پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327533 تاریخ : 1397/01/17-13:06:04
,7,
بازار طوفانی دلار و سکه در سال جدید

بازار طوفانی دلار و سکه در سال جدید

از شروع سال جدید تاکنون قیمت دلار حدود 200 تومان و سکه تمام 140 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد تا بالاترین نرخ ها برای دلار و سکه در تاریخشان رقم بخورد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بازار طلا، سکه و دلار از شروع سال جاری تاکنون با تغییر و تحولات تازه‌ای همراه شده است و تمامی این بازارها با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. قیمت سکه تمام در اواخر سال گذشته در حدود یک میلیون و 600 هزار تومان بود، اما در نخستین روز کاری سال جدید یعنی پنجم فروردین ماه 40 هزار تومان گران شد و به یک میلیون و 640 هزار تومان رسید.

این روند افزایشی ادامه دار بود و در روز ششم فروردین قیمت سکه تمام از مرز یک میلیون و 700 هزار تومان عبور کرد و یک میلیون و 714 هزار تومان در بازار عرضه شد. این اتفاق در شرایطی افتاد که این نرخ رکورد جدیدی برای قیمت سکه بود و برای نخستین بار بود که قیمت سکه تمام از یک میلیون و 700 هزار تومان عبور می‌کرد. از سوی دیگر بازار در شرایط نیمه تعطیل قرار گرفته بود و معامله چندانی هم صورت نمی گرفت و به نظر نمی رسید که تقاضای زیادی هم در بازار وجود داشته باشد.

در روزهای بعد نیز این حرکت افزایشی قیمت سکه ادامه پیدا کرد تا در روز پانزده فروردین ماه قیمت سکه تمام به یک میلیون و 740 هزار تومان برسد و بار دیگر رکورد جدیدی به ثبت برسد.

کارشناسان یکی از دلایل افزایش یکباره قیمت سکه را افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند. در همین بازه زمانی دلار هم با افزایش قیمت روبرو شد. در آخرین روز سال گذشته دلار در بازار آزاد با نرخ 4900 تومان فروخته می شد.

اما در تعطیلات نوروزی و با باز شدن صرافی‌ها این قیمت به 5000 تومان و در ادامه به 5100 تومان رسید تا بالاترین قیمت برای تاکنون رقم بخورد. البته در حال حاضر بار دیگر دلار در بازار آزاد با دو نرخ مشاهده می شود. یکی دلار بانکی با قیمت حدود 4900 تومان و دیگری دلار آزاد با قیمت 5100 تومان. که البته دلار بانکی عملا به متقاضیان فروخته نمی‌شود و آن ها مجبور هستند به سراغ دلار آزاد بروند. اتفاقی که به نگرانی برای دلال بازی دامن می زند.

از سوی دیگر در همین مدت قیمت طلای 18 عیار در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. این نوع طلا در اواخر سال قبل در حدود 153 هزار تومان قیمت داشت، اما در تعطیلات به 157 هزار تومان و بعد به 160 هزار تومان رسید. اتفاقی که به گران شدن قیمت سکه هم دامن زده است.

روند افزایشی قیمت طلای داخلی از مدتی قبل آغاز شده بود و این رسیدن قیمت طلای 18 عیار به 160 هزار تومان هم رکورد تازه ای برای این نوع طلا محسوب می‌شود.

 از طرف دیگر طلای جهانی در این بازه زمانی با نوسانات زیادی همراه شد. در اواخر سال 1396 طلای جهانی با قیمت حدود 1316 دلار داد و ستد شد. در میانه‌های تعطیلات تا 1356 دلار هم بالا رفت و در نهایت بر روی 1333 دلار ایستاد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 456
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران