پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252408 تاریخ : 1395/10/03-12:51:54
,23,
افزایش میزان اوراق بدهی جای نگرانی ندارد

کامران ندری، استاد دانشگاه:

افزایش میزان اوراق بدهی جای نگرانی ندارد

حجم اوراق بدهی رقم آنچنان بالایی نیست که بابت آن نگرانی داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت کامران ندری درباره میزان اوراق بدهی عنوان کرد این میزان از اوراق به فرض اینکه به فروش برسد، در سال آینده 70 هزار میلیارد تومان است که این مقدار حدودا 25 درصد رقم کل بودجه عمومی است که نزدیک به 110 هزار میلیارد تومان است. 

این میزان را نسبت به تولید ناخالص ملی اگر محاسبه کنیم، آنقدر ناچیز است که گم خواهد شد بنابراین میزان آن آنقدر بالا نیست که بتوان از حجم زیاد آن احساس ناراحتی کرد. آنچه که شاید بیشتر از مساله اوراق مهم باشد، میزان کل بدهی دولت است که البته قول‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. البته انتقادی که در این باب از دولت می‌شود کرد، این است رقم اصلی بدهی خود را به‌صورت شفاف اعلام نکرده تا کارشناسان هم از آن مطلع باشند.

وی افزود: اگر دولت بخواهد حتی یک سال خود را صرف پرداخت بدهی‌هایش کند باید بودجه یک سال را صرف آن کند؛ چیزی که بسیار ناخوشایند و از نظر اقتصادی بد است بنابراین دولت ناچار تصمیم گرفته بدهی سررسید خود را زمانبندی کند و در قالب اوراق بدهی بپردازد البته برای این کار سود شرعی و شرایط دیگر را در نظر گرفته است تا بر این اساس طلبکاران هم دچار زیان نشوند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران