پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 214097 تاریخ : 1395/06/01-14:29:35
,14,
الواح هخامنشی به کشور بازگردانده می‌شود

الواح هخامنشی به کشور بازگردانده می‌شود

آمادگی برای ثبت جهانی مراسم سوگواری و راهپیمایی اربعین با مشارکت عراق

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی از بازگشت گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران و ثبت ملی راهپیمایی اربعین به عنوان دو دستاورد بزرگ دولت یازدهم در میراث فرهنگی خبر داد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز یکشنبه 31 مرداد ماه در سالن فجر سازمان برگزار شد، گفت:  صدور حکم استرداد و بازگرداندن الواح هخامنشی در سومین دادگاه بین المللی مربوطه، دستاورد بی نظیر این سازمان و دولت یازدهم به شمار می رود.

وی افزود: این استرداد درمورد بزرگترین محموله اشیای تاریخی مسروقه ایران که همان الواح هخامنشی است، رخ می دهد.
سلطانی فر تصریح کرد: این الواح بنابه تصویب حکومت پهلوی اول به دانشگاه شرق شناسی شیکاگو برای مطالعه تحویل داده شده بود، این مرکز آمریکایی برخلاف تعهدات، به جز بخش کمی از الواح در سه مقطع سال های 1327، 1350 و 1383، بخش بزرگی از آن را همچنان در اختیار داشته است.

وی ادامه داد: بهانه  برنگرداندن این آثار در سال های اخیر هم ادعای یک گروه از بازماندگان حادثه تروریستی 1996 در بیت المقدس است که مدعی بودند ایران در این حادثه دست داشته است و برهمین مبنا باید این الواح توقیف شده و به فروش برسد و از راه درآمد فروش آن به بازماندگان غرامت پرداخت شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: با پی گیری حقوقی در سه سال گذشته در سه دادگاه بین المللی مختلف، ادعای دخالت ایران در این ترور رد شد و در آخرین دادگاه در 29 تیرماه 1395 نیز حکم صادره دادگاه با این مضمون که «این الواح قابل فروش نیست و جنبه فرهنگی دارد و چون ادعای ترور رد شده الواح باید به ایران برگردد» به نفع ما صادر شد.

وی اضافه کرد: اگر دادگاه تجدیدنظر خللی ایجاد نکند، بزرگترین گنجینه میراث فرهنگی کشور پس از سالها به ایران بازخواهد گشت.

وی گفت: مهمترین دستاوردهای این سازمان در طول سه سال گذشته، حفظ میراث ارزشمند فرهنگی ملموس و ناملموس در عرصه‌های مختلف و به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، به گونه‌ای که موفق شدیم بسیاری از مسئولان کشور را به این باور برسانیم که اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند و امروز بسیاری از استانداران، وزرا، شهرداران و فرمانداران حفظ بنای تاریخی را به عنوان یک فضیلت می‌دانند.

وی به مذاکرات شهرداری‌ها با سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که درخواست مرمت بناها و بهره‌برداری از آن‌ها را دارند، اتفاقی که در حال ایجاد یک نوع رقابت بین مدیریت‌های شهری شده است، حتی‌ بسیاری از نمایندگان مجلس پیگیر طرح و تصویب برای حفاظت از میراث فرهنگی در کشور هستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه از امضای ده‌ها تفاهم‌نامه همکاری، پژوهشی، تحقیقاتی و موزه‌ای و همچنین ثبت ملی اثار منقول، غیرمنقول، طبیعی وملموس و ناملموس خبر داد.

وی همچنین به وارد شدن این سازمان به بحث دفاع‌مقدس اشاره کرد و افزود: مراسم «سوگواری و راه‌پیمایی اربعین» نیز مدتی پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت، که با این اقدام مقدمه ثبت جهانی این آیین نیز فراهم شد.

وی در ادامه به 550 مورد مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و راه‌اندازی هیات‌ امناهای پایگاه‌های جهانی پس از 10 سال توقف و ایجاد حدود20 مورد از این هیات امناها از سه سال گذشته تاکنون اشاره و بیان کرد: فعال کردن انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی یکی از مهمترین اقداماتی است که موفق به انجام آن شدیم، چون معتقدیم برای 32 هزار بنای ثبت ملی شده کشور ظرفیت‌ حفاظت‌مان محدود بود که با این اقدام امیدواریم ستون‌ها و بستر قانونی این اتفاق در کشور محکم‌تر شوند.

وی تاکید کرد: تا امروز یک مجموعه 120 هزار نفری از انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از بناهای تاریخی را دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به دستاوردهای حوزه صنایع دستی اظهار کرد: موفق شدیم چهار لالجین، مشهد، تبریز و اصفهان را به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی به تصویب و ثبت برسانیم و  با این چهار شهر جهانی رتبه دوم را در جهان کسب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون نزدیک به 58 هزار پروانه تولیدی انفرادی و 2200 مورد پروانه تولید کارگاهی صنایع دستی، راه اندازی یک هزار و 500 بازارچه موقت صنایع دستی و 41 نمایشگاه سراسری و منطقه‌ای از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است. بیش از 440 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم که ظرفیت ما می تواند بیش از یک میلیارد دلار باشد.

سلطانی فر بیان کرد: در مهر ماه امسال اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار می شود و عوامل دست اندرکار صنایع دستی  100 کشور دنیا به اصفهان می آیند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: معتقدیم مهمترین مشکل ما در حوزه بازرگانی صنایع دستی است و باید نمایشگاه های موقت و بازارچه های صنایع دستی توسعه پیدا کند. تا پیش از این، هشت فروشگاه صنایع دستی اینترنتی در کشور فعالیت می‌کردند که اکنون این تعداد به 200 مورد رسیده است.

سلطانی‌فر در ادامه تشریح دستاوردهای این سازمان در طول سه سال گذشته در حوزه گردشگری به اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای‌ فراهم کردن امکانات برای حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: امروز شاهد روند رو به رشد ورود گردشگران به کشور هستیم.

وی با اشاره به این‌که براساس سند چشم‌انداز 1404 باید ورود گردشگران خارجی به کشور به 20 میلیون نفر برسد، افزود: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، در 10 سال اول باید میزان ورود گردشگران به 9 میلیون نفر می‌رسید که این آمار در حال حاضر به 5 میلیون نفر رسیده است؛ چون مشکلاتی وجود داشت و از سوی دیگر در چند سال گذشته میزان حضور گردشگران به زیر عدد 4 میلیون نفر رسیده بود، به همین دلیل با کاهش حضور گردشگران خارجی مواجه شدیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مقایسه‌ی میان  ورود گردشگران خارجی در سال 94 به نسبت سال 92 اظهار کرد: در حال حاضر با رشد 29 درصدی مواجه شدیم که میانگین آن در هر سال حدود 9 درصد است. در واقع این میزان رشد ورودی حدود 2/2 درصد میانگین دنیاست.

وی همچنین درباره‌  زمان صدور ویزای فرودگاهی اظهار کرد: صدور ویزای فرودگاهی در دو سال گذشته از 15 روز به یک ماه و سپس سه ماه افزایش یافت که در حال حاضر اتباع 190 کشور دنیا در 9 فرودگاه کشور می‌توانند این ویزا بگیرند که تعداد این فرودگاه‌ها در یک ماه آینده با افزایش چهار فرودگاه به 13 فرودگاه می‌رسد و مدت آن‌ها سه ماه و تمدید آن‌ها 15روز است.

سلطانی فر در ادامه از آماده بودن مقدمات صدور ویزای الکترونیک با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خبر داد و بیان کرد: کار صدور ویزای الکترونیکی به صورت آزمایشی آغاز شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین از اجرایی شدن لغو روادید با کشورهای گرجستان و ارمنستان خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده در سه کشور دیگر نیز این اتفاق رخ می‌دهد، این لغو روادید بین کشورها به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

سلطانی‌فر در ادامه یکی از دستاوردهای خوب حوزه‌ گردشگری را  گسترش امکانات بوم‌گردی در مناطق روستایی دانست که از تعداد 37 اقامتگاه بوم‌گردی در حال حاضر به بالای 300اقامتگاه افزایش یافته و این در حالی است که تقاضا برای صدور مجوز حدود 500 - 600 اقامتگاه بوم‌گردی هنوز ادامه دارد که باید به مرور این درخواست‌ها و اقامتگاه‌ها  کنترل و نظارت شوند.

وی تصریح کر:، متقاضیان استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های روستایی هستند.

سلطانی فر همچنین از فعال شدن 19 نمایندگان اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، باید 25 نماینده تا پایان سال در کشورهای مختلف با هدف معرفی جاذبه‌های تاریخی ایران در کشورهای دیگر مستقر شوند که تا کنون 19 نماینده مستقر شده‌اند. این نمایندگان با استفاده از ظرفیت بخش‌ خصوصی فعال در کشورهای مختلف به کار گرفته شده اند و با هزینه‌ای معادل 10 درصد هزینه‌ای که بخش دولتی باید برای این کار اختصاص می‌داد، این کار را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتخاب 500 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری با همکاری معاونت ریاست جمهوری افزود: در جلسه‌ای که دو روز گذشته با  کارگروه عشایر کمیته‌ گردشگری و صنایع دستی مربوط به عشایر برگزار شد، فعالیت این کمیته با اعضای بیشتری به تصویب رسید.

معاون رئیس جمهور در ادامه از برنامه‌های پیشنهادی اساسی در حوزه‌ گردشگری در برنامه‌ ششم توسعه را تشکیل شورای راهبردی گردشگری و تهیه‌ برنامه جامع گردشگری کشور دانست و افزود: کانون ملی هماهنگی گردشگری با یک بستر قانونی خوب، همگرایی ایجاد می‌کند و همچنین نمایندگان 40دستگاه دولتی و خصوصی در این کانون فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه از برگزاری اجلاش وزرای گردشگری «مجمع گفت‌وگوهای آسیایی» در  نهم شهریور در تبریز خبر داد و افزود: کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان نیز بهمن ماه  امسال در ایران  برگزار می‌شود.

سلطانی فر همچنین به برگزاری همایش‌ بین‌المللی سرمایه‌گذاری در مهرماه با محوریت سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیگر اشاره کرد و افزود: در سه سال گذشته 35 هتل چهار یا پنج ستاره  با 800میلیارد تومان  اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسیدند که از مجموع هزار و 752 پروژه بخش گردشگری، 820 هتل یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان را شامل می‌شود که از این تعداد، 170 هتل  چهار تا پنج ستاره در حال اجرائی شدن هستند.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: براساس تعهدات، زیرساخت‌هایی که در زمینه مراکز اقامتی باید تا 10 سال آینده به هتل‌های چهار یا پنج ستاره تبدیل شوند، در چند سال آینده به این اهداف دست می یابیم.

سطانی‌فر همچنین به ایجاد  اداره‌ها و نمایندگی‌های میراث فرهنگی در شهرستان‌ها و شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت:  در زمانی که سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفتیم، سازمان میراث فرهنگی تنها تشکیلات دولتی بود که از 435 شهرستان کشور فقط در 46 شهرستان اداره و 140 نمایندگی در 230 روستا داشت که در حال حاضر در 200 شهرستان با ایجاد این نمایندگی‌ها از آثار تاریخی محافظت می‌کنیم.

سلطانی فر انجام این اقدام را به دنبال استفاده از نیروهای دستگاه‌های دیگر به دلیل نبود بودجه و نیروی انسانی در آن شهرستان‌ها دانست و ادامه داد: توانستیم 46 اداره را به 200اداره برسانیم و در حال حاضر در 50 شهرستان اداره میراث فرهنگی ایجاد کرد یم که بدون اضافه کردن افراد به بدنه‌ میراث فرهنگی  و با استفاده از سایر پست‌ها این کار انجام شد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد : زمانی که می‌گوئیم انجمن های میراث فرهنگی تشکیل شدند باید کسی باشد که این نوع اقدامات ر ا دنبال کند، بنابراین با اقدامات کنونی، امروز به یک ساماندهی نسبی در این زمینه رسیده‌ایم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 430
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران