پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327507 تاریخ : 1397/01/16-12:33:29
,10028,
باید در ایلام برای کاهش نابرابری تلاش بیشتری کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

باید در ایلام برای کاهش نابرابری تلاش بیشتری کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه شاخص‌ها به ما نشان می‌دهند که باید در ایلام برای کاهش نابرابری تلاش بیشتری کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر علی ربیعی در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ایلام با بیان اینکه در ایلام باید مهاجرت معکوس صورت پذیرد و استان این ظرفیت را دارد، اظهار کرد: توصیه می‌کنم نخبگان مرکز نشین ایلامی را جمع‌آوری کنید چرا که این استان سرمایه‌های فکری دارد که باید آنها را جمع‌آوری کرد.

وی دو اولویت کاری امسال دولت را فقرزدایی و توسعه اشتغال اعلام و عنوان کرد: دولت قصد دارد این دو برنامه را به صورت توامان دنبال کند و با توجه به اینکه در استان ایلام باید برای کاهش فقر مطلق و محدود کردن فقر مطلق به طور جدی عمل کنیم از  همه مدیران استان به عنوان نمایندگان دولت دعوت می‌کنم حول این برنامه‌ها جمع شوند.

ربیعی با بیان اینکه در ذیل افزایش رفاه و کاهش فقر، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها را تعریف می‌کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها برای فقرزدایی و مقابله با فقر مطلق شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل است که در ایلام عدد بالایی دارد ولی خوشبختانه همه آنها به نام شناسایی شده‌اند که باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه دیگر در این زمینه را مسکن 2 معلول به بالا ذکر و اضافه کرد: این کار یک کار مشترک است که در اواخر سال گذشته یارانه تسهیلات آن با موافقت دکتر نوبخت فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال 7 هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم برای فقرزدایی داریم، گفت: این رقم منهای طرح بزرگ تحول سلامت است که در سال گذشته عدد بزرگ 40 هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت.

ربیعی با بیان اینکه هم اکنون یک خانواده 5 نفره با یارانه‌اش 80 درصد حداقل دستمزد را دریافت می‌کند اظهار کرد: امسال 10 درصد به آن اضافه خواهیم کرد.

این عضو هیئت دولت با اعلام این خبر که اطلس اجتماعی ایلام آماده شده و برای چکش کاری در اختیار استان قرار می‌دهیم، گفت: آماده‌ایم بودجه پژوهشی هم برای این کار اختصاص دهیم.

استاندار ایلام: حرکت استان در سال‌های اخیر به سمت توسعه مناسب بوده است

استاندار نیز در این جلسه گفت: دخالت دولت در اقتصاد، قانون کار، مسائل بانکی و... از مسائلی هستند که مانع از ایجاد اشتغال در کشور می‌شوند.

قاسم سلیمانی دشتکی مزیت‌های استان ایلام را بی نظیر عنوان و اظهار کرد: مزیت‌هایی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، مرز بین‌المللی، روان آب‌های مرزی، برخورداری از چشم‌اندازها و مناطق بکر گردشگری و پتانسیل بسیار مناسبی بنام مسیر زائران اربعین حسینی(ع) استان ایلام را مستعد سرمایه‌گذاری کرده است.

وی میزان صادرات کالا از پایانه مرزی مهران در سال 95 را 2 میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: با وجود این ظرفیت‌های کم نظیر، متاسفانه استان از مشکلات بسیاری رنج می‌برد.

سلیمانی دشتکی نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری و فراوانی نرخ افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را از چالش‌های فراروی استان عنوان کرد و گفت: بر این عقیده‌ام که استان ایلام به خاطر حضور مستقیم در دفاع مقدس، هشت سال از توسعه عقب افتاده است و رفع این عقب ماندگی نیازمند توجه بیشتر نظام و دولت به این استان است.

وی گفت: اگرچه استان ایلام با تقدیم 3 هزار شهید و 12 هزار جانباز به انقلاب، نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما مهاجرت نخبگان و جویندگان کار از دیگر چالش‌های استان به واسطه توسعه نیافتگی این دیار است که می‌طلبد نظام، دولت و بخش خصوصی با کمک یکدیگر استان را از نظر شاخص‌های توسعه به سطح متوسط کشوری برسانند.

سلیمانی‌دشتکی راهکار مقابله با خودکشی در استان را نیازمند مطالعه و تحقیق علمی، تشکیل ستاد مرتبط با موضوع و اختصاص اعتبارات لازم به آن دانست و گفت: روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و خودکشی نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشور است.

استاندار ایلام تردد سالانه بیش از 2 میلیون زائر اربعین را یکی از ظرفیت‌هایی عنوان کرد که می‌تواند در ایجاد اشتغال در استان موثر باشد و گفت: تصویب گذرگاه مرزی چیلات برای کمک به روان شدن تردد زائران در استان، پیگیری بازارچه هلاله شمالی و تلاش برای تصویب منطقه آزاد تجاری مهران از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در بهبود شاخص‌های استان موثر باشد.

وی اجرای خطوط راه آهن اسلام آباد به ایلام و اندیمشک به مهران، اجرای فرودگاه مهران و ایجاد مجتمع‌های گردشگری در استان را از دیگر نیازهای استان دانست و گفت: اماکن تفریحی و توریستی استان مستعد سرمایه‌گذاری و احداث هتل و مجتمع‌های گردشگری کوچک هستند.

سلیمانی دشتکی حرکت استان در سال‌های اخیر به سمت توسعه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: دولت تدبیر و امید توجه بسیار خوبی به بخش‌های مختلف استان و از جمله کشاورزی، راه و صنعت داشته است.

وی خواستار تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای در مراکز شهرستان‌های استان و تغییرات گسترده در ساختار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور شد و گفت: برای برخورداری از نیروهای متخصص و کارآمد در بازار، باید آموزش‌های مهارت محور جایگزین آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی شوند.

وی افزود: به واسطه فعالیت استان در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی، نیازمند آموزش‌های لازم در زمینه جوشکاری آرگون، برق، لوله کشی صنعتی، ابزار دقیق، نصاب مکانیکی و برق صنعتی هستیم.

سلیمانی دشتکی مشخص نشدن اعتبارات توسعه روستایی در صندوق کارآفرینی امید را از مشکلاتی دانست که نیازمند پیگیری است و گفت: سهم صندوق در استان هم اکنون 30 میلیارد تومان است اما با توجه به نیازها خواستار افزایش این سهم به 60 میلیارد تومان هستیم.

وی سهم استان از اعتبارات توسعه روستایی را کمتر از 3 درصد عنوان کرد و گفت: در این زمینه مجموعاً حدود 310 میلیارد تومان لحاظ شد اما کل رقم ابلاغی 108 میلیارد بود که تاکنون 42 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که خواستار تسریع تخصیص سهم استان در این زمینه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، خواستار تهاتر مطالبات تامین اجتماعی با بدهی‌های این سازمان به دیگر دستگاه‌ها شد و تصریح کرد: برای حدود 12 هزار بازنشسته استان، خواستار ایجاد مجتمع رفاهی، تفریحی و ورزشی هستیم.

استاندار ایلام در پایان، خواستار سرمایه‌گذاری بنیادهایی نظیر بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان شد و خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حوزه ایجاد مجتمع‌های گردشگری و بین راهی در مسیر اربعین، در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی و با توجه به سرعت عمل مهار آب‌های مرزی و افزایش چشمگیر کشت آبی در استان در ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران