پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376806 تاریخ : 1397/06/25-18:24:35
,17,8,
آیا فشار بر قیمت طلا ادامه دارد

بازار طلا در هفته جدید؛

آیا فشار بر قیمت طلا ادامه دارد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ بررسی روند اونس در بازارهای جهانی نشان می دهد که در کوتاه مدت فشار بر قیمت طلا از همه سو ادامه دارد. این فلز گرانبها، هفته ی قبل را در سطح 1200 دلار برای هر اونس آغاز کرد و پس از سه روز با انتشار اخباری مبنی بر حرکت رو به جلو برای گفتگوهای تجاری میان امریکا و چین تا 1217 دلار رشد نمود ولی در ادامه هفته و کمرنگ شدن امیدها با اعلام تدارک امریکا برای اعمال تعرفه بر تمام کالاهای وارداتی چینی، دوباره روند نزولی را در پیش گرفت. از طرف دیگر شاخص دلار نیز با افزایش در مقابل سایر ارزهای مهم، سرمایه گذاران را به سوی خود جلب نمود و بازار طلا را با فشار بیشتری روبرو ساخت. بطوریکه در نهایت طلا با کاهش 9 دلار و 90 سنتی در آخرین روز معاملاتی اش 0.82 درصد دیگر نزول کرد و در نهایت هفته از کانال 1200 دلار به زیر کشیده شد و در 1198 دلار و 30 سنت به کار خود پایان داد.

 

آینده طلا در سایه تجارت تجاری

افزایش تنش های تجاری میان چین و امریکا و چالش های پیش روی توافق نفتا ( تجارت آزاد کشورهای امریکای شمالی) از یک سو و افزایش شاخص دلار را از سوی دیگر، می توان از مهم ترین دلایل کاهش قیمت طلا در دو هفته ی اخیر دانست. روند قیمت اونس نشان داده است که به تحولات این دو عامل بسیار سریع واکنش نشان می دهد و آرام شدن هر یک می تواند از فشار بر قیمت بکاهد. سرمایه گذاران همچنان با دقت جزییات اخبار چین و امریکا را دنبال می کنند. دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرده بود که تقریبا تمام کالاهای وارداتی از چین را به خاک ایالات متحده مشمول تعرفه خواهد کرد. وی پس از این اظهار نظر، اواسط هفته قبل با اعلام اینکه از مواضعش در مقابل بیچنگ کوتاه نخواهد آمد، آتش معرکه را زیاد کرد و موجب شد تا دورنمای رسیدن به یک توافق تجاری پایدار تاریک تر از گذشته شود. چین نیز در مقابل در نظر دارد تا با جلب موافقت سازمان تجارت جهانی بر حدود 7 میلیارد دلار از کالاهای امریکایی تحریم های تجاری وضع نماید. بر اساس اعلام پکن، درخواست چین در جلسه بعدی سازمان تجارت جهانی ارائه خواهد شد. مجموع تحولات اقتصادی و رویارویی قدرت های اقتصادی با کاهش چشم انداز رشد اقتصاد جهانی همراه بوده و نگرانی ها از ایجاد عدم ثبات در شرایط اقتصادی را تشدید کرده است. به همین دلیل، قیمت طلا از آوریل امسال (طی شش ماه اخیر) بیش از 12 درصد ارزش خود را از دست داده است و موجب شده تا سرمایه گذاران دیگر با دیده ی اطمینان به این فلز ارزشمند نگاه نکنند.

تداوم جدال تجاری میان این دو کشور و همچنین میان امریکا و سایر قدرت های اقتصادی جهان نظیر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو نفتا، موجب شده است تا سرمایه گذاران به خرید دلار روی بیاورند چرا که با توجه به افزایش نرخ بهره و رشد شاخص دلار، جذابیت آن از طلا بیشتر شده و همین امر به کاهش تقاضای طلا و رشد شاخص دلار کمک کرده و فشار بر قیمت اونس را مضاعف نموده است. طلا در دو هفته اخیر در کانال 1200 دلاری در حال نوسان بوده است و بنظر می رسد با تداوم جنگ تجاری شاهد فشار بیشتری بر قیمت باشیم.

 

انتظار برای تصمیمات فدرال رزرو

با توجه به حساسیت بالای طلا به ارزش شاخص دلار، در پیش بودن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز یکی دیگر از اهرم های فشار بر قیمت طلا محسوب می گردد. فدرال رزرو قصد دارد در جلسه ی پیش رو که در اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، نرخ بهره را برای سومین بار در سال 2018 میلادی افزایش دهد و این افزایش می تواند با جلب نظر سرمایه گذاران به سوی دلار، شاخص دلار را بیشتر از گذشته در مقابل طلا تقویت کند. شاخص دلار در پی اخبار تقویت کننده هفته ی قبل توانست به کانال 95 واحد نیز دست یابد و این امر توانسته بر قیمت کامادیتی ها و فلزات گرانبها، از جمله طلا فشار وارد آورد. شاخص دلار هفته را با نوسانات کوچکی در حوالی 94.97 واحد به پایان برده است. با این حال داده های ناامیدکننده روز پنجشنبه و جمعه موجب شده تا احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر که چهارمین افزایش نرخ در سال 2018 میلادی خواهد بود، کاهش یابد و به 81 درصد برسد.

نشست بعدی فدرال رزرو ده روز دیگر در تاریخ 26 سپتامبر برگزار می شود و تقریبا همه ی فعالان اطمینان دارند که در این نشست نرخ بهره افزایش خواهد یافت. با این حال برخی سرمایه گذاران این مسئله را در نظر می گیرند که ممکن است، داده های مربوط به مسکن در هفته جدید – که در سه ماه اخیر چندان امیدوارکننده نبوده - فدرال رزرو را برای افزایش دوباره نرخ بهره سست کند.

میزان فروش خانه های جدید که ماه قبل اعلام شد، کمتر از پیش بینی ها رقم خورده بود و در برابر پیش بینی 643 هزار واحد مسکونی تنها 627 هزار فروش را ثبت کرد. برای ماه آگوست نیز پیش بینی می گردد 633 هزار واحد جدید به فروش برسد. داده های مربوط به این ماه در هفته ی جدید اعلام می شود که در صورت محقق نکردن پیش بینی ها، شاخص دلار قدری تضعیف خواهد شد. در همین حال شاخص بهای خرده فروشی نیز چندان رضایت بخش نبوده و شاخص بهای مصرف کننده کمتر از میزان پیش بینی ها رشد کرده است. مجموع این ها این احتمال را تقویت کرده که فدرال رزرو از روند شاخص های اقتصادی راضی نباشد و قدری سیاست های پولی خود را تعدیل کند. این امر می تواند بار دیگر اقبال طلا را در برابر دلار افزایش دهد یا لااقل از فشار بر قیمت آن بکاهد.

 

بررسی قراردادهای سرمایه گذاری در بازار طلا

بررسی قراردادهای منعقد شده در بازار آتی طلا نیز متغیر مناسبی برای بررسی رفتار بازیگران بازار است. این داده ها نشان می دهد که از فشار فروش طی هفته قبل کاسته شده و مجموع موقعیت های خرید و فروش با وجود اخبار متضاد افزایش یافته است. در حالی که استفاده از قراردادهای فروش کوتاه مدت (شورت پوزیشن) توسط مدیران مالی و موسسات سرمایه گذاری در حوالی بالاترین رکورد چند سال اخیر است، که نشان دهنده ی تلاش برای پوشش ریسک در روند نزولی قیمت می باشد، ولی در مجموع، قراردادهای خرید با هدف رشد قیمت در میان مدت کماکان در بالاترین سطح از سال 2001 قرار دارد. این بدان معناست که بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران با وجود فشار کوتاه مدت بر قیمت ها روند طلا را برای پایان سال 2018 میلادی و سال آینده صعودی ارزیابی می کنند. با این حال انتظار دارند که افزایش فشارها بر قیمت در کوتاه مدت ادامه داشته باشد.

 

علی مرتضوی
تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 209
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران