پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315208 تاریخ : 1396/11/20-04:08:05
,14,17,
امکانات گردشگری مازندران در 54 نقطه شهری و روستائی متمرکز می شود

امکانات گردشگری مازندران در 54 نقطه شهری و روستائی متمرکز می شود

بیست و دومین استاندار مازندران پس از حدود سه ماه تجربه سکانداری استانداری ، گردشگری را مهم ترین محور توسعه این استان اعلام و تاکید کرده است که امکانات گردشگری مازندران در 54 نقطه شهری و روستائی متمرکز خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد اسلامی سرانجام مهم ترین فرمول برنامه هایش را به عنوان عالی ترین نماینده دولت در مازندران پنجشنبه شب در برنامه فرمول یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی همزمان با دهه مبارک فجر افشاء کرد.

وی در این برنامه گفت : جنگل و جلگه و طبیعت بسیار زیبا و دریا در مازندران به صورت ترکیبی ، فرصت های ارزشی فوق العاده ای دارند که می توانند جاذبه های بسیار فراوان را به فرصت کسب و کار تبدیل کنند.
استاندار مازندران که در طول مصاحبه تلاش می کرد تا در دام پرسش های گله گذارانه از عملکرد گذشتگان نیفتد ، مهم ترین علت بی سامانی گردشگری در این استان را نبود مدیریت هدفمند برشمرد .
وی توضیح داد : ما اساسا نتوانستیم سرمایه گذاری هایمان را در زمینه گردشگری به صورت مدیریت شده جهت بدهیم تا بتوانیم در طول سال با توجه به شرایط محیطی امکانات مناسب را ایجاد کنیم و فرصت بهره برداری از ظرفیت های استان را با تورگردانی داشته باشیم و گردشگران را در قالب تور به مازندران بکشانیم تا از همه امکانات برای سپری کردن یک اوقات خوب استفاده کنند. 
اسلامی به اتلاف سرمایه های کلان در قالب ساخت و ساز ویلاهای مختلف در مازندران اشاره کرد و افزود : این الگو که هر کسی یک ویلا داشته باشد و فقط سالی چند بار درش را باز کند ، یعنی این که در بقیه سال این سرمایه هنگفت راکد می ماند و استفاده نمی شود . این سرمایه ها باید به عنوان سرمایه های مولد در مدار قرار می گرفت و خواب این سرمایه توجیه اقتصادی ندارد .
بر اساس گزارش های رسمی دستکم 250 هزار ویلا مناطق مختلف شهری و روستائی استان مازندران توسط افراد غیربومی ساخته یا تملک شده که تنها کمتر از یک ماه در سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که 90 هزار ویلا و خانه های اجاره ای غیر مجاز اقامت مسافران در این استان شمال کشور شناسائی شده است .
ویلاسازی و تملک زمین های کشاورزی در مازندران توسط دلالان و افراد غیربومی از اواسط دهه 80 با افزایش درآمدهای نفتی کشور و ضعف نظارتی نهادهای قانونی شدت گرفت تا جائی که در برخی مناطق روستا سازی انجام شد.


 شناسائی نقاط ایده آل گردشگری برای سرمایه گذاری 
استاندار مازندران با تاکید بر نقش این استان در تامین امنیت غذایی کشور ، گفت : زمین های مازندران حاصلخیز و مستعد است و جای دیگری مشابه این زمین ها را نداریم و اگر این زمین ها با ویلاسازی از دست برود ، امنیت غذایی کشور را از دست می دهیم . وی جلوگیری از دست اندازی به زمین های کشاورزی ، جنگل و سواحل مازندران را از دغدغه های دولت معرفی کرد و افزود : قبل از این که استاندار مازندران بشوم ف مدتی عضو شورای شهرسازی بودم و وزیر کشور پیگیر راه حل جهت مدیریت تقاضا برای گردشگری در شمال کشور بود که این طرح داده شده و در شورای عالی شهرسازی و هیات دولت تصویب شد.
اسلامی از این مصوبه شورای عالی شهرسازی و هیات دولت به عنوان مبنای ساماندهی امکانات گردشگری مازندران یاد کرد و اظهار داشت : ما به عنوان دولت باید محیط ها و عرصه هایی را شناسایی و عرضه کنیم که شرکت ها بیایند و سرمایه گذاری کنند و در همین چارچوب هم ما 14 منطقه گردشگری شهری و 40 منطقه گردشگری روستایی را پیش بینی کردیم . 
وی افزود : فراخوان هم دادیم و با مهندس مشاور خارجی هم همراه شدیم تا در این مکان ها یک سیستیم ترکیبی اقامتی پذیرایی را برای طبقات مختلف عرضه کنیم و از این طریق تقاضاهایی را که در تهران و شهرهای بزرگ برای سرمایه گذاری وجود دارد به منطقه بکشانیم و با متمرکز کردن امکانات و سرمایه گذاری ، بساط کارهای متفرقه را برچینیم .
استاندار مازندران گفت : با شرکت های معتبری هم که این ظرفیت را دارند و در شمال طرح هایی را اجرا کردند که تا امروز هم نمونه است مانند شهرک هایی که در حال حاضر داریم و استانداردهای روز دنیا را دارند ، هماهنگی هائی کردیم و اکنون منتظریم تا طرح های اولیه بیرون بیاید.
وی افزود : به محض این که طرح های اولیه بیرون بیاید ، فراخوان می دهیم که علاوه بر این شرکت ها ، هر کسی که اهلیت دارد و می توانند منابع بیاورند ، وارد این کار شود و مشارکت کنند. 


گردشگری دریائی ، محور توجه 
استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت دریا در این استان برای گردشگری ، از آماده کردن برنامه هائی برای گردشگری دریائی خبر داد و اظهار داشت : ما روی دریا هم سرمایه گذاری می کنیم . 60 متر ساحل دریا جزو انفال است و طبق قانون همه باید از این منطقه عقب نشینی کنند و در گذشته در این زمینه کارهایی شد و ما هم به صورت جدی دبنال می کنیم.
وی افزود : می خواهیم در سواحل امکانات ترکیبی گردشگری ایجاد کنیم که گردشگران بتوانند از ورزش های آبی گرفته تا غذاهای دریائی و سفر دریائی لذت ببرند . باید بتوانیم باشگاه ورزشی و ورزشی آبی جداگانه برای آقایان و بانوان در سواحل داشته باشیم .
اسلامی گفت که اولین نوع از این دست امکانات برای گردشگری با امکانات تفریحی ترکیبی در نمک آبرود در دست ساخت است و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 97 به نتیجه برسد.
وی با تاکید بر این که امکانات و برنامه های پیش بینی شده برای گردشگری دریائی در سواحل مازندران پیشرفته تر و به روزتر از منطقه کیش خواهد بود ، افزود : سرمایه گذار هم برای این کار داریم و برنامه ما این است که در سواحل مازندران داربست های آهنی و پلاستیکی سالم سازی دریا را دور بریزیم و با اجرای این برنامه ها همه اش دور ریخته می شود.
استاندار مازندران تعداد تاسیسات دریائی گردشگری برای سواحل مازندران را 20 تا 25 مورد اعلام کرد و گفت : در این تاسیسات برنامه های گردشگری مانند اسکی روی آب ، قایقرانی ، کشتی های تفریحی مسافری می زنیم و قرار شد عید نوروز امسال اولین کشتی را یک سرمایه گذار در همین چارچوب به منطقه بیاورد .
وی با ابراز امیدواری در باره این که در چهار سال آینده بخشی از برنامه های گردشگری دریائی و دیگر برنامه ها به ثمر بنشیند ، افزود : برنامه سرمایه گذاری های تکمیلی را هم با عنوان مارینا سرویس داریم و اسکله های چوبی هم خواهیم داشت که مردم قایق های خودشان را در آنجا بگذارند و همچنین رستوران ها و تفریحگاههای دریائی که مردم از اوقاتشان لذت ببرند .
استان مازندران حدود 400 کیلومتر از سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد .


حمل و نقل مدرن ، مکمل گردشگری مازندران 
استاندار مازندران لازمه گسترش گردشگری و درآمدزا کردن آن برای استان را فراهم کردن حمل و نقل مدرن و ترکیبی در استان دانست و گفت که یکی از برنامه ها در اینزمینه اتصال متروی تهران به مازندران است .
وی افزود که برای این منظور با مسئولان شورای اسلامی شهر تهران گفت و گو شده و یک مهندس مشاور سوئیسی هم مطالعات اولیه را انجام داده است .
اسلامی گفت : بعد از دهه فجر امسال این موضوع را دوباره در شورای شهر تهران به صورت مشترک دنبال می کنیم و اگر بتوانیم یک سرمایه گذار مناسب جذب کنیم تلاش داریم متروی تهران را به شمال اتصال بدهیم .
وی افزود : این کار هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد و در نوع خود یکی از بزرگ ترین کارها در منطقه است و امیدواریم با مزیت هایی که برای سرمایه گذاری دارد بتوانیم جاذبه های لازم را برای جذب سرمایه گذار با تعریف بسته های مختلف مهیا کنیم .
استاندار مازندران به وضعیت جاده های منتهی به پایتخت بویژه در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت : باید بتوانیم دسترسی به شمال را افزایش دهیم . جاده پاسخگو نیست و هر چه جاده بسازیم با توجه به جمعیت استقبال کننده جواب نمی دهد و همین باعث می شود که مسافران گرفتار شوند .
وی فعالسازی فرودگاههای مازندران را از دیگر برنامه ها برای گسترش و درآمدزا کردن گردشگری استان دانست و گفت : ما در حال حاضر سه فرودگاه در مازندران داریم که تقریبا متروکه است و باید فعالش کنیم و در کنار آن باید بتوانیم گردشگری از طریق قطار را هم گسترش دهیم .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در شهرهای ساری ، نوشهر و رامسر دارد.
اسلامی گفت : راه آهن شمال از مسیر زیبایی گذر می کند ولی در حال حاضر استفاده نمی شود . 
محور راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان شروع می شود و تا گرگان در استان گلستان به طول حدود 400 کیلومتر امتداد می یابد.
استاندار مازندران با تاکید بر این که باید حمل و نقل را برای درآمدزایی و گسترش گردشگری در استان ترکیبی کنیم ، گفت : باید بتوانیم از طریق بنادر کشورهای همسایه هم گردشگر وارد مازندران کنیم در حالی که تاکنون در بخش حمل و نقل دریایی کاری انجام نشده است .


مازندران ، راه حل مشکلات کشور 
استاندار مازندران ظرفیت های اقتصادی مازندران را در بخش های مختلف بی بدیل توصیف کرد و گفت : مازندران نه به عنوان بخشی از مشکلات کشور بلکه باید تبدیل به یک راه حلی برای حل مشکلات کشور شود .
وی افزود : مازندران اینقدر ظرفیت دارد که بتوانیم از ذره ذره آن برای رفع مشکل بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی کشور استفاده کنیم . 
اسلامی با تاکید بر این که بهره گیری از ظرفیت های مازندران با حل مشکلات آن امکان پذیر است ، به مشکل زباله در این استان اشاره کرد و گفت : از زمانی که به عنوان استاندار به مازندران آمدم یک نهضت خیلی قوی به پا کردیم برای جمع آوری زباله و نخاله و نظارت هم می کنیم و در این زمینه از تعدادی از شهرها خیلی راضی هستم ولی بعضی ها ضعیف عمل کردند که از هیمن جا به آنها تذکر می دهم . 
وی بر ضرورت همکاری مردم و مسافران برای حل این معضل تاکید کرد و افزود : از مردم و مسافران می خواهیم که زباله هایشان را هر جائی نریزند . هر چقدر هم کارگر بگذاریم جمع آوری زبااله ته ندارد . مردم باید همکاری کنند . حل مشکل زباله باید از خانه ها شروع شود.
اسلامی با اعلام این که برای حل مشکل زباله مازندران طرح هایی تعریف شده است ، گفت : ما میلیون ها تن زباله انباشته شده در سال های سال در مازندران داریم . برای حل این معضل سرمایه گذارانی آمدند و مداکرات هم شروع شده و خود مردم هم تاکنون سرمایه گذاری های نفیسی کردند . 

همکاری و هماهنگی مدیریتی ، ضرورت توسعه 
استاندار مازندران همچنین در این مصاحبه بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاهها در حل مشکلات استان و جذب سرمایه گذاری برای بخش های مختلف از جمله گردشگری تاکید کرد و گفت : همه باید در این زمینه هماهنگی و همکاری کنند.
وی به برخی گمانه زنی ها در باره وجود مانع و مشکل در تغییرات مدیریتی در مازندران هم پاسخ گفت و اظهار داشت : یک موضوع سنتی در این کشور اتفاق افتاده که بی ربط یک عده ای فکر می کنند که حق مداخله در همه کارها را دارند . 
اسلامی تاکید کرد : باید سلسه مراتب مدیریت از یک جا فرمان بگیرد. دنبال این هستم که این رویکرد را دنبال کنیم و کسانی که نمی توانند کار کنند هر کسی که حامیشان باشد تعارف نداریم باید بروند . 
وی گفت : بنده توصیه پذیر نیستم . اگر مدیری قابلیت و شایستگی دارد و می تواند خود را با سیاست ها و برنامه ها انطباق بدهد در خدمتش هستیم ولی در غیر این صورت باید برود و تعارف هم نداریم .
استاندار مازندران در سه ماه گذشته که سکان استانداری را در دست گرفت تاکنون تنها کمتر از 10 تن از مدیران استان را که چهار نفر از آنان فرماندار و بقیه از مجموعه استانداری بودند ، تغییر داد.
استان مازندران بر اساس نتایج آخرین سرشماری حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و نرخ بیکاری در این استان هم طبق آخرین گزارش رسمی کمتر از 10 درصد است .
مازندران با تولید بیش از 70 نوع محصول کشاورزی ، دستکم در تولید 10 محصول رتبه اول کشور را دارد .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران