پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353776 تاریخ : 1397/05/16-12:30:08
,10033,
اقدامات سازمان جنگل ها برای مبارزه با آفت شب پره در شمشادزارهای کشور

اقدامات سازمان جنگل ها برای مبارزه با آفت شب پره در شمشادزارهای کشور

بیش از 2 میلیارد تومان از خرداد سال 95 تا اواخر سال 96 برای مبارزه با آفت شب پره شمشاد در سطوح قابل دسترسی جنگل های هیرکانی کشور هزینه شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگلها، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب گفت: از سال 95 آفت خطرناک و نوظهور شب پره شمشاد وارد جنگل های هیرکانی در کشور شد که پس از شناسایی این آفت ظرف یک ماه، دستورالعمل مبارزه با آن تدوین و عملیات مبارزه شامل محلول پاشی در تمام سطوح قابل دسترسی و اقدامات مکانیکی نظیر نصب تله های فرمونی و تله های نوری انجام شد.

بهمن اسفندیاری،سطح آلودگی شمشادزارهای استان های شمالی کشور به آفت شب پره را 8500 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بخش اعظم شمشادزارها به طور پراکنده و در مناطق صعب العبور قرار دارند و دسترسی به آن مناطق امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که در کشورهای آسیای میانه، اروپایی و همسایگان ما مانند ترکیه، آذربایجان و گرجستان در مبارزه با این آفت در شمشادزارهای خود، تجربه موفقی وجود ندارد، تصریح کرد: بیشترین میزان مبارزه با شب پره که منشا خارجی دارد در ایران صورت گرفته و هر چند که هنوز به نتایج مورد نظر نرسیده ایم.

اسفندیاری افزود: ما نسبت به آفت شب پره شمشاد بی تفاوت نیستیم و هرچه در توان داریم به کار می بندیم به طوری که کار قلمه گیری و بذرگیری از گونه های مقاوم شمشاد در حال انجام است تا بعد از رفع این مشکل بتوانیم، این گونه پر ارزش را توسعه دهیم.

وی گفت: امسال کار مساحت یابی را در جنگل ها ی شمال کشور انجام می دهیم و مناطقی که شمشادهای آن خشک شده اند، مناطقی که ریشه شمشادها زنده اند و بخشی که شمشادهایش سبز هستند را جدا کرده و کار محلول پاشی را در مناطق آلوده انجام می دهیم تا از خشک شدن شمشادها جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که بیماری قارچ بلایت شمشاد نیز بیشترین تاثیر را در خشکیدگی این گونه از درختان داشته است، اذعان داشت: در سال 91 قارچ بلایت وارد جنگل های هیرکانی شد و اکنون بخشی از شمشادهای استان های گیلان و مازندران به این قارچ آلوده شده اند و عامل اصلی خشک شدن شمشادها به شمار می روند.

وی ادامه داد: استان های شمالی با روش های مختلف در مناطق آلوده با این قارچ مبارزه می کنند و آنچه که کار مبارزه را پیچیده کرده، زنده مانی بذر این قارچ در خاک به مدت پنج سال است.

اسفندیاری تصریح کرد: بیشترین عملیاتی که برای مبارزه با این قارچ صورت گرفته، عملیات بهداشتی است که در آن شاخ و برگ های آلوده از جنگل خارج و سوزانده می شوند.

وی استفاده از قارچ کش، محصور کردن برخی مناطق آلوده و استفاده از آب اکسیژنه برای ضد عفونی کردن خاک را از دیگر اقدام ها برای مبارزه با قارج بلایت شمشاد عنوان کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مناطقی که شمشاد ها به قارچ آلوده بودند، آفت شب پره نیز شروع به خوردن برگ ها و پوست درختان کرده و خسارت جدی به این گونه درختان وارد شده است.

وی اذعان داشت: قرار است امسال شمشادهایی که خشک شده اند را از جنگل خارج کنیم و از آنجایی که درختان شمشاد جزو گونه ممنوع القطع هستند مجوز این کار باید از سوی شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر و با تشخیص گیاهپزشکی انجام شود.

اسفندیاری درباره دشمن طبیعی آفت شب پره شمشاد نیز گفت: در استان گلستان نوعی مگس به عنوان پارازیتویید شفیره های آفت شب پره شمشاد شناسایی شده که ممکن است راه نجات شمشادزارهای کشور باشد.

وی افزود: این نوع مگس برای مبارزه با آفت شب پره به صورت لکه ای در شمشادزارهای استان گلستان استفاده شده و امیدواریم این اقدام نتیجه بخش باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: این نوع مگس بر روی شفیره های آفت شب پره تخمگذاری می کند و از شفیره های تغذیه می کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 365
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران