پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282837 تاریخ : 1396/05/22-15:32:29
,17,23,
اقتدار دفاعی، مزیت توسعه اقتصادی را پایدار می کند

یادداشت

اقتدار دفاعی، مزیت توسعه اقتصادی را پایدار می کند

ایران امن ترین سرزمین در منطقه پر آشوب خاور میانه محسوب می شود که ناب ترین مزیت را برای پیشرفت اقتصادی فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، جمهوری اسلامی ایران با توجه به توسعه صنعت دفاعی، توسعه دانش محور و اقتصاد کشاورزی، از مثلث طلایی در برابر توطئه شمنان و تحریم‌ها سود برده و مانند مثلث برمودا هرگونه توطئه غربی‌ها و دشمنان نظام را نابود کرده است.تبدیل تحریم ها به دستاوردها از پیامدهای حداقلی آن است.

روند تحولات تروریستی در منطقه خاورمیانه نشان می دهد که اقتدار دفاعی نخستین مزیت توسعه ای محسوب می شود و امنیت سرمایه گذاری های را تضمین می کند و دیگر مزیت های اقتصادی در سایه این اقتدار معنا و مفهوم می یابد.
امروزه نرم ترین و سخت ترین مزیت نسبی توسعه اقتصادی پایدار و هوشمند ، تقویت توانمندی دفاعی از تمامیت فرهنگی ، اعتقادی ، سیاسی ، سرزمینی و جغرافیایی است.
قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران که به زعم کارشناسان بین المللی در جمع برترین ها جهان قرار دارد و ترجمان عینی " ما می توانیم" محسوب می شود ؛ اصلی ترین مزیت نسبی برای توسعه تولید ثروت ، مدیریت و تخصیص بهینه منابع محسوب می شود.
امروزه اقتدار دفاعی و نظامی کشور در برابر همه تهدیدهای خارجی ، بازدارنده است و همزمان برای استقرار اقتصاد مقاومتی در کشور ظرفیت گسترده ای فراهم می کند.
پیشرفت های کشور در حوزه صنایع دفاعی این باور مبتنی بر "می توانیم" را در جامعه نهادینه کرده است و باز هم می توانیم این هنر را در همه عرصه ها تقویت کنیم.
صنایع دفاعی و نظامی کشور از شدیدترین تحریم ها به بالاترین پویایی رسیده است و از این الگو می توانیم به راحتی در توسعه صنایع کشاورزی و اقتصاد این عرصه بهره مند شویم. 
ایجاد اقتصاد دانش بنیان در عرصه تولید ثروت عمومی خیلی راحت تر از توسعه صنعت دفاعی است و امنیت توسعه را به ارمغان می اورد و ثروتی پایان ناپذیر.
به اعتقاد کارشناسان می توان از این ظرفیت ها برای توسعه اقتصادی و صنعتی همگن و غیرهمگن مانند ساخت هواپیماها و کشتی های غیرنظامی استفاده کرد. 
به هرحال ایجاد امنیت دفاعی یکی از اصلی ترین نیاز هر کشوری است و ایران اسلامی برای تحقق کامل استقلال ، خودکفایی و خوداتکایی اقتصادی باید از این مزیت استفاده کند.
توسعه صنعت دفاعی الگویی اثربخش برای تحقق اهداف سند چشم انداز در عرصه های اقتصادی است و ظرفیت های خوبی برای کشف استعدادهای تولید ثروت در همه عرصه ها وجود دارد و خوشبختانه دولت احمدی نژاد در این عرصه ها نیز حتی از اهداف سند چشم انداز فراتر رفته است.
خوشبختانه جزئیات طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه تصویب شد.
نمایندگان در نشست علنی امروز با جزئیات طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکایی ها در منطقه با 228 رأی موافق، یک رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود در نهایت با اصلاحاتی در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.
با عنایت به اینکه رفتارهای دولت آمریکا همچنان امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر این دولت همچنان به سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ادامه می‌دهد و با تداوم اقدامات ماجراجویانه در منطقه، تفرقه افکنی، شعله‌ور کردن فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم و افراطی گرایی خشن در صدد به مخاطره انداختن صلح و ثبات منطقه و دشمنی با منافع بر حق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران است.
این رویکرد به تقویت اقتدار دفاعی منجر می شود که ارزش اقتصادی و مزیت سازی ان خیلی بیشتر است.
اما توسعه صنعت دفاعی ایران سبب شده است امروز مدیریت همه منابع زیرزمینی ، روزمینی و اقتصاد فضایی در اختیار فرزندان این مملکت قرار گیرد.
ادامه این روند به شکل گیری قطب مطمئن انرژی در ایران اسلامی کمک می کند و باید هوست اقتصادی و ثروت سازی هم پیدا کند.
این ویژگی ها باعث می شود سرمایه گذاری از محیط اقتصاد پویا با بازار مطمئن برخودار شود و ضریب توجیه فعالیت های اقتصادی واقعی افزایش می یابد. کشوری که امنیت ندارد هرگز نمی تواند میزبان سرمایه گذاری پایدار و طبیعی باشد و حداکثر دبنال الگوی تنفس مصنوعی توسعه خواهد بود و شاید هم سراب.
امروز هم در مسیر اجرایی اقتصاد مقاومتی باید اجازه دهیم همه وارد عرصه های تولید ثروت شوند و با ایجاد همگرایی کامل بازرگانی و اقتصادی به شکل گیری شخصیت اقتصاد ملی در ذهن همه شهروندان و بنگاهها و سازمان ها کمک کنیم.
در ان صورت هزینه تمام شده خدمات و محصولات در همه بازارهای کار ، کالا ، پول و سرمایه برای همه شهروندان داخلی کاهش می یابد و با ایجاد و تقویت مزیت نسبی و مطلق هماهنگی دارد و نظام قیمت های اقتصادی و واقعی علامت دقیق و روشنی به سرمایه گذاران خواهد داد.
توسعه صنعت دفاعی کشور الگوی منظمی برای توسعه اقتصاد صنعتی و کشاورزی است و باید شعار "ما می توانیم" را از نسل سوم انقلاب اسلامی به نسل چهارم و نسلهای بعدی هم منتقل و حراست کنیم.
خوشبختانه توسعه صنعت دفاعی روند پایدار به خود گرفته است و مزیت های پایدار توسعه اقتصادی به ارمغان می اورد.
همچنین "درس بزرگ " که باید از تمامیت دانش ها و تجارب تحولات قدیم و جدید اقتصاد کشور و منطقه و دنیا ؛ باید بگیریم همان " الگوی بومی توسعه تولید " است که باید "جوهره برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله" و در تمام تاریخ آتی اقتصاد ایران باشد که در حقیقت ، ترجمان اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
همزمان با تقویت عامل تولید ثروت ، باید همزان عوامل بازدارنده تولید هم حذف شود تا به رشد پایدار غیرتورمی برسیم. در ان صورت اقتصاد دلالی محور هم جای خود را به اقتصاد تولید محور می دهد.
اقتصاد ملی فقط شامل جمع جبری اقتصاد های خرد در یک سرزمین نیست بلکه مجموع "هم افزایی سیستمی رفتارهای اقتصادی خرد در یک مسیر" است که به رشد و رونق تولید کمک می کند.
امروز هم یکی از نشانه های اقتدار بین المللی کشورها میزان تولید ناخالص ملی یک کشور است و هر اندازه بیشتر شود ، اسیب پذیری هم کمتر خواهد شد.
اگر این وحدت و یکپارچگی اقتصادی حفظ شود ، می تواند به تقویت قدرت چانه زنی در سطح بین الملل هم منجر شود.
اما اساس کارآیی این یکپارچگی هم مدیریت متمرکز در عرصه اقتصادی است تا نظم واحد و هوشمند در سیاستگذاری اقتصادی صیانت شود و اثربخشی برنامه ها نیز بیشتر شود.
سیاست سنجی و آمارهای سیاسی در جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که اقتصاد ایران به همگرایی تعامل محور همه ارکان نظام برای احیای همه ظرفیت های اقتصادی و تولید ثروت نیاز دارد تا به قطب اصلی اقتصادی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. 
در ادامه هم باید به تراز متعادل در همه بازارهای پول ، کار و کالا و سرمایه نزدیک شود ، تا نرخ بیکاری به حداقل یعنی نرخ طبیعی2 تا 4 درصد برسد که همان اقتصاد 5 ستاره است.
وظایف همه قوا در کشور براساس قانون اساسی ، آمایش و آرایش داده شده است و با توجه به وحدت هویتی حاکم بر قانون اساسی ، نباید هیچ واگرایی میان قوای مقننه ، مجریه و قضائیه و دیگر نهادهای اقتصادی و ادارای و نظامی دیده شود. این واگرایی های خفیف و شدید هرگز مبنایی ندارد.
اصول ارزشی نظام ما مبتنی بر تفکرات سیاست مداران قوای سه گانه و همه نهادهای اقتصادی ادارای و غیراقتصادی و حتی نظامی است.
برای دستیابی به جایگاه شایسته کشور در منطقه باید ظرفیت های تولیدی را مبتنی بر قابلیت های سند چشم انداز تقویت کنیم و قابلیت هم افزا با قوای سه گانه ، مسیر تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و استمرار جهاد اقتصادی و رونق تولید ملی را فراهم‌ آورند.
در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه محدوده ممنوعه ای وجود ندارد به ویژه در حوزه های قدرت، تولید ثروت و توزیع فرصت های پیشرفت.

 


اسماعیل محمدی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 445
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران