پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266865 تاریخ : 1395/11/27-16:34:12
,23,
اقتصاد مقاومتی به پیوست رسانه ای هوشمند نیاز دارد

اقتصاد مقاومتی به پیوست رسانه ای هوشمند نیاز دارد

علم اقتصاد را در گذشته علم مدیریت منابع کمیاب معرفی می کردند اما امروزه به این واژه ها محدود نمی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , دانش اقتصاد امروزه شامل دانش مدیریت اراده و انگیزه های مردم در زمینه های تولید ، مصرف و توزیع کالا و خدمات هم است.

سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل هم بهترین فرصت برای اقتصادی کردن فرایندهای تولید و تبدیل کالاهای ایرانی به برند تولید ملی است تا فاصله میان مزیت ها و استعدادهای تولید با دستاوردهای ایجاد ارزش افزوده به حداقل برسد.

برنامه ریزی ها و سیاست های اقتصادی نیز باید هویت کمک به اقتصاد مقاومتی را  پیدا کند تا با ترکیب بهینه ان با رویکردهای اقتصادی دولت و سیاست های مد نظر مقام معظم رهبری به الگویی فضیلت محور و اقتصاد انسانی ( به جای انسان اقتصادی) ؛ نظام اقتصادی فرهنگ محور و فرهنگ مبتنی بر احیای فضیلت ها و مزیت های اقتصاد الهی ، هویت شکلی خود را پیدا کند.

در آن صورت میزان بهره وری هم به عنوان تا سطح معنی داری افزایش خواهد یافت.

نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مثبت ترین علامت برای فعالان عرصه های اقتصادی در همه بازارهاست تا با انگیزه بیشتر و حداکثر در جهت تحقق اهداف رونق تولید ملی ، توسعه بازار کار و سرمایه ایرانی و هوشمند کردن تجارت خارجی بکوشند و در داخل کشور هنجارها و فرهنگ اقتصادی توسعه یابد.

در این زمینه رسانه های گروهی و به ویژه رسانه ملی بیشترین نقش را دارند و می توانند انگیزه تولید و روانشناسی مثبت اقتصادی را تقویت کند.
اما اگر هم بدون هدف به میان مخاطبان بروند انگیزه منفی اقتصادی را در جامعه تزریق خواهند کرد که زیان ان را هم جامعه و هم اقتصادی ایران اسلامی خواهد دید.

تولید برنامه های رسانه ای با توجه به تحولات محیط های درونی و بیرونی یا ملی و فراملی اقتصاد ایران و نامگذاری اقتصاد مقاومتی ، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از طرف دیگر موفقیت برنامه ها و سیاست های اقتصادی در کشور هم به پیوست رسانه‌ای نیاز دارد.
ایجاد رونق اقتصادی، بهبود کسب و کار و بهبود درآمد اقشار مختلف جزو اولویت های یک کشور است و برای اینکه مجموعه فعالیت های ما یک تحول اساسی در امر اقتصاد ایجاد کند به پیوست رسانه ای نیاز است و برای اینکه این پیوست موفق عمل کند باید اقداماتی صورت گیرد که از جمله این اقدامات برنامه ریزی برای تولید و پخش برنامه های اقتصاد محور( نه اقتصادی صرف) با رویکرد فضا سازی واقعی بر مبنای متغیرها و تلاش های اقتصادی دولت و دیگر ارکان است تا همگرایی فزاینده با سیاست های اقتصادی دولت و دیگر قوا به حداکثر برسد.
ارزش محصولات اقتصادی رسانه ها هم در این است که محتوای انها در جهت حمایت از رونق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.
امروزه رسانه های گروهی به ویژه رسانه ملی به نظریه پردازی متناسب با شرایط روز اقتصادی کشور نیاز دارد و باید ساختار پرسش ها و دریافت پاسخ ها با رویکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران و نابود سازی توطئه های دشمنان ان تنظیم و بازتعریف شود تا به نتیجه متفاوت و البته متمایزی برسیم.
برنامه های اقتصادی رسانه ها شامل تهیه و پخش گزارشها و اطلاع رسانی از اوضاع اقتصادی و تبیین رویکردها و اینده پژوهی در عرصه های اقتصادی سرزمین و حتی اقتصاد فراملی است.
" سرنوشت توسعه اقتصادی" امروزه فقط در دانشکده های اقتصادی یا پژوهشکده های اقتصادی و بازرگانی تعیین نمی شود ، بلکه بیشترین اثربخشی یا ناکامی ان را می توان در رفتارهای رسانه های گروهی جستجو کرد.

گاهی می توان فاصله اقتصاد واقعی و اقتصاد ر سانه های را هم در برخی کشورها دید. در کشورهای غربی به ویژه اروپایی که به شدت درگیر بحران مالی اقتصادی و سیاسی بلندمدت هستند می توان مشاهده کرد که رسانه ها در باره این موضوع به خوبی و به طور همه جانبه شفاف سازی نمی کنند در حالی که متغیرهای اقتصادی واقعی رو به وخامت است.

از طرف دیگر گاهی برخی مسایل هم بیش از اندازه نمایش داده می شود در حالی که واقعیت با ان متفاوت است.

در ایران اسلامی هم رسانه ملی که بیشترین ارتباط دوسویه را با مردم دارد، بهتر می تواند در تبیین الگوهای اقتصاد مقاومتی ، فرایندهای تولید، اصلاح شبکه توزیع ؛ ترویج فرهنگ صحیح مصرف منابع و تدوین چشم اندازهای اقتصادی و تبیین سبک اقتصاد اسلامی عمل کند.

در واقع امروزه در عصر جنگ رسانه های جهانی و منطقه ای ؛ سنگین ترین مبارزه دانش محور و ایدئولوژیک اقتصادی از رسالت های رسانه ملی است.
براساس نظریه برحسته سازی گاهی سیاست اقتصادی خوب به دلیل رفتار غیر دقیق رسانه های گروهی به ضد خود تبدیل می شود.

متاسفانه برخی رسانه های اقتصادی و عمومی در کشور فقط به مشکلات و نارسایی ها توجه دارند و هرگز خاکستری ها را می بینند بلکه فقط "سیاه نمایی" می کنند و گاهی مسایل غیر واقعی را به عنوان بزرگترین معضل مطرح می نمایند و مشمول پدیده ضد رسانه ای " یک رسانه به فروش می رسد" هستند.

رسانه و روانشناسی اقتصادی

روانشناسی اقتصادی به معنی تحلیل عوامل و رفتارهایی است که انگیزه همه ارکان مستقیم و غیر مستقیم تولید و ایجاد ارزش افزوده یا ثروت واقعی را تقویت می کند و امیدواری به رشد و توسعه و رونق اقتصادی به حداکثر برسد. همه مردم با همه منابع خود وارد عرصه تولید واقعی می شوند و همه بازارهای اقتصادی هم اعم از پول و کار و کالا و سرمایه هم در خدمت تولید ملی قرار می گیرند.

تولیدی که هم در عرصه داخلی مورد احترام مصرف کنندگان و خانوارهاست و هم در خارج از توان رقابتی بالاتری برخوردار می باشد.

از طرف دیگر "رونق تولید ملی به عنوان شاه کلید اقتصاد مقاومتی " نیازمند فضای مطلوب روانشناسی است تا همه ظرفیت های ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در همه مختصات سرزمین و جغرافیای طبیعی و انسانی و اقتصادی فعال شود و در مسیسر ایجاد ثروت قرار گیرد.
برای این کار باید فضای اقتصادی همراه با انگیزه اقتصادی و سودآوری و نفع فردی و جمعی و ملی فراهم شود و هر گونه تلاشی برای سیاه نمایی و دروغ سازی یا کاذب نمایی و حتی تحلیل ناقص و ضعیف و مضیق می تواند به کاهش تولید منتهی شود که عدم رونق را به ارمغان خواهد آورد.
از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه به این دلیل توسعه نیافته اند که همیشه حیله ها و مکرها جای ابزار اقتصادی را می گیرند و مدعیان کارشناسی هم به جای تحلیل ابزار و سیاست ها به بررسی حیله های اقتصادی می پردازند.
باید فرایندهای وسیله و هدف و ابزارهای اقتصادی و سیاستی ، کالبدشکافی و نوسازی شود.

برایند بهنیه اقدام و عمل در سال اقتصاد مقاومتی ( ارتقای کمیت و کیفیت تولید - کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده _ ساماندهی قیمت ها به نفع مصرف کنندگان - ساماندهی و کاهش هزینه شبکه های توزیع) است که باید در سطح جامعه تبیین شود.
توسعه بازار کار با رویکرد طرح های توسعه اشتغال ، روش های حمایت از محیط های تولید ملی ، جذب سرمایه های ایرانیان خارج نشین ، تاکید ویژه بر توسعه طرح های برداشت از میادین مشترک نفت و گاز ، حذف تلاش های دلالی در بازارهای اقتصادی ( کار ، کالا ، سرمایه و پول) ، مبارزه با قاچاق کالا و تقویت نظارت همه جانبه در بازارها ، ) توسعه بخش مسکن متناسب با قشرهای مختلف جمعیتی ، توسعه اقتصاد روستایی و راهکارشناسی رسانه ای در حوزه های کاربردی در همه زیربخش های صنعتی ، کشاروزی ،شبکه های توزیع و بازرگانی داخلی و خارجی باید در اولویت باشد.
باید از تولیدات داخلی استفاده و حمایت کنیم و مزایای استفاده از تولید ملی را بیان و بر ایجاد رونق اقتصادی در کشور تأکید نماییم.
در بعد رسانه ای هم باید به معرفی کالای ملی، سرمایه گذاری و ارزش دادن به سرمایه گذاری بپردازیم تا سرمایه گذاری تبدیل به یک ارزش شود.
در سال اقتصاد مقاومتی باید علامت های مثبت و سازنده اقتصادی ایران به طورکامل رونمایی و برای مردم معرفی شود تا انگیزه برای گسترش تولید بیشتر شود و از طرف دیگر باید برای برخی چالش ها نیز به دیده انصاف نگریست و در صورت ارائه هر گونه انتقاد ، حداقل یک راهکار هم مطرح شود.
ایران به اقتصادی نیاز دارد که بیشترین همگرایی را با فضیلت های اقتصادی جامعه اسلامی داشته باشد و بخش مهمی از دغدغه های رهبری را که پیشرفت توام با عدالت است ، تحقق بخشد.

« اقتصاد » علمی است که رفتار و رابطه انسان را با اشیای مادی مورد نیاز او که به رایگان در طبیعت نمی یابد ، مطالعه می کند.
مطالعه این رفتارها به روانشناسی اقتصادی منتهی می شود، اقتصادی که در ان انسان مورد احترام است و باید اقتصاد انسانی شکل بگیرد به جای انسان اقتصادی.

این مطالعه باید درک ، بیان و تا حدی پیش بینی رفتار اقتصادی انسان را امکان پذیر کند و به بهبود رفاه مادی فردی و اجتماعی بشر کمک کند.
بنابر این می توان ادعا کرد که اقتصاد ، قبل از هر چیز ، به تجزیه و تحلیل و توضیح شرایط و روابطی که در قلمرو رفاه مادی قرار دارد ، می پردازد.
اقتصاد بر خلاف علوم طبیعی ، علم محض نیست ؛ بلکه مجموعه اصول و قواعدی است که تحت تأثیر اراده بشر قرار می گیرد. 
باید در سال اقتصاد مقاومتی و در اینده هم ؛ سرمایه گذاری در بخش های غیرمولد مانند خرید و فروش ارز و سکه و پول تضعیف شود و ان را نوعی ناهنجار معرفی کنیم.
 
اسماعیل محمدی


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران