پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306614 تاریخ : 1396/07/24-15:29:53
,17,
افزایش 5 درصدی صادرات ایران به عراق در 6ماهه / رشد 3 درصدی صادرات 50 کالای عمده

افزایش 5 درصدی صادرات ایران به عراق در 6ماهه / رشد 3 درصدی صادرات 50 کالای عمده

عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایران است و تجارت 20 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی این دو کشور پیش بینی می شود. در شش ماهه اول 96 صادرات 50 قلم از محصولات عمده ایران به عراق رشدی 3 درصدی و صادرات ایران به عراق در مجموع 5 درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق از افزایش پنج درصدی صادرات ایران به عراق در شش ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته و رسیدن آن به سه میلیارد و 168 میلیون دلار سخن به میان آمد.

هر چند روابط اقتصادی ایران و عراق همپای روابط سیاسی و امنیتی پیش نرفته است، اما دستیابی به تجارت 20 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی دو کشور پیش بینی شده است.
بر اساس آمار ارایه شده اتاق مشترک ایران و عراق،  در شش ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است و ایران توانست رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری خود به عراق را حفظ کند.
 
عراق، دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایران
به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بوده، اما کمتر از یک سوم صادرات به اقلیم کردستان عراق انجام شده است.
سیدحمید حسینی در سخنرانی خود در همایش مشترک ایران و عراق در این باره گفت: تا پایان شهریور امسال نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات به اقلیم کردستان انجام شده است که معادل صادرات کشورمان به ترکیه یا کشورهای آسیای میانه است و بر این اساس حفظ این بازار برای ایران مهم است.
وی مصالح ساختمانی، سوخت های مایع، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی و مواد غذایی را عمده اقلام صادراتی ایران به مقصد عراق دانست.
 
4 قلم کالای صادراتی ایران به عراق با بیشترین درصد تغییرات
میعانات گازی، آرد گندم یا آرد مخلوط گندم و چاودار، انواع کلم و همچنین روغن‌های سبک و فرآورده‌ها(به جز بنزین) اقلام عمده صادراتی ایران به عراق بودند که در شش ماهه نخست 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 بیش ترین درصد تغییرات را داشتند.
در شش ماهه اول امسال 23 میلیون و 145 هزار دلار میعانات گازی به کشور عراق صادر شد که یک درصد از سهم کل صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص داد.
همچنین میزان صادرات آرد گندم یا آرد مخلوط گندم و چاودار در شش ماهه اول امسال 25 میلیون و 874 هزار دلار بود که با توجه به یک میلون و 408 هزار دلار صادرات این محصولات در شش ماهه اول 95، یک هزار و 737 درصد رشد داشت.
کلم قرمز و سفید، کلم پیچ و کلم قمری به صورت سردکرده یا تازه از جمله دیگر اقلام صادراتی ایران به عراق بود که در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین تغییرات را به خود اختصاص داده بود.
 در شش ماهه اول امسال 19 میلیون و 356 هزار دلار از این محصولات به عراق صادر شد و با توجه به یک میلیون و 458 هزار دلار صادرات این محصولات در مدت مشابه سال 95، درصد تغییرات آن یک هزار و 227 درصد بود.
همچنین صادرات روغن‌های سبک و فرآوردها(به جز بنزین) نیز با 699 درصد در ردیف اقلام صادراتی ایران به عراق با بیشترین درصد تغییرات در شش ماهه اول 96 قرار گرفته است.
در شش ماهه اول امسال 41 میلیون و 481 هزار دلار از این محصولات صادر شد و آمار صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته پنج میلیون و 397 هزار دلار بوده است.
 
رشد 3 درصدی 50 کالای عمده صادراتی ایران به عراق
از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت ایران مجموع صادرات 50 قلم از محصولات عمده ایران به عراق در شش ماهه اول 96 را یک میلیارد و 940میلیون و 334 هزار دلار اعلام کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و 890 میلیون و 811 هزار دلار بود و 3 درصد رشد داشت.
 
رشد 5 درصدی صادرات ایران به عراق در 6ماهه 96
همچنین بر اساس همین آمار در شش ماهه اول 96 بیش از سه میلیارد و 168 میلیون دلار انواع محصولات ایرانی به عراق صادر شد که با توجه به صادرات سه میلیارد و 12 میلیون دلاری در مدت مشابه سال 95، رشدی 5 درصدی داشت.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران