پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 250986 تاریخ : 1395/09/18-13:24:11
,10033,
آیین‌نامه محدودیت تولید کیسه‌های پلاستیکی تصویب می‌شود

آیین‌نامه محدودیت تولید کیسه‌های پلاستیکی تصویب می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آیین‌نامه اعمال عوارض و محدودیت برای تولید مصرف پلاستیک به زودی تصویب می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه استارت آپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه های محیط زیستی که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اعلام اینکه آیین‌نامه‌ مربوط به اعمال محدودیت‌هایی برای مصرف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی در آینده نزدیک دولت تصویب می شود، گفت: امروزه در بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال توسعه و آفریقایی مصرف کیسه های پلاستیکی با محدودیت بسیار همراه است و در برخی موارد حتی عرضه هم نمی شود که امیدواریم ایران نیز به زودی به این مرحله برسد.

ابتکار با بیان اینکه دریاها در معرض تهدید جدی پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها قرار دارند، گفت: این موضوع از جهتی به اقتصاد و از جهت دیگر به محیط زیست کشور آسیب می‌زند و بنابراین باید به سرعت مدیریت و کنترل شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تغییر نگاه در حوزه اقتصاد از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار و حذف نگاه دورانداختن کالاها، اظهار کرد: در تعریف اقتصاد دوار هیچ انتهایی برای یک کالا وجود ندارد. در حقیقت یک کالا تجدیدپذیر است و باید به طبیعت یا چرخه اقتصاد برگردد و این موضوع تا حدی مورد توجه است که امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، هدف گذاری 25 درصد رشد اقتصادی تنها از محل بازیافت را برای خود تعیین کرده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر این نگاه که چیزی دور ریختنی نیست در جهان تقویت شده و فرهنگ «دور بریزیم» تغییر کرده است چرا که دیگر در کره زمین «دور»ی وجود ندارد.

ابتکار افزود: البته امروز غالب افراد، کم و بیش با مخاطرات زیست محیطی که بشر و آینده زمین را تهدید می کند آشنا هستند و روش های مقابله یا سازگاری با این تهدیدها و مخاطرات را نیز می دانند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به رویکردهای محیط زیستی در سطوح بالای کشور، گفت: ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری و توجه و رویکرد ویژه دولت یازدهم به حوزه محیط زیست که منجر به اختصاص یک بند از برنامه های رئیس جمهوری به موضوع اقتصاد سبز شد، بیانگر همین میزان توجه و اهمیت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اقتصاد سبز یعنی اقتصاد در ابعاد و زمینه هاب مختلف به سمت سبز شدن و ورود به عرصه های مختلف محیط زیستی گام بردارد و فعالیت های مختلف حوزه محیط زیست با شاخص های اقتصادی و پشتوانه های لازم ارائه شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که نگرش جهانی امروز به سمت رشد و توسعه اقتصادی از طریق اقتصاد سبز تغییر کرده است، تصریح کرد: امروز باید به این پرسش پاسخ داده شود که اقتصاد چطور می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، بهبود کیفیت خاک، آب و هوا، حفاظت از گونه های مختلف گیاهی و جانوری و همچنین حفظ کره زمین کمک کند در عین حال که به رشد و توسعه اقتصاد و اشتغال و ارزش افزوده کمک می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: بسیاری از کشورها با حذف نگاه های سنتی به رابطه محیط زیست و اقتصاد، موفق شده اند اهداف رشد و توسعه اقتصادی خود را با اهداف حفاظت از محیط زیست همراه و هماهنگ کنند و امروز نه تنها به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال بسیار بالا دست یافته اند بلکه به توقف آلودگی و تخریب محیط زیست، بازیافت، تولید آب سالم، انرژی پاک، حفاظت از تنوع زیستی، تالاب ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز دست یافته اند.

ابتکار ضمن اشاره به چالش های کنونی کشور در حوزه های اشتغال، اقتصاد و محیط زیست، گفت: کسب و کارهای سبز مرتبط با رسانه از موضوعات و محورهای مهمی است که به دلیل هم افزایی می تواند به اقتصاد رسانه، اقتصاد سبز و رشد اقتصادی، اشتغال سبز و حل بحران های محیط زیستی کمک کند.

به گفته معاون رئیس جمهور، در استارتاپ  ها و کسب و کارهای سبز، ایده ای با نگاه علمی، پژوهش و خلاقیت همراه و به کارآفرینی و اشتغال منتهی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نگاه علمی می تواند ایده را به طرح تبدیل کند و منجر به کسب و کار موفق شود و این رویکرد، مورد توجه دولت، بنگاه های اقتصادی، علمی، پژوهشی و بخش خصوصی است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با کسب و کار سبز و کارآفرینی سبز را با هدف راه‌اندازی کسب و کارهای سازگار با محیط زیست و تامین معیشت مردم آغاز کرده‌ که از جمله آن ها می شود به کارآفرینی سبز با هدف گذاری بر روی قشر جوان به ویژه بانوان جوان فارغ التحصیل به صورت پایلوت در چند استان از جمله بوشهر آغاز و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

ابتکار اشاره ای هم چالش های موجود کشور در حوزه هایی همچون انرژی، آب و پسماند داشت و اظهار کرد: با نگاه علمی و بهره مندی از تجربه های موفق سایر کشورهای جهان، می توان طرح هایی با بهره گیری از ایده های نو و توجیه اقتصادی اجرا کرد.

معاون رئیس جمهور لازمه این امر را تحول نگرشی در جامعه دانست و گفت: صرفا با نگاه دولتی نمی توان در عرصه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار به موفقیت رسید و بنابراین ضروری است دولت ها ضوابط، جهت گیری ها و زیرساخت های لازم برای این عرصه را فراهم کنند ولی در نهایت این چرخه با مشارکت مردم و بخش خصوصی تکمیل شود تا در کنار رفع مشکل ها، شاهد کاهش خسارت ها نیز باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رسانه های محیط زیستی را فرصت و ابزاری ارزنده برای فرهنگ سازی در حوزه حفاظت از محیط زیست و کاهش خسارت ها و تخریب ها و آلودگی ها دانست.

ابتکار تاکید کرد: نگاه اقتصاد سبز مبنای کاری است که در حال انجام آن هستیم و با وجود فارغ التحصیلان جوان و علاقه مند به محیط زیست می توانیم در حوره های مختلف توسعه پایدار و تحقق اهداف توسعه پایدار گام های موفقی برداریم که برگزاری این استارت آپ در راستای ادامه سلسله برنامه های این بخش است.

وی ابراز امیدواری کرد: این حرکت در ابعاد مختلف به رشد و فعال تر شدن حوزه محیط زیست کمک کند و در آینده شاهد کسب و کارهای سبز در حوزه هایی مانند انرژی های نو و بازیافت باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران