پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353132 تاریخ : 1397/05/06-13:27:57
,12,17,
اقدامات انجام شده در حوزه نظارت شاپرک از سال 92 تا 96

گزارش

اقدامات انجام شده در حوزه نظارت شاپرک از سال 92 تا 96

شاپرک در نیمه دوم سال 93 پس از مطالعه بیش از 3000 صفحه الزامات و استانداردهای جهانی از جمله شرکتهای VISA و MasterCard و مراجعه به اسناد بالادستی، بیش از 60 مستند الزامات شبکه پرداخت کشور را تدوین و ابلاغ نمود.

به گزارش بانک و صنعت ، حوزه نظارت یکی از مهم ترین حیطه های وظایف شاپرک می باشد که مشتمل بر فعالیت های متنوعی است . جهت ساماندهی شبکه پرداخت کشور، شاپرک در نیمه دوم سال 93 پس از مطالعه بیش از 3000 صفحه الزامات و استانداردهای جهانی از جمله شرکتهای VISA و MasterCard و مراجعه به اسناد بالادستی، بیش از 60 مستند الزامات شبکه پرداخت کشور را تدوین و ابلاغ نمود.

 

ایجاد، توسعه و عملیاتی سازی سامانه جامع مدیریت پذیرندگان شاپرک 
یکی از مهم ترین اقدامات شاپرک در راستای نظارت هوشمند، اجرای پروژه راه اندازی سامانه جامع بوده است. با توجه به این که ساختار اطلاعاتی پذیرندگان در شاپرک، بر مبنای اطلاعات ارسالی از شرکتهای PSP بنا شده بود.

این اطلاعات به صورت وراثتی حاوی اشکالات فرمی و محتوایی بودند، داشتن اطلاعات صحیح پذیرندگان و اصلاح مکانیزم ورود اطلاعات پذیرندگان جدید در پایگاه های اطلاعاتی شاپرک همیشه جزء ضرورت های اجرایی طرح های بنیادی بوده است. 

در راستای یکپارچه سازی اطلاعات پذیرندگان شبکه پرداخت و با هدف افزایش سطح نظارت بر داده های شبکه پرداخت از سال 1394 پروژه ای با عنوان راه اندازی سامانه جامع مدیریت پذیرندگان در شرکت شاپرک تعریف شد. این سامانه با لحاظ نمودن نکات امنیتی و قابلیت پیگیری در سطوح مختلف طراحی و اجرا شد.

این سامانه امکان ثبت کلیه درخواست های پذیرندگی، اعم از ترمینال، تعریف فروشگاه، تعریف شبا و ... را از طریق مجموعه های از وب‌سرویس ها برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت فراهم نموده است. فرایندهای اعتبارسنجی پذیرندگان به صورت برخط و بلادرنگ با سامانه های اعتبارسنجی اطلاعات هویتی و مکانی پذیرندگان انجام شده و پس از تایید اصالت اطلاعات ارسالی، امکان سرویس دهی به پذیرنده را فراهم میکند.

 

تطابق با سامانه های حاکمیتی
یکی از ویژگی های مهم اطلاعات دریافتی از سامانه اعتبارسنجی شرکت، تطابق آن با اطلاعات سامانه های حاکمیتی میباشد. همزمان با پروژه راه اندازی سامانه جامع پذیرندگان و به دلیل نیاز تعریف شده در این سامانه، فعالیت های وسیعی جهت برقراری اتصال برخط و دریافت اطلاعات دقیق و صحه گذاری آنها از طریق مبادی حاکمیتی نظیر ثبت احوال، اداره کل پست و سازمان اصناف انجام شد. 

نتیجه این فعالیتها اتصال سامانه جامع شاپرک به صورت برخط به این سامانه های حاکمیتی بود. در عین حال اطلاعات مورد نیاز قبل از شروع پروژه به صورت آفلاین نیز از این سازمان ها دریافت و در جهت اصلاح داده های موجود و صحت سنجی آنها به کار گرفته شد.

این پروژه به عنوان یکی از مهمترین حلقه ها درراستای نظارت هوشمند شاپرک و در بالاترین سطح هرم نظارتی یعنی پایش، از سال 94 آغاز شد و تا آبان ماه 1395 وارد فاز عملیاتی گردید. با اجرای این پروژه روش و سامانه قدیمی آپلود اطلاعات پذیرندگان کنار گذاشته شد و اطلاعات پذیرندگان در سامانه جدید وارد شد.

 

پالایش اطلاعات
با توجه به اهمیت اطلاعات صنفی در شناسایی تقلب و همچنین پیگیری درخواست های سازمان های نظارتی، داده های صنفی طبق استانداردهای بین المللی در فرآیند پالایش اطلاعات به طور ویژه مورد نظر قرار گرفته است.

 

اقدامات صورت گرفته توسط شاپرک در مورد پالایش اطلاعات صنفی به شرح ذیل می باشند:

1-نمونه گیری و بررسی کدهای صنفی درج شده در پایگاه داده شاپرک 

2-استخراج الگوی شناسایی پذیرندگان از داده های موجود در پایگاه داده شاپرک

3-استخراج 14 هزار پیشوند صنفی از سند الزامات کدهای صنفی و پایگاه داده شاپرک

4-انجام فرآیند تطابق واژگان Matching Text با الگوریتم‌های بهینه جستجو

5-استخراج نتایج حاصل از فرآیند تطابق واژگان و انجام بهینه سازی اولیه نتایج

6-تهیه گزارش تفکیکی کدهای صنفی برای هر شرکت  PSP

7-برگزاری جلسات هفتگی فنی و ماهانه مدیران عامل شرکتهای پرداخت به همراه ارسال گزارشات کدهای صنفی نا صحیح

 

شفافیت در نوع فعالیت پذیرندگان
یکی از مواردی که از سوی شاپرک در نظارت بر عملکرد شرکت‌های پرداخت مورد توجه ویژه قرار دارد، شفافیت در نوع فعالیت پذیرندگان اعم از پذیرندگان کارتخوان و پرداخت اینترنتی است. بنا بر مستندات نظارتی شاپرک، شرکت‌های PSP موظفند نوع فعالیت متقاضی هر نوع درگاه پرداخت را به صورت شفاف و قطعی اطلاع یابند و علاوه بر این به صورت دوره‌ای بر تطابق فعالیت اعلام شده از سوی متقاضی درگاه با فعالیتی که پس از دریافت درگاه به آن مشغول است، نظارت داشته باشند و با هر گونه عدم تطابق در رسته فعالیت برخورد کنند.

علاوه بر این شرکت شاپرک در صورت اهمال یا غفلت شرکت‌های PSP در برخورد با تخلف پذیرندگان از رسته و فعالیت اعلامی، می‌تواند نسبت به مسدود کردن درگاه پذیرنده متخلف اقدام کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران