پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 213004 تاریخ : 1395/05/12-13:52:28
,10027,
بازگشت یک میلیارد و 640 میلیون تومان توسط هئیت عامل به خزانه

اعلام اسامی سودجو درآینده از سوی بیمه مرکزی

بازگشت یک میلیارد و 640 میلیون تومان توسط هئیت عامل به خزانه

چندی پیش با منتشر شدن فیش حقوقی تعدادی از مدیران بیمه مرکزی موجی از انتقادها درباره دریافتی مدیران سطح بالای در جامعه به وجود آمد. عبدالناصر همتی که بعد از این وقایع دوباره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی منصوب شد، گفت: آمده‌ام که حاشیه‌ها را در صنعت بیمه به حداقل برسانم.

به گزارش خبر نگار  پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در اولین نشست خبری خود گفت: رقم کل خسارت معوقه ذخایر بیمه درحال حاضر بالغ بر 5 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: آئین نامه اخذ جریمه ها و تخفیف ها ظرف 2 هفته آینده برای بررسی و تصویب به هئیت دولت ارائه می شود. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی بیمه مرکزی حمایت از بیمه گزاران و تنظیم و هدایت شرکتهای بیمه است.
همتی تصریح کرد: میزان رشد حق بیمه به نزدیک به بالای 20 است که تا پایان سال به بالای 20 درصد برسد. مدیر عامل بانک مرکزی ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه به سوالات متعدد آنها پاسخ گفت.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نظر شما نسبت به دریافتی مدیران بیمه‌ها و بانک‌ها به صورت شفاف چیست؟ و آیا آن پرداخت‌ها از دیدگاه شما تخلف بوده یا امتیازی است که مدیران سطح بالا از آن برخوردارند، گفت: من چیزی فراتر از آن صحبتی که مقام معظم رهبری فرمودند را نه حق خود می‌دانم که بگوییم و نه فکر می‌کنم که چیزی بیش از آن وجود دارد، ایشان فرمودند که برخی از حقوق‌ها غیرمتعارف بوده است.

همتی ادامه داد: قبول داریم که برخی از حقوق‌ها چه در بانک‌ها و چه در دیگر جاها غیرمتعارف بوده است، خصوصا در مورد وام‌ها من اعتقاد دارم هیات عامل و هیات مدیره اصلا نباید وامی از بانک بگیرند و این وام‌ها باید به کارکنان داده شود.

وی اضافه کرد: من 10 سال در سیستم بانکی بودم، ولی یک ریال هم وام نگرفتم با این‌که براساس قوانین آیین‌نامه‌ای حق‌ام بوده که وام دریافت کنم.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: ضوابطی بوده و براساس آن ضوابط وام‌هایی از نهادهایی همچون بانک‌ها و بیمه‌ها گرفته شده است. بخشی از آنها قانونی بوده و نمی‌توان گفت که چرا براساس مقررات این مبالغ گرفته شده است، اما بخشی‌ از آن قانونی نبوده و باید آنها را از موضوع جدا کرد. من معتقدم در بیمه مرکزی درباره‌ وام برداشت اشتباه وجود داشته است، چون طبق آیین‌نامه‌ای که در سال 1388درباره وام بیمه مرکزی توسط شورای اداری و استخدامی صنعت بیمه مرکب از مدیران، رئیس کل بیمه مرکزی، مدیران بیمه مرکزی، نماینده سازمان مدیریت و نماینده وزارت اقتصاد تصویب شده گفته شد که هیات عامل می‌تواند 40 برابر حقوق خود وام ضروری بگیرد.

همتی تاکید کرد: در آن آیین‌نامه برای وام مدیران سقفی تعیین نشده بود، در حالی که برای کارکنان سقف مشخص کرده بودند. بعدها با توجه به اختلافی که بین بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و خصوصی ایجاد شد، براساس اختیار بند «پ» ماده 50 قانون برنامه پنجم این اختیار را به شورای متشکل از وزیر اقتصاد و سازمان مدیریت داد که بتواند فوق‌العاده‌های خاصی را برای مشاغل تخصصی که با پول سروکار دارند در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: اول همه فکر می‌کردند که این موضوع جزو حقوق ثابت است، ولی شش – هفت ماه که گذشته بود دیوان محاسبات اعلام کرد که این حقوق مستمر حساب نمی‌شود و بعدا ما متوجه شدیم که استناد آنها درست است و سازمان مدیریت هم به همین جمع‌بندی رسید در نتیجه این موضوع را از حکم خارج کردند.

رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: از آنجایی که وام‌هایی که گرفته شده بود جزو حکم آورده بودند و آن ضربدر 45 شده بود، طبیعی است که رقم‌های دریافتی بالا باشد. من به محض این‌که به بیمه مرکزی رسیدم در دهم خردادماه به قسمت مالی یک نامه نوشتم مبنی بر این‌که هیات عامل باید مبالغی که بابت وام ضروری و اتومبیل گرفته‌اند را سریعا پس دهند و جهت اطلاع عرض می‌کنم که مبلغ یک میلیارد و 640 میلیون تومان را از دوستان عامل پس گرفتیم.

همتی اضافه کرد: این مبلغ فقط بابت وام بوده علاوه بر آن 210 میلیون تومان هم مربوط به اضافه‌کاری شب عید به مدیران پرداخت شده بود که خودشان قبل از این‌که من بیایم آن را واریز کرده بودند. در حال حاضر از نظر من آن چیزی که بعد از سال 1394 مدیران اضافه گرفته بودند همه برگردانده شده است.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم هیچ پرداخت خلاف مقررات نباید در کشور انجام شود، اما اعتقاد من دلیل بر این نمی‌شود که همه آن را رعایت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی توضیح داد: اعتقاد دارم که هیات مدیره نباید از چنین وام‌هایی استفاده کنند، اگر هم می‌خواهند از این وام‌ها دریافت کنند باید از مجمع یا وزیر اجازه بگیرند. البته 500 الی 600 میلیون تومان که وام ضروری نمی‌شود آدم متوجه می‌شود که این موضوع دارای اشکال است، چرا که انسان عقل دارد و متوجه می‌شود که 500 میلیون تومان نمی‌تواند وام ضروری باشد، در نتیجه باید به این مبالغ شک کرد، اما من در این موارد نظر خود را تحمیل نمی‌کنم و به قوانین استناد می‌کنم. علاوه بر این آیین‌نامه‌ها هم در حال درست شدن است و به زودی ضوابط اجرایی‌اش به دولت ابلاغ خواهد شد.

همتی در پاسخ به این‌که آیا شما بدون تنش پول‌ها را از مدیران را گرفته‌اید؟ شنیده‌ایم که تعدادی از مدیران پول‌ها را پس نمی‌دادند، گفت: بله مگر می‌توانند ندهند، اگر ندهند برکنارشان می‌کنم. من سر مسائل قانونی با کسی شوخی ندارم و قسمت مالی هم گزارش کرده که همه مبالغ را پرداخت کرده‌اند. فقط دوتا از آقایون کسری داشتند و بابت آن چک دادند ولی از نظر من چک پول است. البته چک 100 سال دیگر را نداده‌اند، بلکه تاریخ چک‌ها برای همین ماه است، بنابراین از نظر من آن مبالغ پرداخت شده محسوب می‌شود. امیدوارم در صنعت بیمه از این به بعد درباره‌ خدماتش صحبت کنیم. من آمده‌ام که حاشیه‌ها در صنعت بیمه به حداقل برسانم. خواهش می‌کنم که رسانه‌ها کمک کنند که صنعت بیمه در کشور نفوذ بیشتری پیدا کند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این‌که وضعیت فعلی حقوق مدیران چطور است و آیا از مصوبه شورای عالی حقوق و دستمزد تبعیت می‌کند، اظهار کرد: بله براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد که ابلاغ شده بلافاصله احکام هیات عامل و مدیران اصلاح شد، ولی چون قانون خدمات هنوز ابلاغ نشده، منتظریم که این موضوع برای کارکنان نیز ابلاغ شود. البته امیدواریم که تعدیل حقوق کارکنان به سمت بالا باشد. ما اصلا دوست نداریم همکارانمان حقوق‌شان کاهش پیدا کند، بلکه مایلیم حقوق‌شان حداقل در آن سطح که بوده حفظ شود، ولی درباره مدیران و هیات عامل در آن حدی که دولت ابلاغ کرده بود اجرا شده است.

وی درباره‌ی قانون تاسیس بیمه مرکزی نیز توضیح داد: وظایف بیمه مرکزی در دو ماده قانونی به صورت صریح تاکید شده، در ماده اول آمده هر آنچه که مربوط به تنظیم و فعالیت بیمه‌ای و عمومیت‌بخشیدن به بیمه و هدایت مساله‌ی بیمه بازرگانی باشد، برعهده بیمه مرکزی است. دوم این‌که مهم‌ترین نقش بیمه مرکزی حمایت از حقوق بیمه‌گذاران است مثل بقیه نهادهای مالی که با پول و ذخائر مشتری‌ها فعالیت می‌کنند.

همتی افزود: نکته سوم این‌که ناظر دولت در صنعت بیمه، بیمه مرکزی است و باید بیمه مرکزی بر کلیه فعالیت‌های این صنعت نظارت و کنترل داشته باشد تا قوانین و مقرراتی که مجلس، دولت و نهادهایی مثل شورای عالی بیمه در مجموعه صنعت بیمه تصویب می‌کنند به درستی اجرا شود.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: بند هفت ماده 5 بیمه مرکزی، بند مهمی است و باید به آن توجه شود و آن این است که ارشاد، هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها به عنوان یکی از وظایف بیمه مرکزی است، چون بعضا دوستان فکر می‌کنند وظیفه بیمه مرکزی فقط برخورد با شرکت‌های بیمه است که البته این طور نیست. وظیفه بیمه مرکزی در عین حال که نظارت و کنترل است حمایت هم هست. ما در بیمه مرکزی باید نظارت همراه با حمایت داشته باشیم. اگر بخواهیم فقط با بیمه‌ها برخورد کنیم دیگر شرکتی برای حفظ حقوق بیمه‌گذاران نمی‌ماند.

وی ادامه داد: چهارم این‌که خیلی‌ها می‌گویند اجازه دهید که نرخ‌ها آزاد باشد و چرا بیمه مرکزی در نرخ‌ها دخالت می‌کند. ما نمی‌خواهیم از رقابت‌ها جلوگیری کنیم، خیلی از این‌ها رقابت نیست بلکه رقابت مکارانه و ناسالم است. رقابت اگر فنی باشد به نفع بیمه است، ولی متاسفانه آنچه الان در حال انجام است به خصوص در رشته‌های درمان، باربری و آتش‌سوزی رقابت ناسالم است و در جهت کمک به بیمه‌گذار نیست، بلکه در جهت گرفتن یک پرتفوی بدون توجه به آینده آن است.

همتی درباره‌ عملکرد بیمه مرکزی در سه ماه اول سال نیز گفت: در سه ماه اول سال رشد حق بیمه بالای 20 درصد بود. این نوید را می‌دهم که تا پایان سال در همین حد یا کمی بیشتر بشود. من خیلی امیدوارم نفوذ بیمه در کشور از عدد دو رد شود.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: من وقتی در اوایل سال 1373 بیمه مرکزی را تحویل گرفتم نفوذپذیری بیمه در ایران 0/34 درصد بود و وقتی بیمه مرکزی را تحویل گرفتم این رقم به 1.4 درصد رسید. اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد خوب بود، ولی می‌دانیم که تولید ناخالص ملی اگر زیاد رشد کند نفوذپذیری بیمه عقب می‌ماند. در سال 1393 این عدد به 1/9 درصد رسیده است. من بعید می‌دانم با ارقام سال 1393 در حال حاضر این عدد از دو رد شده باشد.

وی تاکید کرد: میانگین نفوذپذیری بیمه در منطقه 1/7 درصد است، ولی میانگین جهانی آن 6/5 درصد است. در نتیجه نفوذپذیری در ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است. این نشان می‌دهد که این آمار باید افزایش یابد.

همتی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال خسارت 32 درصد رشد داشته است که این مقدار زیاد است. در سه ماه اول امسال نزدیک به 6.9 میلیون فقره خسارت پرداخت شده که رقم قابل توجهی است. نسبت خسارت به حق بیمه در سه ماه اول سال به 62/5 درصد رسیده است که به نظر من مقداری زیاد است.

او ادامه داد: سه رشته شخص ثالث، زندگی و درمان بیشترین سهم را دارند و جمعا نزدیک به 74 درصد حق بیمه را در سه ماه اول سال به خود اختصاص داده است. از نظر سهم دولتی و غیردولتی هم باید بگویم که بیمه ایران 32  درصد بازار را در اختیار دارد و غیردولتی‌ها که شامل دولتی‌های خصوصی شده هم است 68 درصد را در بر می‌گیرند.

وی توضیح داد: شخصا غیردولتی‌ها را خیلی غیردولتی نمی‌دانم و به آنها «کمی غیردولتی» می‌گویم، چرا که وقتی دولت می‌تواند مدیر را انتخاب کند نمی‌توان به آن سازمان غیردولتی گفت، ولی این موضوع را به عنوان دوره انتقال می‌پذیریم و امیدواریم این دوره به خوبی سپری شود.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: در حال حاضر 12 درصد از پرتفوی‌مان بیمه زندگی است و 70 درصد از این 12 درصد بیمه اندوخته‌ای است. هشت درصد کل پرتفوی صنعت بیمه را بیمه زندگی پس‌اندازی است که هشت درصد برای آن خیلی کم است، چرا که این آمار در منطقه خودمان 25 درصد و در کل جهان 55 درصد است. شاید راه اصلاح نفوذ بیمه در کشور این باشد که سهم بیمه زندگی بالاتر برود.

همتی در پاسخ به سوالی درباره‌ی بیمه عمر گفت: باید بیمه عمر و زندگی را از هم جدا کنند، تا زمانی که هستم  به هیچ وجه مجوز بیمه مختلط را نخواهم داد. باید بدانیم ذخائر بیمه عمر چگونه بهره‌برداری می‌شود. شرکت‌هایی که در حال حاضر وجود دارند باید حساب‌های مربوط به بیمه عمرشان را به صورت شفاف بیان کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا موضوع دو شغله‌ها پیگیری می‌شود یا خیر، اظهار کرد: بله البته بعضا شغل دومی که آورده‌اند خیلی واقعی نیست و این موضوع نیاز به پالایش دارد. در این مورد یا باید این مشکل حل شود یا باید آیین‌نامه را اصلاح کنیم. فرض کنید شخصی شغل پاره‌وقتی دارد و بعد از ظهرها هم بیمه عمر می‌فروشد این موضوع چه مشکلی دارد؟ من عادت به نان‌بری ندارم، پس اجازه دهید موضوع کاملا مشخص شود و بعد تصمیم‌گیری صورت گیرد.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: 5000 اسم آورده شده که این افراد دوشغله هستند، 90 نفر از کارگزاران دوشغله هستند، آنهایی که واقعا دوشغله هستند را اصلاح خواهیم کرد.

همتی درباره سرمایه مورد نیاز بیمه‌ها نیز بیان کرد: سرمایه مورد لزوم نباید پایین‌تر از سرمایه واقعی باشد. نظر من این است که سرمایه‌هایی که در حال حاضر تصویب شده از دستور کمیسیون خارج شود. این چه کاری است که سرمایه را بالا بگیریم و بعد 10 سال به آنها فرصت بدهیم تا سرمایه را به مقدار مدنظر برساند. من سطح را پایین‌تر می‌آورم که معقول‌تر و منطقی باشد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 384
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران