پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353290 تاریخ : 1397/05/08-15:00:26
,14,4,
ایران کمیته «سپر آبی» تشکیل دهد

سفیر اتریش از معاون میراث فرهنگی خواست

ایران کمیته «سپر آبی» تشکیل دهد

سفیر اتریش در ایران از معاون میراث‌فرهنگی خواست تا با تشکیل کمیته سپر آبی، علاوه بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور با محوریت ایران، نقش مؤثرتری در حفاظت از میراث فرهنگی منطقه برداشته شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، کمیته بین‌المللی «Blue Shield» با هدف محافظت از میراث فرهنگی جهان در برابر جنگ‌ها و بلایای طبیعی در 1996 در بسیاری از کشورها شکل گرفته است. ازا ین کمیته به عنوان «صلیب سرخ فرهنگی» یاد می‌شود و نام آن برگرفته از کنوانسیون لاهه درباره حفاظت از اموال فرهنگی در رویایی‌های نظامی است. این کمیته نمایندگانی از پنج سازمان "شورای بین‌المللی آرشیوها"، "شورای بین‌المللی موزه‌ها"، "شورای بین‌المللی محوطه‌های تاریخی"، "فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای" و "شورای هماهنگی انجمن‌های آرشیوهای سمعی  و بصری" را در عضویت خود دارد.

روز گذشته ( یک‌شنبه هفتم مرداد ) در نشست «استفان شولتز» سفیر اتریش در ایران و «کارل فون هابسبورگ» رئیس انجمن کمیته‌های ملی (blue shield) با محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بر لزوم فعالیت‌های بین‌المللی برای حفاظت از میراث فرهنگی ایران و منطقه تاکید شد.

سفیر اتریش در ایران در دیدار با معاون میراث فرهنگی کشور از فعالیت کمیته (blue shield) و درخواست همکاری این مرکز با ایران در رابطه با حفاظت از اموال فرهنگی منطقه خبر داد و با اشاره به روابط گسترده و طولانی بین دو کشور گفت: با توجه به اینکه ایران و اتریش روابط گسترده و طولانی در قرون گذشته داشتند و قدمت این روابط به حدود 700 سال پیش می‌رسد، امیدواریم که این روابط فرهنگی همچنان تداوم و گسترش داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته (blue shield)، خواستار تشکیل این کمیته در ایران و کشورهای منطقه شد تا علاوه بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور با محوریت ایران، نقش موثرتری در حفاظت میراث فرهنگی منطقه ایفا شود.

او افزود: این کمیته تاکنون در بیش از 40 کشور جهان دایر شده و وظیفه آن مانند هلال‌احمر و صلیب سرخ، تلاش برای حفاظت از میراث فرهنگی در جهان است. همچنین این کمیته که یکی از شاخه‌های یونسکو محسوب می‌شود در نظر دارد با آموزش صحیح و برنامه‌ریزی مناسب به اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی بپردازد، به طوری که اخیرا نیز فعالیت‌های موثری در جهت حفاظت از میراث فرهنگی عراق، سوریه و افغانستان داشته است.

سفیر اتریش در ایران ادامه داد: اهداف این کمیته بر این باور تشکیل شده که پیش از ایجاد بحران باید برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی اقدام شود.

او افزود: این کمیته متشکل از سازمان‌هایی است که با موزه‌ها، آرشیوها، پشتیبانی‌های صوتی و تصویری، کتابخانه‌ها و همچنین بناهای تاریخی و سایت‌ها همکاری می‌کند و هم اکنون نیز آمادگی خود را برای تشکیل مرکزی در ایران به منظور همکاری در آموزش نیروهای متخصص منطقه برای جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی و جلوگیری از خریدوفروش غیرقانونی اموال فرهنگی در زمان منازعات و تهدیدات طبیعی اعلام می‌کند.

به گفته شولتز، ماموریت تمام کسانی که با این کمیته همکاری می کنند تلاش برای حفاظت از میراث فرهنگی جهان با هماهنگ سازی و آماده سازی برای بازدید و پاسخ به شرایط اضطراری است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست به نقش ایران در حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: ایران سوابق بسیار خوبی در زمان بحران در حفاظت از آثار تاریخی دارد و نه تنها ستاد بحران در کشور برای شرایط اضطراری تشکیل شده، بلکه بیش از سه دهه است که نیروهای نظامی نیز درخصوص حفاظت از میراث فرهنگی در مقابل خطرات و شرایط اضطراری دوره‌های آموزشی مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند.

به گفته طالبیان، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یگان حفاظت نیز نقش موثری در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی دارد، همچنین انجمن‌ها و تشکل‌های میراث فرهنگی و افراد محلی با همکاری با این سازمان نقش موثری را در آگاهی‌بخشی در جامعه و همچنین کنترل و پایش عرصه‌های محوطه‌ها و آثار تاریخی ایفا می‌کنند. 

او همچنین ایران را در زمینه همکاری‌های بین المللی به ویژه درخصوص استرداد اموال فرهنگی ـ تاریخی با تکیه بر کنوانسیون 1970 و همچنین اعاده اموال فرهنگی دیگر کشورها پیشقدم دانست.

وی تاکید کرد: ایران با کمیته های یونسکو از جمله پلیس اینترپل، UNIDRA، UNIODC و پلیس Carabinaryایتالیا تعامل خوبی دارد و در راستای حفاظت از میراث فرهنگی دوره های آموزشی عالی برای افراد متخصص در گمرک، میراث فرهنگی، پلیس و سازمان امنیت با همراهی ارگان های مختلف برگزار کرده است.

به گفته‌ی اوایران در اکثر مجامع و کنوانسیون‌های با موضوعاتی مانند حفظ مواریث بشر، صلح، حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست عضویت دارد و با سازمان‌هایی که هدف متعالی آن‌ها حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی باشد، همراهی خواهد کرد.

طالبیان از سفیر اتریش در ایران و رئیس انجمن کمیته‌های ملی (blue shield) درخواست کرد که اطلاعات کامل فعالیت‌های انجام شده مرتبط را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال کند تا پس از  طرح و بررسی در جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط  برای این همکاری تصمیم‌گیری شود.

منبع: ایسنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 366
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران