهنگی تبدیل شود.

دکتر امیری گنجه با تأکید بر اینکه مصرف کالای ایرانی با دستورالعمل انجام نمی شود و به نتیجه نمی رسد، گفت: باید پارادایم ذهنی برای مردم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با حمایت از کالای ایرانی جدا نیست و در سازمان تأمین اجتماعی مطالعات گسترده ای در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شده است که می تواند الگوی خوبی برای حمایت از کالای ایرانی باشد.

دکتر امیری گنجه افزود: اقتصاد مقاومتی در سازمان تأمین اجتماعی تبدیل به دانش شده و تنها سازمان کشور هستیم که با کار مستمر به دانش انباشته در این حیطه رسیده ایم و می توانیم حمایت از کالای ایراتی را با استفاده از دانش موجود عملیاتی کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 292
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران