پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315713 تاریخ : 1396/11/30-11:40:03
,8,17,
با ویدکس قواعد بازار آتی را یاد بگیرید

نگاهی به افزایش قابلیت های سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا؛

با ویدکس قواعد بازار آتی را یاد بگیرید

نمادهای زعفران، پسته و طلای 18عیار در حالی به سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران موسوم به ویدکس (vdex) اضافه شد که تعداد نمادهای معاملاتی در سامانه مجازی بازار مشتقه به 9 نماد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ سامانه بازار مجازی مشتقه بورس کالای ایران در حالی همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال جاری به صورت رسمی راه اندازی شد که مدیرعامل بورس کالای ایران از اضافه شدن نمادهای معاملاتی جدید به این سامانه خبر داد تا تعداد نمادهای معاملاتی در سامانه مجازی بازار مشتقه به 9 نماد افزایش یابد.

بدین ترتیب، افزون بر نماد معاملات مجازی قراردادهای آتی سکه طلا در سررسید های اسفند 96 و اردیبهشت، تیر، شهریور و آبان 97، نمادهای طلای آبشده 18 عیار، پسته و زعفران تحویل اسفند ماه 96 به فهرست نمادهای قابل معاملات این سامانه مجازی اضافه شده است.
افزون بر این، سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه به اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال با قابلیت تنظیم نمودارها به صورت لگاریتمی مجهز شده تا امکان تحلیل و تصمیم گیری برای سرمایه گذارانی که در خرید و فروش خود از تحلیل تکنیکال بهره می برند، تسهیل شود.
همچنین این قابلیت وجود دارد تا سرمایه گذار با کلیک بر روی «i» در کنار مشخصات هر دارایی پایه از میزان کارمزد معاملاتی به ازای معامله هر قرارداد مطلع شود.
در این سامانه علاوه بر قراردادهای معاملات آتی در خصوص کالایی همچون سکه طلا، آبشده طلای 18 عیار، پسته و زعفران، بخشی هم به قراردادهای آپشن و اختیار معامله خرید و فروش کالاها اختصاص یافته و امکان انجام معاملات اختیار معامله در سامانه مجازی نیز در این بخش بزودی فراهم می شود.
همچنین فضای کلی سامانه از نظر ظاهری و ترکیب رنگ ها با بهبود فضای کلی و تغییرات زیادی نسبت به زمان راه اندازی آن همراه شده است.
نکته دیگر اینکه سامانه vdex، سازوکار اجرایی متفاوتی با معاملات واقعی ندارد؛ به گونه ای که گویی فرد در بازار واقعی این معاملات را انجام می دهد با این تفاوت که نحوه ورود به این بازار بسیار ساده تر از بازار واقعی است. زیرا برای نمونه در معاملات واقعی، سرمایه گذاران لازم است از طریق یک کارگزار اقدام به گرفتن کد معاملاتی کنند. برای گرفتن کد معاملاتی نیز باید مدارک احراز هویت افراد از طریق کارگزار به بورس ارسال شود. بورس نیز پس از این مراحل، اقدام به صدور کد می کند و پس از آن فرد اقدام به افتتاح حساب بانکی خواهد کرد و در نهایت بعد از واریز وجوه به حساب بانکی، سرمایه گذار می تواند وارد معاملات شود.
اما در این سامانه روند ذکر شده بسیار ساده شده است. بدین معنا که سرمایه گذار می تواند با ورود به سایت vdex.ir اقدام به ثبت نام در این سامانه کند. بطوریکه نخست فرد اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد می کند. پس ازچند دقیقه، نام کاربری و رمز عبور برای او ارسال می شود و فرد با داشتن نام کاربری و رمز عبور از همان vdex.ir می تواند وارد صفحه معاملاتی خود شود و اقدام به گرفتن موقعیت در بازار معاملات مجازی کند.
از قابلیت های دیگر این سامانه می توان به کاربری آسان، قابلیت مشاهده پرتفوی لحظه ای، تفکیک معاملات به صورت موقعیت های باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اولیه سرمایه، مشاهده سود و زیان لحظه ای و مشاهده موجودی حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.
در زمان عضویت در بازار مجازی معاملات مشتقه شرکت بورس کالای ایران، کاربر می تواند مبلغ سرمایه خود را یکی از مبالغ 5، 10، 20 و یا 50 میلیون تومان انتخاب نماید. بدیهی است با توجه به وجود وجوه تضمین برای اخذ قراردادها، انتخاب مبالغ بالاتر، امکان اخذ تعداد قراردادهای بیشتر را برای کاربر فراهم خواهد کرد. شایان ذکر است مبلغ انتخابی، مبلغی فرضی است و نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست.
گفتنی است، سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالا، در خصوص قراردادهای سکه طلای بهار آزادی منطبق بر بازار واقعی معاملات مشتقه این بورس و در خصوص سایر قراردادها به تناسب عملکرد فعالان در بازار آتی واقعی سکه طلا، تابع قیمت نقدی دارایی مذکور و انتظارات آینده است. به این معنی که به دلیل اینکه معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالا راه اندازی شده است، کاربر در سامانه مجازی معاملات آن، در همان محیط و با قیمت های واقعی بازار آتی سکه ولی در محیط مجازی تمرین می کند. اما در سایر قراردادهای آتی قابل مشاهده در بازار مجازی، با توجه به اینکه هنوز قرارداد آتی آن در بورس کالا به صورت واقعی راه اندازی نشده است، عملکرد بازار مجازی در آن دارایی های پایه مبتنی بر قیمت نقدی و بازار فرضی است.
به این ترتیب این سامانه برای معرفی بهتر بازار مشتقه به مشتریان و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بازار و تمرین معاملات آتی در فضایی مشابه معاملات واقعی اما به دور از ریسک و نگرانی سود و زیان معاملات واقعی، طراحی شده است.
سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه شرکت بورس کالای ایران، با فرآهم آوردن بستری کاملا مشابه بازار مشتقه، امکانی را فراهم می کند تا سرمایه گذاران و فعالان جدید بازار بدون نیاز به پرداخت هزینه، مفاهیم و اصول معامله را فراگیرند. ساعت معاملاتی، آمار، قیمت های معامله شده، قیمت های تسویه، قیمت های لحظه ای حد نوسان قیمت روزانه و سایر اطلاعات در بازار مجازی کاملا واقعی و منطبق بر شرایط واقعی بازار مشتقه است. از دیگر امکانات این سامانه، امکان مشاهده لحظه ای بازدهی سرمایه گذاری و میزان سود کسب شده یا ضرر متحمل شده است.
نکته جالب اینکه، سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالای ایران، ریسکی را به مشتریان تحمیل نمی کند، بدین معنا که آنان با اعتبار مجازی وارد بازار می شوند و می توانند با ساز و کار معاملات و جزییات بازار آشنا شوند. طبیعی است که در این حالت، سرمایه گذاران به هنگام ورود به بازار واقعی، توانایی های بیشتری در حوزه معاملاتی خواهند داشت و می توانند با سطح آگاهی بیشتری که ناشی از تجربه واقعی و تجربه عملیاتی در بازار مجازی است، معاملات را انجام دهند و در نتیجه تریدهای موفق تری در حوزه معاملات مشتقه داشته باشند.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران