پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353562 تاریخ : 1397/05/13-13:06:50
,17,11,
الحاق 5 هواپیمای ATR جدید به ناوگان هوایی

الحاق 5 هواپیمای ATR جدید به ناوگان هوایی

5 فروند هواپیمای جدید از نوع ATR صبح فردا به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) خواهد پیوست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فردا، یکشنبه 14 مرداد ساعت 9 صبح  پنج فروند هواپیمای" ای‌تی‌آر" تازه خریداری شده در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به زمین خواهد نشست.

این پنج فروند هواپیما که در قالب برجام خریداری شده‌اند، با رجیسترهای EP-ITL، EP-ITK، EP-ITJ، EP-ITI و EP-ITM به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» خواهند پیوست تا شمار ای‌تی‌آر‌های در خدمت این هواپیمایی به 13 فروند و تعداد هواپیماهای برجامی این شرکت به 16 فروند افزایش پیدا کند. 
پیش از این، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه از احتمال تحویل این هواپیماها به ایران خبر داده و اعلام کرده بود فرانسه به دنبال چراغ سبز ایالات متحد آمریکا برای تحویل این هواپیماها به ایران است.
از مهم ترین قراردادهای پس از امضای برجام، قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید از سه شرکت هواپیما ساز بویینگ، ایرباس و ای.تی.آر محسوب می‌شود.
به دلیل اهمیت نوسازی ناوگان هوایی کشورمان بهمن ماه سال 94 پس از امضای تفاهمنامه برجام، در سفر رییس جمهوری به اروپا پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و ای. تی.آر منعقد شد. بلافاصله پس از آن هم ، برای اینکه بوئینگ در بازار 80 میلیارد دلاری صنعت هوایی ایران سهمی داشته باشد وارد میدان رقابت با ایرباس شد و برای فروش هواپیما به ایران ایر اعلام آمادگی کرد.
در نهایت در پاییز سال 95 دو شرکت ایرباس و بویینگ موفق به دریافت مجوز اوفک از وزارت خزانه‌داری امریکا شدند و به ترتیب قرارداد فروش 100 فروند و 80 فروند هواپیما با ایران ایر را منعقد کردند. 
پس از آن هم در بهار سال 96 قرارداد خرید 20 فروند هواپیما با شرکت ای.تی.آر منعقد شد.
تا پیش از خروج آمریکا از برجام 3 فروند هواپیمای ایرباس و 8 فروند هواپیما ای.تی.آر وارد ناوگان هواپیمایی کشورمان شد.
روند تحویل هواپیماهای جدید طبق قراردادها در حال انجام بود که در آستانه تحویل اولین هواپیمای بویینگ، رییس جمهوری امریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و شرکت های طرف قرارداد با ایران را در صورت ادامه همکاری‌ها تهدید به تحریم کرد.
از این رو از سوی شرکت بویینگ به طور رسمی قطع همکاری‌ها با ایران و عدم تحویل هواپیماها اعلام شد و ایرباس هم نتوانست تحت شرایط جدید به تعهداتش عمل کند اما شرکت ای .تی.ار درخواست استثنا از دولت امریکا برای تحویل هواپیماهای تولید شده طبق سفارشات ایران ایر را داشت که گویا با این درخواست شرکت ایتالیایی- فرانسوی موافقت شده و فردا 5 فروند هواپیما دیگر به ایران ایر تحویل داده می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 500
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران