پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310059 تاریخ : 1396/09/11-14:43:47
,17,23,
اقتصاد مقاومتی و نقش مالیات در تحقق اهداف آن

یادداشت

اقتصاد مقاومتی و نقش مالیات در تحقق اهداف آن

مالیات یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزار های هدایت و کنترل سایر مولفه های اقتصادی به سوی تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی می باشد.

بانک و صنعت، پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر فرزانه انقلاب همه کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اجرای سیاست های اقتصاد مقاوتی ابلاغی توسط معظم له قطعا به بهبود هرچه بیشتر وضع اقتصادی کشور منجر خواهد شد. رهبر معظم انقلاب با درایت همیشگی خود در فرازهایی از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با اشاره به نکات کلیدی و علمی برون رفت از مشکلات اقتصادی با شناخت عالمانه خود از جزئیات، مسائل ومشکلات اقتصاد ملی، با اشاره به مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی از جمله; متکی بودن به دانش و فناوری، عدالت محور بودن، درون‌زا و برون‌گرا بودن، پویا بودن و... درخصوص نیل به آنها به طور دقیق ارائه طریق نموده اند.

رشد سرمایه گذاری و بهره وری ،توسعه کارآفرینی ،پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف،افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی ، تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی ، لزوم اصلاح الگوی مصرف ، و ... مهمترین ویژگی های تحقق اقتصاد مقاومتی است که بر اساس سیاست های کلی ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب می توان به آنها اشاره نمود.
توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی در بند نهم این سیاست‌ها است نکته ی بسیار مهم است که در این مقوله می توان بر آن تاکید نمود که قطعا هدف اصلی ایشان از مطرح نمودن آن ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش تولید بوده است.
با توجه به مطالب فوق الذکر بر اساس نظر کارشناسان خبره اقتصادی، مالیات یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزار های هدایت و کنترل سایر مولفه های اقتصادی به سوی تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی می باشد. به عنوان نمونه های موفق می توان به تجربه اغلب کشورهای پیشرفته اشاره نمود که علی رغم محروم بودن از منابع گسترده ی مالی نفتی، با اتکا به درآمدهای مالیاتی و با استفاده از اهرم مالیات سایر مشخصه های پولی و مالی و اقتصادی مانند: حجم نقدینگی، توزیع ثروت،میزان تورم، صادرات واردات و... را کنترل و تنظیم نموده اند.
در ایران نیز در راستای طرح تحول اقتصادی جهت تحقق اصلاح نظام مالیاتی که زمینه ساز استفاده ی بهینه از اهرم مالیات برای تحقق اهداف عالی اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب می باشد، در چندسال اخیر با تلاش های شبانه روزی اقتصادانان و کارشناسان خبره ی سازمان امور مالیاتی کشور انواع روش های شناسایی مودیان و مالیات ستانی کارآمد با تجربه های اجرایی موفق در سطح جهان مورد بررسی قرارگرفت و درنهایت طرح جامع مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده به عنوان الگوهایی کارساز و قابل اجرا در کشور عزیزمان تعیین گردید.
شایان ذکر است پس از قانون مالیات بر ارزش افزوده ،کارآمدترین و بهترین روش حرکت نظام مالیاتی در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی ،علاوه بر وضع مشوق های مالیاتی برای امور تولیدی و صنعتی ، واردات نهاده های تولید و ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی ،وضع مالیات های سنگین و عدم اعطای معافیت برای فعالیت های واسطه گری،دلالی و غیر مولد،واردات کالاهای مصرفی و لوکس ، تکمیل بانک اطلاعاتی جامع برای همه فعالان اقتصادی واجرای کامل طرح جامع مالیاتی خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 362
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران