پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251305 تاریخ : 1395/09/21-15:15:18
,17,25,
بازگشت رونق به بازار فلزات

بازگشت رونق به بازار فلزات

درحالی‌که قیمت جهانی کالاها با افت قیمت روبه‌رو هستند بازار فلزات بعد از گذشت بیش از 4سال رونق گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  به گفته کارشناسان این روند افزایشی متاثر از افزایش نرخ جهانی فلزات است. از سوی دیگر وجود رکود در صنعت ساختمان و مسکن عاملی بود تا قیمت این فلزات پرکاربرد به دلیل نبود تقاضای داخلی برای مصرف، از طرفی و نبود امکان صادرات از سوی دیگر با افت قیمت روبه‌رو شوند. دلایل بیشتر این رویداد را از زبان کارشناسان می‌خوانید.

سهم عمران از بودجه 

افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش قیمت جهانی محصولات فلزی، ازجمله مهم‌ترین دلیل رشد قیمت این صنعت در بورس است. علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزی، صنعتی و معدنی کارگزاری مفید با بیان این مطلب به صمت گفت: بیشترین تاثیر این افزایش قیمت بعد از روی کارآمدن ترامپ از طرفی و اصلاحات زیرساختی در کشور چین، از سوی دیگر عاملی برای افزایش قیمت‌های جهانی فلزات و در نتیجه جهش در نرخ فلزات داخلی شد. بهرامی رشد جهشی نرخ ارز در ابتدای سال 95 را دلیل دیگری بر افزایش قیمت فلزی مثل فولاد و زنجیره پیش از آن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ برشمرد و افزود: رشد 8درصدی نرخ ارز در کشور اتفاقی است که با تاخیر چند ماهه افتاده است. وی درباره ادامه‌دار بودن این روند گفت: از آنجا که درباره مصرف و تقاضا اتفاق خاصی در داخل کشور نیفتاده است بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بالارفتن مصرف دلیل این افزایش قیمت بوده است. از سوی دیگر سفته‌بازی در این بازار و انتظار توم بالا در این شرایط، خریداران را برای کسب سود بیشتر در چندماه آینده برای سرمایه‌گذاری ترغیب کرد. بهرامی اختصاص سهم بیشتر در بودجه عمرانی از سوی دولت را دلیل دیگری دانسته و معتقد است: درصورتی که در داخل کشور مصرف افزایش نداشته باشد فروشنده می‌تواند نسبت به صادرات اقدام کند که این عامل نیز خود دلیلی بر رسیدن قیمت‌ها به نرخ جهانی فلزات است. وی با اشاره به اینکه در یک‌ماه اخیر برخی از فلزات رشد 20درصدی را هم تجربه کرده‌اند، گفت: این افزایش نرخ هم متاثر از بالارفتن قیمت جهانی فلزات و دیگری ناشی از افزایش نرخ دلار است که حتی درصورت نبود تقاضای داخلی می‌تواند تولیدکننده را برای صادرات بیشتر ترغیب کند. این کارشناس بازارسرمایه درباره افزایش نرخ دلار افزود: چون افزایش نرخ دلار بیش از 8درصد قابل پیش‌بینی نیست بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که افزایش قیمت دلار از 1900تومان فراتر رود، در نتیجه رشد بیش از این در فلزات داخلی نیز قابل تصور نیست. به گفته این کارشناس بازار فلزات ثبات این وضعیت تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند ادامه‌دار باشد.

افزایش قیمت فلزات مقطعی است

بیشترین دلیل جهش قیمتی فلزات به افزایش قیمت جهانی، بالا رفتن مصرف چین و قیمت جهانی سنگ‌آهن برمی‌گردد؛ همه این عوامل با هم تاثیرش را در بازارهای جهانی گذاشته است. 

هاشم باروتی، کارشناس بازارسرمایه با بیان این مطلب به صمت گفت: بازار داخلی با توجه به وضعیت رکود پیش آمده نمی‌تواند همپای بازار جهانی پیش رود اما این امکان وجود دارد که صادرات ما به کشورهایی که در تعامل هستیم افزایش داشته باشد. وی با تاکید بر رکود اقتصادی در داخل کشور افزود: این شرایط نمی‌تواند منجر به افزایش میزان مصرف داخلی فلزات شود. به همین دلیل این مسئله به صورت مقطعی در بازار ما تاثیرگذار است و بازار دوباره به روند قبلی قیمتی خود ادامه می‌دهد و در طولانی‌مدت نمی‌توانیم شاهد افزایش قیمت‌های داخلی باشیم. باروتی درباره سابقه افزایش قیمت فلزات در داخل کشور گفت: سال‌های گذشته و قبل اینکه بازارهای جهانی وارد رکود شوند ما شاهد افزایش قیمت‌های داخلی مقاطع فولادی بوده‌ایم. با توجه به اقتصاد چین و بحث توسعه زیرساخت‌ها در امریکا که از سوی رییس‌جمهوری جدید این کشور مطرح شده، اگر مصرف این دو کشور افزایش پیدا کند ممکن است روند رکود جهانی به سمت دیگری حرکت کرده و ما شاهد رشد اقتصاد جهانی هم باشیم. به گفته این کارشناس بورس اگر این روند تداوم پیدا کند و موج این تغییر به کشور ما هم برسد و تحریم ها، قراردادها و برجام به نتایج مورد نظر برسد شاهد تاثیرش در کشور خودمان هم خواهیم بود. باروتی درباره ادامه این روند افزایشی افزود: ادامه این روند اصلا قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به سیاست‌های اقتصادی کشورهای تولیدکننده عمده مثل چین و مصرف‌کنندگان بزرگی مثل امریکا دارد. اگر این تقاضاها افزایشی باشد می‌توانیم خوش‌بین باشیم که این وضعیت تداوم پیدا کند. وی درباره این امکان که کشورهایی غیراز چین و امریکا می‌توانند مشتری بازار ایران باشند تصریح کرد: کشورهای اروپایی و منطقه یورو با توجه به سیاست‌های راستگرایانه‌ای که در این کشورها درحال شکل‌گیری است؛ ازجمله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و شکل‌گیری جریان‌های راست سیاسی در کشورهایی مثل فرانسه که برنده احتمالی انتخابات هستند و یا کشورهای ایتالیا و اسپانیا، باید ببینیم آیا سیاست‌های این کشورها بر همان منوال قبل خواهد بود یا نه. به همین دلیل درحال‌حاضر قضاوت درمورد این مسئله زود است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 435
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران