پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350774 تاریخ : 1397/03/25-12:28:21
,11,
انتقاد  وزیر راه از بخش خصوصی انبوه‌سازی/ اعطای تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده

انتقاد وزیر راه از بخش خصوصی انبوه‌سازی/ اعطای تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نحوه نگرش بخش خصوصی درباره انبوه‌سازی پروژه‌ها گفت: مردم تا 6 برابر میزان سپرده گذاری تسهیلات با نرخ 6درصد برای بافت فرسوده دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عباس احمد آخوندی با انتقاد از توقعات بخش خصوصی برای انجام پروژه های انبوه سازی اظهار کرد: بخش خصوصی باید با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با آنها شریک شود. بخش خصوصی نمی تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضی پرداخته و آن را به بخش خصوصی تقدیم کند.

وی با بیان این‌که کار باید دست بخش خصوصی باشد، نه اینکه دولت تبدیل به کارگزار بخش خصوصی شود، افزود:‌ هیچ دولتی در دنیا چنین کاری نمی کند. مبنای ما ارتقای کیفیت محله و مشارکت ساکنان است. کیفیت زندگی باید در محله ها ارتقا پیدا کند تا از کوچ مردم از محله ها جلوگیری شود. بخش خصوصی نیز باید در این امر مشارکت کند. وقتی بر محله ها تمرکز می شود باید توجه داشت که هر محله مشکل خاص خود را دارد. ممکن است مساله در یک محله احیای بافت تاریخی، در محله‌ای بهسازی معابر و در محله دیگر ایجاد فضای خدماتی و فرهنگی باشد.

وی با اشاره به این‌که باید شهرداری محور بازآفرینی شهری باشد، چراکه نزدیک ترین سازمانی است که به مردم خدمت می دهد، تصریح کرد: در هر محله یک عنصر محرک توسعه وجود دارد. اصلی ترین هدف گذاری در محلات تشخص و هویت محله است. این مساله در رفتار همه نمود دارد؛ کسی که قصد دارد در محله ای سکونت کند، تشخص آن محله را می سنجد.  

وی ادامه داد: اگر تشخص محله ای تنزل پیدا کرده باشد، خدمت رسانی به آن با مشکل مواجه می شود. به همین علت ما به دنبای اعطای منزلت اجتماعی به محلات هستیم. این مساله جنبه فیزیکی ندارد، اما ارزش افزوده بسیاری دارد. به همین علت ما در محلات به عنوان مثال به دنبال احیای ساختمان های ارزشمند هستیم.

احمد‌آخوندی انجام پروژه های عمرانی را لازمه تشخص بخشی به محلات دانست و افزود: پروژه های پیشتاز باید منزلت محلی را ارتقا دهند. قاعدتا ارتقای منزلت محلی بدون اقدامات عمرانی انجام پذیر نیست. به عنوان مثال برخی محله ها نیار به اصلاح معابر دارد. در صورت اصلاح معابر و فضای سبز یک محله، آن محله منزلت و شخصیت پیدا می‌کند و مردم ساخت و ساز در آن محله انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دو مدل تامین مالی وجود دارد که یکی بر پایه یارانه است، گفت: تقریبا تمام سیستم‌های یارانه ای قفل شده بودجه ای برای یارانه دادن وجود ندارد. روشی که دنبال می‌کنیم بر پایه سپرده‌گذاری مردم است. با این روش قیمت تمام شده پول کاهش پیدا می‌کند. اکنون به ازای سپرده‌گذاری، تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده اعطا می‌شود. در این روش مردم تا 6 برابر میزان سپرده گذاری خود با نرخ 6درصد برای بافت فرسوده و نرخ 8درصد برای سایر بافت‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گفته آخوندی، دولت نیز یارانه ای پرداخت نمی‌کند. این سیستم به گردش مالی خود متکی است، باید به سمت سسیستم‌های خود اتکا حرکت کنیم و این اتفاق در حال تحقق است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 275
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران