پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 303032 تاریخ : 1396/06/05-14:35:58
,5,
امتداد گاز تا نقطه صفر مرزی

امتداد گاز تا نقطه صفر مرزی

گازرسانی به مناطق روستایی و مرزی کشور با آغاز به کار دولت یازدهم با شتاب و اولویت بیشتری از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران پیگیری شد، در دولت دوازدهم نیز شاهد روشن شدن مشعل‌های آبی گاز در تعداد بیشتری از مناطق کشور و افزایش رفاه عمومی مردم خواهیم بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،کردستان به عنوان یکی از مناطق هم‌مرز با عراق ارتفاعات، دامنه‌ها و رشته کوه‌های متعدد و زمستان‌های سردی دارد، از این رو تامین سوخت مناطق روستایی این استان به دلیل سردسیر بودن و بارش شدید برف از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاکنون همه 28 شهر استان کردستان به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و از مجموع یکهزار و 500 روستای بالای 20 خانوار نیز، گاز به یکهزار و 38 روستا رسیده است و روستاهای باقیمانده نیز تا پایان سال 97 از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

بافت سنگی و کوهستانی این استان، شرایط را برای گازرسانی با چالش روبه‌رو کرده، با این حال تاکنون 77 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار شده است و برنامه‌ریزی برای گازرسانی به روستاهای باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارد. 

در این مسیر، گازرسانی به روستاهای مرزی به عنوان یکی از برنامه‌های دولت با هدف محرومیت‌زدایی، ایجاد رفاه، اشتغال و برقراری عدالت اجتماعی به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

ماموستا صالح احمدی، امام جمعه و جماعت روستای مرزی انجینه شهرستان بانه استان کردستان با اشاره به فعالیت‌های صنعت گاز در این منطقه عنوان کرد: چند سالی است که با محبت و تلاش شرکت گاز استان، این مناطق مرزی از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و تنها نبود جاده، مشکل این مناطق به شمار می‌آید.

تاکنون همه روستاهای این منطقه به استثنای سه روستای میوه کاژوا، گوما و شیخاینه که حدود 18 خانوار جمعیت دارند، از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و از وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توقع داریم با توجه به عبور خط لوله گاز از نزدیکی این آبادی‌ها و به دلیل کوهستانی و سردسیر بودن این روستاها دستور گازرسانی به این روستاها را صادر کنند.

در باره گازرسانی به این سه روستا با استاندار و نمایندگان مجلس نیز گفت‌وگو شده است و آن‌ها نیز قول مساعد داده‌اند.

ماموستا صالح درباره دوران پیش از گازرسانی به این منطقه افزود: پیش از این مردم با دشواری و شرایط نامناسب جاده، بشکه‌های نفت را به این روستا منتقل می‌کردند و در برخی مواقع، بارش برف سبب مسدود شدن جاده‌ها می‌شد که باید تا بازگشایی صبر می‌کردند.

هم اکنون با نگاه به گذشته و شرایطی که در تامین سوخت زمستانی داشتیم، باید شکرگزار نعمت گاز باشیم.

به گفته وی، همه کمک کردند تا گاز به این منطقه برسد و در زمان گازرسانی از نیروهای بومی منطقه در پروژه استفاده شد، در زمان اجرای عملیات گازرسانی، به همه مردم آبادی‌ها سفارش کردیم با توجه به این‌که این فعالیت‌ها برای آسایش و رفاه شما در حال انجام است و گاز با سختی و عبور از ارتفاعات به این منطقه می‌رسد، اجازه دریافت خسارت ندارید که با کمال محبت و همدلی پروژه گازرسانی به پایان رسید.

ماموستا رحیم عباسی، امام جمعه و جماعت روستای بولحسن نیز درباره فعالیت‌های صنعت گاز در این منطقه عنوان کرد: پیش از هر موضوعی از زحماتی که کارکنان شرکت گاز استان کردستان در باره گازرسانی به منطقه کشیده‌اند قدردانی می‌کنم، کل منطقه از بخش «نمه شیر» تا نقطه صفر مرزی از نعمت گاز برخوردارند، پس از جنگ، 2 نعمت بزرگ به دست آوردیم، در نوار صفر مرزی نعمت امنیت به طور کامل حاکم است و چند سالی است که گاز نیز به یکی از نعمت‌های بزرگ تبدیل شده است.

روستای انجینه ابراهیم، روبه‌روی پاسگاه مرزی ایران و عراق است و زمانی که مشعل گاز روشن شد آمریکایی‌ها شعله‌های آن را دیدند. آن‌ها دیدند که در انجینه ایران گاز هست و در جایی که آمریکایی‌ها حضور دارند، حتی نفت هم یافت نمی‌شود!

وی درباره تاثیر گاز در زندگی مردم این منطقه، تصریح کرد: از سال 47 امام جماعت هستم و همه دوره‌های این منطقه را به چشم دیده‌ام، تا پیش از پیروزی انقلاب و با زحمت زیاد، نفت را به روستا می‌رساندیم و از چراغ‌های کوچک برای روشنایی استفاده می‌کردیم، تا پیش از گازرسانی نیز برای گرمایش مدتی از هیزم و نفت استفاده می‌شد و با مشکلاتی از جمله سوختگی و آتش سوزی همراه بود، اما گاز با خود آسایش آورده است.

گازی که با تلاش کارکنان وزارت نفت به منطقه بولحسن رسید، در مرکز کشور عراق (بغداد) نیز وجود ندارد و هرچه از خاصیت و راحتی آن بگویم، کم است.

گاز، مشکل گشا و نعمتی است که هر کاری می‌توان با آن انجام داد و مردم می‌توانند با ایجاد شغل‌های جدید، از شغل کاذب دست بردارند و زندگی خود و خانواده را تامین کنند و دیگر به سمت مرز نروند دولت نیز  ‌باید برای ارائه تسهیلات پیش قدم شود.

به هر حال گاز در دولت تدبیر و امید به این منطقه رسید و برای وزیر نفت دعا خواهیم کرد که باعث شده گازرسانی به این روستاها انجام شود، پیش از این در نقاط مرزی شر در قسمت نخست ماجرا بود و خیر آخر، اینک با ورود گاز، این موضوع تغییر کرده است.

ماموستا جلال الدین، گازبان روستاهای انجینه ابراهیم شمالی، جنوبی، انجینه رضا و انجینه رشکه نیز درباره شرایط منطقه گفت: تا پیش از گازرسانی، به دلیل شرایط خاص منطقه شاهد افزایش مهاجرت اهالی روستاها بودیم، در زمستان به دلیل بارش یک متر برف در برخی مواقع شاهد بسته شدن جاده تا یک هفته هستیم و امکان تردد وجود ندارد.

گاز، عامل و انگیزه‌ای برای بازگشت اهالی به روستاهای خود شده و گازرسانی در منطقه اشتغال‌زایی نیز داشته است، با ورود گاز، از بوالحسن تا روستای آلوت 6 نفر گازبان و 6 نفر نیز به عنوان جانشین مشغول به کار شده‌اند.

زمانی که از روستاهای عراق برای دیدار با اقوام خود به روستاهای ایرانی می‌آیند، می‌گویند قدر این نظام را بدانید، ما حتی گاز کپسول نیز برای پخت و پز نداریم، اما این نظام، گاز را به نقطه صفر مرزی رسانده است.

وی درباره تفاوت استفاده از نفت سفید و گاز، افزود: تا پیش از این هر خانواده بیش از یکهزار و 600 لیتر نفت سفید مصرف می‌کرد، از طرفی انتقال و نگهداری این سوخت نیز به‌ویژه در زمستان با دشواری انجام می‌شد، هم اکنون گاز به آسانی در دسترس است، به هر حال تسهیلات و راحتی گاز به هیچ وجه با نفت قابل مقایسه نیست، خوشبختانه از زمانی که گازرسانی شده است، حتی در زمستان و اوج مصرف یک روز هم شاهد قطع شدن جریان گاز نبوده‌ایم که در این باره جای تشکر دارد.

این مناطق دارای 100 مشترک است و به دلیل رضایت کامل از گاز، مشکلی در خصوص وصول مطالبات وجود ندارد و مقام نخست پرداخت به‌موقع قیمت گاز را به دست آورده‌ایم، مردم ما وزیر نفت را به دلیل برنامه‌های داخلی و خارجی مثبتی که داشته بسیار دوست دارند و به دلیل زحمات کارکنان شرکت گاز قدردان آن‌ها هستند.

گازبان روستاهای انجینه ابراهیم شمالی، جنوبی، انجینه رضا، انجینه رشکه درباره اشتغال‌زایی از محل اجرای پروژ‌ه‌های گازرسانی گفت: یکی دیگر از مزایای گاز ایجاد شغل است، یکی از مواردی که قصد داریم در منطقه ایجاد کنیم، اشتغال پایدار است و اگر گاز نبود، نمی‌توانستیم این برنامه‌ها را انجام دهیم، در روزهای نخست، گاز تنها به عنوان سوختی برای گرم کردن منازل استفاده می‌شد، اما با گذر زمان به عاملی برای توسعه و اشتغال‌زایی منطقه بدل شده است.

ماموستا جلال‌الدین تاکید کرد: زمانی که گاز نبود، سوخت زیادی وارد منطقه می‌شد و در چند مورد نیز، شاهد حفر تونل در نوار مرزی برای قاچاق سوخت به کشور عراق بودیم که با ورود گاز دیگر امکان این کار وجود ندارد، برخی سالانه 40 هزار لیتر سهمیه فرآورده نفتی خود را از طریق این مرز به عراق قاچاق می‌کردند که با ورود گاز و حذف کوپن‌ها، خوشبختانه قاچاق سوخت نیز از بین رفته است.

ماموستا علی عزیزی، گازبان روستای بولحسن از توابع شهرستان بانه تصریح کرد: پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی و موفقیت در آزمون به عنوان گازبان مشغول به کار شده‌ام، این شغل به دلیل ارتباط با جان انسان‌ها حسایت بالایی دارد.

به گفته وی، در آیین‌های عمومی و ایام خاص در باره ایمن سازی و چگونگی استفاده بهینه از وسایل گازسوز روشنگری انجام می‌دهیم تا شاهد رخ دادن حادثه نباشیم، گاز، یکی از نعمت‌های بزرگ است که به مناطق مرزی رسیده و چهره محرومیت را از این مناطق زدوده است.

گازبان روستای بولحسن درباره شیوه‌های آموزش به مشترکان گاز گفت: شرکت گاز باید دامنه تبلیغات و روشنگری خود را برای مردم و همه قشور جامعه در همه مناطق به کمک رسانه بیشتر کند، در بحث گازرسانی و استفاده از گاز هرچه توانستیم در خدمت مجموعه صنعت گاز بوده‌ایم.

به گفته ماموستا عزیزی، این موضوع که گاز در پایتخت کشور وجود دارد و آن را نیز برای رفاه بیشتر به منطقه صفر مرزی رسانده‌اند، در محافل مردمی مطرح می‌شود، در مراوده با اهالی روستاهای مرزی عراق نیز به این واقعیت اذعان دارند که باید قدرشناس باشیم، گازرسانی به مناطق روستایی در محرومیت زدایی از این مناطق تاثیر دارد.

گازرسانی یکی از بهترین امتیازهایی به شمار می‌آید که نسبت به روستاها لحاظ و اعمال شده است، گاز در حذف محرومیت از روستاها دخالت دارد، زمانی که مردم از این نعمت استفاده می‌کنند، خود را با شهرها مقایسه و حکمشان را صادر می‌کنند که نظام به فکر آن‌هاست و می‌گویند، نعمتی که مردم در تهران از آن بهره‌مند هستند، من هم در نقطه صفر مرزی از آن برخوردارم.

موضوع بعدی در باره تاثیر گاز در مسائل زیست محیطی است، با ورود گاز از رویه سابق که برای تامین سوخت، درختان را قطع می‌کردند، جلوگیری می‌شود.

گازرسانی به روستاهای کشور با آغاز به کار دولت یازدهم با شتاب و اولویت بیشتری از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران پیگیری شد و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی 2 میلیون و 363 خانوار در روستاهای بالای 20 خانوار کشور در برنامه قرار گرفت.

از ابتدای فعالیت صنعت گاز تا سال 92 (حدود 50 سال) در مجموع به 14 هزار روستا گازرسانی شده و این در حالی است که تنها در طول فعالیت دولت یازدهم، 9 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

در ادامه فعالیت‌ها برای گازرسانی به مناطق کمتر توسعه یافته، تا پایان سال 96 نیز گازرسانی به 900 هزار مشترک در مناطق روستایی و مرزی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس، شاهد روشن شدن مشعل‌های آبی گاز در تعداد بیشتری از مناطق کشور و افزایش رفاه عمومی مردم خواهیم بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 337
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران