پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350125 تاریخ : 1397/03/12-12:38:14
,4,17,
آینده اقتصاد با درآمد بیشتر زنان چه شکلی می شود؟

زنان بیشتر کار کنند، توسعه پایدارتر می شود

آینده اقتصاد با درآمد بیشتر زنان چه شکلی می شود؟

نابرابری جنسیتی پیامدهای اقتصادی عمده ای برای زنان، جوامع و کشورهای مختلف دارد. در بسیاری از کشورها، میانگین تحصیلات دختران کمتر از پسران است و زنان بالغ کمتر از مردان همسن خود باسواد هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی، شکاف جنسیتی در محیط کار و درآمد برای چشم انداز اقتصادی کشورها مناسب نیست. کاهش این شکاف می تواند به رشد و توسعه بیشتر کمک کند. بانک جهانی گزارشی منتشر کرده که می گوید اگر زنان به اندازه مردان درآمد داشته باشند، 160 تریلیون دلار دیگر به سرمایه انسانی در سراسر جهان اضافه خواهند کرد. این رقم در سال 1995، 132.2 تریلیون دلار بوده است. رسیدن به برابری جنسیتی در اقتصاد و کار، می تواند اقتصاد را شکوفا کند.

طبق گزارش بانک جهانی، نابرابری جنسیتی در درآمد، هزینه های بالایی دارد. بانک جهانی همچنین می نویسد: «این گزارش، روی مجموعه ای از هزینه های نابرابری جنسیتی و تلفات در ثروت ملی متمرکز شده است.» تحقیقات زیادی درباره تاثیر نابرابری جنسیتی روی رشد اقتصادی وجود دارد.

ثروت، کشورها را قادر می سازد تا تولید ناخالص داخلی را افزایش دهند. ثروت یک کشور شامل انواع مختلف سرمایه است. سرمایه تولید شده از سرمایه گذاری در کارخانه ها، تجهیزات و زیرساخت ها به دست می آید. در مقابل سرمایه طبیعی شامل زمین های کشاورزی و سایر منابع تجدیدپذیر و  غیرقابل تجدید پذیر است. اما به طور معمول بزرگترین سرمایه هر کشور، مردم آن کشور هستند. بنابراین سرمایه انسانی مهمترین سرمایه کشورها محسوب می شود. اگر برابری جنسیتی در درآمد به دست آید، کشورها می توانند ثروت سرمایه انسانی خود را افزایش دهند. به این ترتیب کل ثروت کشور افزایش پیدا می کند. این اقدام مسیر توسعه را تقویت و پایدار می کند.

نابرابری جنسیتی پیامدهای اقتصادی عمده ای برای زنان، جوامع و کشورهای مختلف دارد. در بسیاری از کشورها، میانگین تحصیلات دختران کمتر از پسران است و زنان بالغ کمتر از مردان همسن خود باسواد هستند.

به غیر از شکاف های جنسیتی در تحصیلات و آموزش و پرورش، تبعیض و هنجارهای اجتماعی شرایط مشارکت زنان به عنوان نیروی کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

به احتمال زیاد زنان کمتر از مردان می توانند کار پیدا کنند و حقوق بگیرند. حتی اگر کار هم پیدا کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آن شغل نیمه وقت، غیررسمی یا مشاغلی با حقوق پایین تر باشد. این مسایل به شکاف جنسیتی قابل توجهی در درآمد تبدیل می شود و قدرت زنان را کاهش می دهد.

علاوه بر این، بسیاری از دختران قبل از 18 سالگی ازدواج کرده و یا حتی دارای فرزند هستند. همچنین زنان و دختران در معرض خطر بیشتر خشونت خانگی، در محل کار و فضای عمومی قرار می گیرند. تمام این موضوعات مشکلات زنان در جامعه را افزایش می دهد و روی فرزندان آن ها هم تاثیرگذار است. به عنوان مثال، فرزندان مادران جوان کمتر تحصیل کرده، بیشتر در معرض خطر مرگ تا 5 سالگی قرار دارند و در مدرسه هم ضعیف هستند.

کمبود فرصت برای زنان و دختران نه تنها هزینه های اقتصادی برای آنها بلکه برای خانوارها و کشور ایجاد می کند.

طبق گزارش بانک جهانی، در کل زنان 38 درصد و مردان 62 درصد از ثروت سرمایه انسانی را تشکیل می دهند. در کشورهایی با درآمد پایین و کم، سهم زنان از ثروت سرمایه انسانی کمتر خواهد بود. همچنین نابرابری جنسیتی در درآمد، می تواند منجر به تلفات 23.620 دلاری ثروت برای هر نفر در سطح جهانی شود. البته این زیان ها در مناطق و کشورها متفاوت است.

با بررسی که از 141 کشور دنیا درباره شکاف جنسیتی درآمد انجام شده است، مشخص شده که حدود 160.2 تریلیون دلار با کاهش شکاف جنسیتی به دست می آید. این میزان دو برابر ارزش تولید ناخالص داخلی جهان است. پتانسیل هایی که به دست نیافته اند، مانند کاهش شکاف جنسیتی در درآمد، هزینه هایی بالایی برای اقتصاد جهانی دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران