پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 250550 تاریخ : 1395/09/14-17:01:56
,25,
ایران در جایگاه نخست کیفیت و تنوع سنگ

ایران در جایگاه نخست کیفیت و تنوع سنگ

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: ایران در ج نخست کیفیت و تنوع سنگ است و مزیت صادراتی دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،احمدشریفی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه صادرات در ساختار اقتصادی هر کشوری بسیار نقش آفرین است،افزود: افزایش قیمت تولید کالا باعث کاهش صادرات می‌شود و می طلبد مسئولان به این مهم توجهی جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت : تجهیزات و دستگاه‌های انتقال مواد معدنی در معادن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در حوزه تولید به شمار می رود.
 
دبیر کل انجمن سنگ ایران گفت: استفاده از تجهیزات نوین و براساس استانداردهای جهانی علاوه بر سرعت دادن به فعالیت‌های معدنکاران، روی قیمت تولید محصول نهایی نیز اثرگذار خواهد بود.

وی افزود : در حال حاضر بیش از چهار میلیارد تن ذخایر سنگ در ایران کشف شده که به لحاظ کیفیت ، تنوع رنگ و سایر موارد در سطح دنیا بی نظیر است.

شریفی با بیان اینکه ایران از حیث کیفیت و تنوع سنگ مقام اول و استخراج مقام چهارم دنیا را دارد ، اظهار داشت : صنعت سنگ در تولید اشتغال، ارزش افزوده، محرومیت زدایی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است.

وی بااشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت استخراج معادن سنگ کشور 27 میلیون تن در سال است، تصریح کرد: شش هزار واحد فرآوری انواع سنگ به ظرفیت اسمی سالانه 160 میلیون متر مربع در ایران وجود دارد.

دبیرکل انجمن سنگ ایران از وجود 380 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در صنعت سنگ کشور خبرداد و افزود: صنعت سنگ پراکنش زیادی در کشور به ویژه در مناطق محروم دارد.

وی همچنین اشتغال افزایی صنعت سنگ را بی بدیل دانست و گفت: سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل در حوزه معدن و فرآوری این صنعت 50 تا 60 میلیون تومان است در صورتی که در صنایع دیگر نظیر پتروشیمی چندین برابر این مبلغ باید هزینه تا یک شغل ایجاد شود.

شریفی خاطرنشان کرد: این صنعت به جهت جلوگیری از شهر نشینی، تخلیه روستاها، محرومیت زدایی و حمایت از اقتصاد روستایی نقش انکارناپذیری در جامعه ایفا می کند.

وی از فعالیت دو هزار معدن سنگ در مناطق محروم کشور خبر داد و افزود: صنعت سنگ بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم این مرز وبوم است.

دبیر کل انجمن سنگ ایران با عنوان اینکه صنعت سنگ به عنوان یک صنعت پاک در دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: این صنعت ظرفیت بسیار بالایی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و صادرات و کمک به اقتصاد مقاومتی دارد.

وی گفت: مصرف انرژی در صنعت سنگ برای تولید یک متر مربع سنگ یا یک تن سنگ در معادن نسبت به سایر صنایع بسیار بالا نیست به عبارت بهتر مصرف انرژی و آب در صنعت سنگ نسبت به سایر صنایع حتی پائین تر است.

شریفی با اشاره به اینکه واحدهای فرآوری سنتی نسبت به مدرن در صنعت سنگ کشور بسیار زیاد است ، افزود : واحدهای تولیدی به جهت افزایش بهره وری، تولید استاندارد، صرفه جویی در انرژی و رقابت پذیری در بازارهای بین المللی باید به تجهیزات روز دنیا مجهز شوند.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد سیستم برگشت آب به تولید در واحدهای فرآوری سنتی و معادن سنگ کشور تاکید کرد و اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف انرژی راندمان تولید را افزایش می دهد.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه صنعت سنگ در کشور کاملا بومی است، گفت: به جهت تولید استاندارد و کیفی باید تلاش مضاعف در جامعه صورت گیرد.

وی از فعالیت 200 واحد فرآوری مدرن سنگ با فناوری روز دنیا در ایران خبرداد و افزود: این واحدها توان بالقوه تولید سنگ استاندارد برای صادرات را دارند.

شریفی با اذعان اینکه خط تولید استاندارد ماشین آلات صنعت سنگ مطابق فناوری روز دنیا در کشور راه اندازی شده است، گفت : در حال حاضر اغلب واحدهای تولیدی ماشین آلات وتجهیزات مورد نیاز خود را کارخانه های ماشین سازی داخلی تامین می کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه صنعت سنگ کشور در بخش تولید استاندارد و صادرات وضع خوبی ندارد، گفت: در حال حاضر ایران از حیث صادرات سنگ به دلیل هزینه بالای تولید توان رقابت با کشورهای رقیب در سطح دنیا را ندارد.

دبیر کل انجمن سنگ ایران هزینه تولید در واحدهای فرآوری صنعت سنگ را بسیار بالا دانست و افزود: هزینه های مالی از جمله دلائل بالا بودن هزینه تولید در کشور است.

وی اظهار داشت: تولید با بهره های بین صفر تا سه درصد در سطح کشورهای دنیا صورت می گیرد اما در ایران چنین نیست.

شریفی با یادآوری اینکه تولید در ایران با بهره های سرسام آور انجام می شود، گفت: در اقتصاد بین الملل سود حاصل از یک واحد اقتصاد حداقل 10 تا 12 درصد و حداکثر 10 تا 15 درصد است.

وی افزود : تولیدکنندگان داخلی با بهره بالای 20 درصد توان رقابت با رقبا در سطح بازارهای جهانی را نخواهند داشت.
 
دبیرکل انجمن سنگ ایران بیمه، مالیات، قانون کار، پائین بودن راندمان و سایر موارد را از دیگر مولفه های افزایش هزینه تولید در کشور نام برد و اظهارداشت: تولید در مملکت نیازمند ساماندهی جدی است.
وی با اعلام اینکه هزینه های بالای تولید صنعت سنگ ایران را غیررقابتی کرده است ، گفت : کاهش هزینه های تولید رمز پویایی تولید در کشور است.
 
شریفی با بیان اینکه چرخ صنعت سنگ با تحرک چرخ صنعت ساختمان تندتر می چرخد، افزود:صدور پروانه ساختمان در سال های 90 و 91 در کشور 140 میلیون متر مربع بود و در این مقطع صنعت سنگ رونق بسیار خوبی داشت.
وی تصریح کرد: تولید سنگ کشور در سال های 90 و 91 حدود 120 میلیون متر مربع بود که این رقم هم اکنون به 40 تا 50 میلیون متر مربع کاهش یافته است.
 
دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان اینکه واحدهای فرآوری سنگ در ایران زیر 50 درصد ظرفیت در حال تولید هستند، گفت: راندمان پایین از دلائل عمده افزایش قیمت تولید کالا در کشور است که به دلیل مسائل اقتصادی، عدم حضور در بازارهای جهانی و صادرات نمود جدی پیدا می کند.
 
وی افزود: از مجموع ظرفیت فرآوری 160 میلیون متر مربعی سنگ کشور طی سال گذشته تنها 250 هزار تن (پنج میلیون متر مربع) سنگ در چرخه صادرات قرار گرفته است.
 
شریفی بیان داشت: پارسال یک تا یک و نیم میلیون متر مربع سنگ به کشورهای اروپا، آمریکا و ... و بقیه به عراق، افغانستان و در یک کلام کشورهای که بدون توجه به استانداردهای بین المللی واردات انجام می دهند، صادر شده است.
 
وی گفت: این ظرفیت عظیم 160 میلیون متر مربعی کشور در حال حاضر توان تولید بیش از دو میلیون متر مربع سنگ صادراتی و استاندارد را ندارد.
 
دبیرکل انجمن سنگ ایران بر ضرورت بحث ارتقای مدیریت تولید، کیفیت و استانداردهای فرآوری سنگ در کشور تاکید کرد و افزود: برای دستیابی به این مهم تفاهم نامه ای بین انجمن سنگ ایران و ایتالیا به امضا رسیده است.
وی تصریح کرد: مهمترین بحث در این تفاهم نامه ایجادمرکز آموزش مشترک بین ایران و ایتالیا با هدف تربیت مربی در صنعت سنگ کشور است چون در حال حاضر نبود مربی از مشکلات جدی این صنعت است.
 
شریفی یادآورشد: ارتقای کیفی شرط کلیدی توسعه صادرات سنگ ایران به بازارهای جهانی است بنابراین باید در این عرصه گام های اساسی برداشته شود.

جمشید مولایی عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران نیز گفت: صنایع معدنی و معدن یکی از اشتغالزا ترین رشته ها در اقتصاد ایران است.
 
وی افزود: در حال حاضر اشتغال مستقیم معادن سنگ های تزئینی در ایران 18 تا 20 هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم 250 تا 300 هزار نفر است.
 
مولایی در ادامه ظرفیت فرآوری صنعت سنگ ایران را 200 میلیون مترمربع بیان و اظهار کرد : تولید کالا مطابق با استانداردهای بین المللی راهی بسوی توسعه صادرات است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران