پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252410 تاریخ : 1395/10/03-12:59:27
,23,
افزایش حجم اوراق خطرات اقتصادی را بالا می‌برد

وحید شقاقی، استاد دانشگاه:

افزایش حجم اوراق خطرات اقتصادی را بالا می‌برد

حجم اوراق بدهی اگرچه به بازار بدهی نه اما به اقتصاد فشار وارد می‌کند و خود تهدید‌کننده اقتصاد است چراکه خطرات آن را بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت سعید شقاقی در باره اوراق اینگونه میگوید که  افزایش حجم اوراق باعث می‌شود دولت‌ها عادت کنند بدهی خود را از این طریق تسویه کرده و از بابت افزایش رقم بدهی‌های خود جای نگرانی نداشته باشند. 

ناگفته نماند البته تسویه بدهی از طریق اوراق اقدام منفی‌ای نیست بلکه عادت کردن دولت‌ها به افزایش میزان بدهی‌های خود و تکرار این رویه غلط توسط دولت‌های بعدی و ... است که نامطلوب و خطرناک است بنابراین لازم است مجلس به‌طور مداوم بر حجم این اوراق نظارت داشته باشد و آن را محدود سازد. این میزان از بدهی در اوراق بدهی به فروش می‌رسد و دارندگان آن می‌توانند از نرخ سودهای آن بهره‌مند شوند. میزان سودهایی که دولت درنظر می‌گیرد نیز در رابطه با این اوراق حتی از حجم آنها نیز مهم‌تر است. اگر سود تعیین شده دولت بالا باشد، سود بازار نیز تحت تاثیر آن بالا خواهد رفت و تاثیری منفی دارد. از سوی دیگر اگر سود آن کم باشد، برای خریدار جذابیتی ایجاد نمی‌کند بنابراین تعیین سود بهینه برای اوراق نیز یک چالش است که دولت باید به آن بپردازد. اما به‌طور کلی آنچه مهم است، نه حجم این اوراق بلکه عادت غلط دولت‌ها به افزایش بدهی‌ها و از بین رفتن ترس آنها برای تسویه آن است چراکه در این صورت به اوراق بدهی متوسل می‌شوند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران