پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308117 تاریخ : 1396/08/14-16:58:01
,13,17,
بحث احیای وزارت بازرگانی و حذف قانون انتزاع تراز تجاری بخش کشاورزی را منفی کرد

بحث احیای وزارت بازرگانی و حذف قانون انتزاع تراز تجاری بخش کشاورزی را منفی کرد

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در یک سال اخیر در پی بحث احیای وزارت بازرگانی و حذف قانون انتزاع واردات رو به افزایش بوده و تراز تجاری بخش کشاورزی را به نفع واردات منفی کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بعدازظهر دیروز میزگردی با عنوان «بررسی واردات محصولات کشاورزی» با حضور محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی، عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران  در رادیو گفت‌وگو برگزار شد.

 ملک‌زاده در ابتدای این میزگرد به آمار و ارقامی از میزان تولید در بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 120 میلیون تن محصول کشاورزی را در کشور تولید می‌کنیم که مازاد بر مصرف ماست. همچنین بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور نقش به سزایی داشته است بطوری که با توجه به رشد خوب این بخش در تراز تجاری کشور رشد مثبت 5.4 درصدی را تجربه کرده است.

  14 درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است

 رئیس نظام صنفی کشاورزی بابیان اینکه 14درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: همچنین 96 درصد امنیت غذایی جامعه بر عهده همین بخش است و امروزه سه وعده غذایی در شبانه‌روز ماحصل دسترنج کشاورزان و دامداران این جامعه است. مضاف بر آنکه 25 درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی است که با احتساب مشاغل جانبی به بیش از 30 تا 32 درصد می‌رسد.

 

  اجرای قانون تمرکز، واردات محصولات کشاورزی را کاهش داد

 وی در مورد واردات محصولات کشاورزی و ضرورت مدیریت آن نیز به این نکته اشاره کرد که با توجه به قانون انتزاع، اختیارات تولید،‌ توزیع و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد تا بر اساس نیازی که داریم مجوز واردات صادر کنیم و دولت یازدهم هم نشان داد که روند واردات محصولات کشاورزی در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

 ملک‌زاده با تأکید بر اینکه علی‌رغم قانون با چالش‌های جدی در این بخش مواجهیم، افزود: به غیر از محصولاتی که در کشور قابلیت کشت ندارد، اکثر محصولات کشاورزی و دامی را می‌توانیم خودمان در داخل تولید کنیم، اما متأسفانه شاهدیم که از مبادی غیرقانونی و قاچاق برخی محصولات وارد می‌شود.

 صحبت از احیای وزارت بازرگانی، واردات را افزایش داد

 رئیس نظام صنفی کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه محصولاتی مثل روغن، کنجاله و ذرت میزان تولید کمی در مقابل مصرف ما دارند، گفت: باید با برنامه‌ریزی میان‌مدت و طولانی‌مدت به سمت خودکفایی این محصولات هم برویم، چرا که واردات بی‌رویه چیزی جز ضرر به بخش تولیدی کشور نیست، مضاف بر اینکه در همین یک سال اخیر که بحث احیای وزارت بازرگانی را پیش کشیده‌اند و اکنون نیز می‌خواهند قانون تمرکز را برهم بزنند، واردات روبه افزایش بوده است و تراز تجاری بخش کشاورزی منفی شده است.

 در بخش دیگری از این میزگرد عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز به نقش مهم بخش کشاورزی در معیشت مردم اشاره کرد و گفت: اهمیت بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست تا جایی که از مجموعه 382 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، 14 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است و 3.6 میلیون شغل از طریق همین بخش تأمین می‌شود و نباید اجازه دهیم که این بخش مظلوم واقع شده و از مسیر توسعه جدا شود.

 آب بزرگ‌ترین مانع توسعه بخش کشاورزی

 عزیزاللهی تنها مانع رشد بخش کشاورزی را مسئله آب عنوان کرد و اظهار داشت: از مجموعه 156 میلیون هکتار از اراضی کشور تنها 51 میلیون هکتار زیر کشت رفته است و در کنار آن 2 هزارم درصد از منابع آب شیرین جهان یعنی چیزی معادل 130 میلیارد مترمکعب در اختیار ماست که به مصارف کشاورزی، صنعتی و خانوار می‌رسد.

 وی بابیان اینکه از ابتدای برنامه پنجم توسعه 74 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کرده‌ایم، افزود: این رقم اکنون 115 تا 120 میلیون تن رسیده است.

 مدیرعامل اتحادیه دامداران یکی از مهم‌ترین حمایت‌های انجام‌شده در بخش کشاورزی را قانون تمرکز دانست و تصریح کرد: اگر از تولید داخلی حمایت شود ما از یک کشور واردکننده صرف به یک کشور تأمین‌کننده بدل خواهیم شد، همان‌طور که در سال 93 تراز تجاری بخش کشاورزی ما منفی 8.1 میلیارد دلار بود که به منفی 4 میلیارد دلار رسیده است.

 عزیزاللهی تصریح کرد: ما باید بتوانیم 10 میلیون تن مواد غذایی و خوراک دام را در داخل تولید کنیم که کار ساده‌ای نیست و با توجه به محدودیت‌ها باید با برنامه‌ریزی پیش برویم.

 وی به وضعیت واردات برخی محصولات به کشور هم اشاره کرد و افزود: اکنون برخی غلات و حبوبات را وارد می‌کنیم،اما در زمینه گندم، دام و شیلات تا حد زیادی نیاز به واردات نیست، درصورتی‌که در ابتدای انقلاب 1.5 میلیون دلار صرف می‌کردیم تا پروتئین دامی را به کشور وارد کنیم.

 مدیرعامل اتحادیه دامداران آسان‌ترین راه را واردات دانست و افزود: درعین‌حال کشورهای پیشرفته دوست دارند که اساس استقلال کشور ما را مخدوش کنند. به‌عنوان مثال در سال 94 آخرین آمار صادراتی نشانگر آن است که 5 هزار و 447 میلیون دلار محصول کشاورزی صادر شده و در مقابل 8 هزار و 885 میلیون دلار وارد کشور شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران