پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252322 تاریخ : 1395/10/02-13:59:02
,23,
افرایش هزینه‌های تولید با نوسانات نرخ ارز

علی دینی ترکمانی استاد دانشگاه

افرایش هزینه‌های تولید با نوسانات نرخ ارز

قیمت ارز از 4 هزار تومان برای هر دلار آمریکا عبور کرده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز این نرخ رو به افزایش بیشتر خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار  پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، . همانطور که در سال‌های گذشته هم شاهد بودیم، وقتی این دور افزایشی به‌راه بیفتد، باید به‌طور مداوم منتظر افزایش نرخ دلار بود. این روند افزایشی برای کشور مشکلات بسیاری را باعث خواهد شد و هزینه تولید را در بنگاه‌هایی که به واردات کالاهای مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای اشتغال دارند، بالا می‌برد که درنتیجه این حرکت تشدید تورم را خواهیم داشت.

از سوی دیگر، نقدینگی موجود در اقتصاد به محض احساس افزایش نرخ دلار به‌سوی سرمایه‌گذاری سفته‌بازانه می‌رود و سفته‌بازی رونق خواهد گرفت و باعث می‌شود تقاضای واقعی برای ارز بالا برود. با ورود سفته‌بازان به این بخش، نرخ دلار نیز افزایش بیشتری را شاهد خواهد بود و بازار ارز در دور فزاینده ارتقای قیمت و افزایش انتظارات از نرخ ارز گرفتار می‌شود.

اینجا مساله به طرز دیگری مطرح می‌شود و آن چرایی افرایش نرخ دلار و ارز در کشور و در یک بازه زمانی است. از مهم‌ترین دلیل این افزایش نرخ ارز می‌توان انتظاراتی را عنوان کرد که در حال حاضر در بازار شکل گرفته است. بانک مرکزی ارز بیشتری را برای مدیریت بازار در این شرایط به بازار ارز تزریق می‌کند اما باید بدانید که این کار نمی‌تواند دائمی باشد و از آن به‌عنوان راه‌حل استفاده کرد.

این شرایط عرضه‌کنندگان ارز و کسانی که ارز در اختیار دارند را امیدوار خواهد کرد و این افراد ارز را در بازار وارد نمی‌کنند و همین عوامل باعث افزایش بیشتر نرخ ارز و رونق سفته‌بازی خواهد شد. در شرایط فعلی یکسان‌سازی نرخ ارز نیز مناسب نیست یعنی شرایط بازار این اجازه را نخواهد داد و درواقع باید این سیاست در دوران آرامش بازار و زمانی که ذخایر ارزی دولت بالا باشد، اجرایی شود. به عبارت بهتر، با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان اجرای سیاست شناورسازی یا تک‌نرخی کردن ارز، به شکلی که بانک مرکزی بتواند جواب متقاضیان را بدهد و مانع از افزایش آن در بازار ارز شود، وجود ندارد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 322
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران