پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352020 تاریخ : 1397/04/18-17:10:27
,12,
بازی های رایانه ای جایگزین بازی های سنتی کودکان در عصرتکنولوژی

گزارش

بازی های رایانه ای جایگزین بازی های سنتی کودکان در عصرتکنولوژی

امروزه یکی از سرگرمی ها جذاب در جهان، بازی های رایانه ای می باشد. بازی رایانه ای توانسته جایگزین بازی های سنتی کودکان در عصرتکنولوژی جدید شود، همچنین بازی های رایانه ای سهم عمده ای در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان وحتی بزرگسالان دارد.

به گزارش بانک و صنعت، امروزه یکی از سرگرمی ها جذاب در جهان، بازی های رایانه ای می باشد. بازی رایانه ای توانسته جایگزین بازی های سنتی کودکان در عصرتکنولوژی جدید شود، همچنین بازی های رایانه ای سهم عمده ای در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان وحتی بزرگسالان دارد.

این امر مانند تمام محصولات تکنولوژی جدید مزیت و معایب خاص خود را دارد.

 

محاسن بازی های رایانه ای!

1- باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف کودک می شود.

2- به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی را تمرین کند.

3- مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل های کودکانه آموزش می دهد.

4- با رایانه هر چند بار که بخواهد، می تواند موضوعی را ببیند و مرور کند.

5- کودک بدون کثیف کردن لباس ها و اطراف می تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ ها را عوض کند. مثلاً اگر از رنگ سبز لباس نقاشی اش خوشش نیامد به رایانه می گوید رنگ قرمز کن و رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد رنگ آبی و غیره.

 

زیان های بازی های رایانه ای

الف) آسیب های جسمانی

ـ چشمان فرد، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض منفی می‌شود.

ـ مشاهده‌ها نشان می دهد که نوجوانان، چنان غرق بازی می‌شوند که توجه نمی‌کنند به دلیل درگیر شدن در ماجرای بازی، تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی، به خود فشار می‌آورند.

ـ به دلیل این که نوجوان در یک وضعیت ثابت تا ساعت ها می‌نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی اش دچار اشکال شده و فرد، مبتلا به آرتروز می‌شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست، از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

ـ هیجان همیشگی هنگام بازی، بر روی ارگانیسم فرد تأثیر گذاشته و پی آمدهای منفی بر دستگاه گردش خون و گوارش می گذارد، هم چنین این هیجان های دروغین، سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد.

ـ پوست فرد، در معرض بمباران همیشگی پرتو هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.

ـ ایجاد تهوع و سرگیجه، بویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی هاست؛

 

ب) آسیب های روانی ـ تربیتی

1- تقویت حس پرخاش گری

مهم‌ترین ویژگی بازی‌های رایانه‌ای، حالت جنگی بیشتر آنها است و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، با نیروهای دشمن بجنگند. استمرار چنین بازی‌هایی، نوجوان را پرخاش گر و ستیزه جو می‌سازد و تلاش می‌کند خواسته هایش را با زور و تهاجم به دست آورد.

 

2- انزوا طلبی

نوجوانانی که همیشه با بازی‌های رایانه‌ای درگیرند، به انزوا و درون‌گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود.

 

3- تنبل شدن ذهن

در این بازیؤها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنیؤها و برنامه های دیگران به بازی میؤپردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می‌کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود.

 

4- افت تحصیلی

به دلیل جاذبه مسحور کننده این بازی ها، نوجوانان وقت بسیاری را صرف آن میؤکنند و در واقع، با مصرف انرژی عصبی و روانی خویش و با چشمان و ذهنی خسته به بستر می روند و گاه، صبح زودتر از وقت معمولی بیدار میؤشوند تا پیش از مدرسه نیز اندکی بازی کنند.

 

تاریخچه بازی های کامپیوتری

اولین بازی رایانه‌ای در سال 1985 توسط آزمایش معروف ویلیام هیگین بوتام با نام “Tennis For Two” در آزمایشگاه های      Brookhaven   به نمایش در آمد. در این آزمایش میشد کنترل صفحه نمایش را برای بازی کردن به عهده گرفت، هر چند که تا به امروز بسیاری بر این عقیده‌اند که این آزمایش یک بازی واقعی نبوده است.

کنسول‌های آتاری که پس از هشت سال دفاع مقدس و به عنوان نخستین پلتفرم‌ بازی ویدئویی وارد کشور ایران شد، برای بسیاری از دهه شصتی‌ها یادآور نخستین تجربه بازی‌های رایانه‌ای است.

 

طبق آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال حاضر بیش از 23 میلیون نفر به بازی‌های رایانه‌ای مشغول هستند و به‌صورت متوسط بیش از یک ساعت از روز خود را صرف آن می‌کنند. حال پرسشی اساسی به‌وجود می‌آید که سهم بازی‌های ایرانی و تولید داخل از این بازار گسترده چقدر است؟ آیا در این حوزه، ما تنها یک مصرف‌کننده صرف هستیم یا آن‌که می‌توان به بازی‌های ایرانی به‌عنوان یک موضوع جدی نگاه کرد؟



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران