پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 250707 تاریخ : 1395/09/15-14:03:15
,17,
اقتصاد مقاومتی راهبردی بلند مدت و دائمی است

اقتصاد مقاومتی راهبردی بلند مدت و دائمی است

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت:اقتصاد مقاومتی، تاکتیکی موقت و زودگذر برای شرایط فعلی اقتصاد نیست، بلکه یک راهبرد بلندمدت و دائمی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,علی دیواندری در حاشیه همایش ملی سبک زندگی و در کارگاه زیرساخت های فرهنگی اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه به نظر می‌رسد برداشت از موضوع اقتصاد مقاومتی، باید برداشتی عمیق باشد و نه سطحی گفت: احساس این است که این موضوع به عنوان یک استراتژی و راهکار برای نجات کشور مطرح شده و بحث موقتی نیست؛ بنابراین نباید به فراموشی سپرده شود.اقتصاد مقاومتی، تاکتیکی موقت و زودگذر برای شرایط فعلی اقتصاد نیست، بلکه یک راهبرد بلندمدت و دائمی است که باعث می‌شود اقتصاد، در مقابل تکانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی مقاوم شود. کلیدواژه‌هایی همچون انعطاف‌پذیری، فرصت‌سازی، مولد بودن، درون‌زایی، پیشرو بودن، برون‌گرایی، کارآفرینی، نوآوری، دانش‌بنیانی، رقابت‌پذیری و اصلاح الگوی مصرف، می‌تواند مختصات و مشخصه‌های این نوع اقتصاد را بیش از پیش برای ما روشن سازد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: چالش‌های اقتصادی خود می‌تواند یکی از علل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. به عنوان مثال، افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی می‌تواند باعث تضعیف پول ملی و در نتیجه فشار به اقشار ضعیف جامعه شود که این موضوع با مبانی اقتصاد مقاومتی در تعارض است.

دیواندری به موضوع رابطه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با نگاهی به کلیدواژه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی درمی‌یابیم که یکی از ساحت‌هایی که می‌تواند در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش اثرگذار و کلیدی داشته باشد، حوزه فرهنگی است. فرهنگ در سطوح کلان خود به مثابه مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورها و همچنین در سطوح رفتاری و نمادین، می‌تواند هم به عنوان پیشران عرصه اقتصاد مقاومتی عمل کرده و هم می‌تواند تولید ارزش افزوده نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: ارتباط فرهنگ و اقتصاد، ارتباطی ناگسستنی و در عین حال هم‌افزاست. فرهنگ به عنوان عامل تعیین‌کننده نحوه حضور و فعالیت افراد جامعه در عرصه‌های مختلف، این قابلیت را دارد که بر همه شئون زندگی مردم اثر بگذارد. فرهنگ با پشتوانه ثروت و اقتصاد پویا (به عنوان کاتالیزگر) فراگیر خواهد شد و در مقابل اقتصادی پویا و پایدار خواهد بود که بر مبنای فرهنگی غنی و مستحکم بنا گرفته باشد.

وی ادامه داد: در یک تقسیم‌بندی می‌توان ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ را در دو حوزه بررسی کرد که عبارت‌اند از فرهنگ اقتصادی یا تحلیل ابعاد اقتصادی پدیده‌های فرهنگی (Economics of Culture) و اقتصاد فرهنگی یا تحلیل ارتباط فرهنگ و علم اقتصاد (Cultural Economics). فرهنگ اقتصادی به اقتصاد صنایع و کالاهای فرهنگی مانند اقتصاد سینما، کتاب، هنرهای تجسمی، تئاتر، گردشگری، میراث فرهنگی، مطبوعات، موسیقی و غیره می‌پردازد. اما اقتصاد فرهنگی، به فرهنگ به مثابه پیشران اقتصاد نگاه می‌کند و در راستای ایجاد ذهنیت و رفتارهای مناسب (فرهنگ‌سازی) در ذینفعان اقتصادی تلاش دارد. برخی از مباحثی که می‌تواند در بحث اقتصاد فرهنگی مطرح شود عبارت‌ از تقویت فرهنگ همیاری و تعاون، فرهنگ مصرف صحیح، فرهنگ قناعت، فرهنگ صبر، عدالت‌خواهی، قانون‌گرایی، شفاف‌سازی، کارآفرینی و غیره است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان صحبت‌های خود به برخی محورهای قابل تفکر در رابطه با زیرساخت‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که مهمترین آن‌ها عبارت‌ از نقش و اهمیت خانواده، نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه؛ تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری و پذیرش خطر در عموم مردم؛ احترام به سرمایه و سرمایه‌گذار؛ رعایت پرکاری و پرهیز از تنبلی؛ عدم استفاده از کالاهای قاچاق؛ اصلاح الگوی مصرف؛ ترغیب جامعه به خرید کالای ایرانی و در نهایت ارتقای سطح نوآوری و خلاقیت است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران