پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 309965 تاریخ : 1396/09/09-11:25:09
,4,25,
آغاز ماموریت بهره‌برداری از مواد معدنی در فضا

آغاز ماموریت بهره‌برداری از مواد معدنی در فضا

حجم سنگ‌آهن، نیکل و فلزات گرانبهایی که در اجرام آسمانی وجود دارد، آن هم در تراکمی بسیار بیشتر از آنچه در زمین است،

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، توجه شرکت‌های فناور فعال در این زمینه را به خود معطوف کرد تا به این مواد که ارزش آنها تریلیون‌ها دلار برآورد می‌شود، دست یابند. بین 3 شرکت امریکایی پیشتاز در این عرصه، «پلنتری‌ریسورسز» از آغاز نخستین ماموریت خود در یک ماه آینده خبر می‌دهد. 

به گزارش ماینینگ، شرکت «پلنتری‌ریسورسز» از مجموعه شرکت‌های امریکایی فعال در زمینه بهره‌برداری از مواد معدنی در اجرام آسمانی، ساخت سفینه‌ای به نام «ای‌آرکی‌وای‌دی6» را که با این هدف طراحی کرده، به پایان رسانده است.

این سفینه دومین ابزار فناورانه‌ای است که این شرکت در زمینه آزمایش‌های کیهانی خود ساخته است. این سفینه کوچک در نهایت سفر خود را در یک ماه پیش رو آغاز خواهد کرد. 
سال‌هاست پلنتری‌ریسورسز مستقر در شهر واشنگتن، روی این سفینه کار می‌کند تا در نهایت موفق به ساخت ابزاری شود که امکان دسترسی او را به مواد معدنی موجود در سیارک‌های اطراف زمین فراهم کند.

نخستین سفینه‌ای که این شرکت در این زمینه ساخته است، «ای‌آرکی‌وای‌دی3» بود که دو سال پیش و در سال 2015 میلادی از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. 
حالا «ای‌آرکی‌وای‌دی6» دو برابر بزرگتر از «ای‌آرکی‌وای‌دی3» است و انتظار می‌رود تصاویری از زمین نیز ارائه دهد.
 این سفینه دارای فناوری هسته‌ای است که در برنامه اکتشاف اجرام آسمانی این شرکت استفاده خواهد شد. این فناوری دارای یک سنسور مادون قرمز با موج متوسط، تجهیزات اویونیک نسل دوم، سامانه‌های قدرتی، ارتباطاتی، تعیین دید و سامانه‌های کنترل است. 
بسیاری بر این باورند استخراج اجرام آسمانی گام اولیه و کلیدی در مسیر مهاجرت نهایی به فضای بیرون از سیاره زمین به شمار می‌آید.

برآورد می‌شود حدود 9هزار سیارک پوشیده از مواد معدنی با قطر بیش از 36 متر در فاصله کم از زمین، این سیاره را دور می‌زنند. 
«پلنتری‌ریسورسز» پیش‌تر نیز از تصمیم خود به منظور آغاز بهره‌برداری از این منابع تا دهه 2020 میلادی (در سال 1399 خورشیدی) خبر داده بود. 
علاوه بر «پلنتری‌ریسورسز»، «مون‌اکسپرس» و «دیپ‌اسپیس‌اینداستریز» دو شرکت امریکایی دیگر هستند که از پیشتازان عرصه بهره‌برداری از مواد معدنی موجود در سیارک‌ها به شمار می‌آیند. 
روزنامه انگلیسی گاردین سال گذشته در گزارشی در این زمینه نوشته بود: ماه و سایر سیاره‌ها دربردارنده مقادیر زیادی منابع طبیعی هستند که این مجموعه شامل آب هم می‌شود. چنین گنج هنگفتی می‌تواند تا میلیاردها دلار ارزش داشته باشد و این شرکت‌ها را تحریک کند به مرحله جدیدی از اکتشافات فضایی دست بزنند. 
شرکت مون‌اکسپرس، نخستین شرکت خصوصی بود که در سال گذشته موفق شد از اداره هوانوردی فدرال برای فرود آوردن یک فضاپیما بر ماه مجوز دریافت کند.

این شرکت همچنین اعلام کرد تصمیم دارد تا پایان امسال میلادی نخستین فضاپیمای اکتشافی خود را به نزدیک‌ترین همسایه زمین در منظومه شمسی پرتاب کند. 
گاردین در ادامه گزارش توصیح داد: برای دستیابی به مواد معدنی انباشته در سایر سیاره‌ها نیازی به حفر چاله مانند آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد، نیست و بیشتر ذخایری که بشر به دنبال آن است، روی سطح سیاره قرار گرفته؛ ذخایری که حاصل برخورد میلیون‌ها شهاب سنگ به سطح قمری در طول 4 میلیارد سال گذشته است. 
«دیپ‌اسپیس‌اینداستریز» شرکت دیگری است که مشغول ساخت یک فضاپیمای مستقل است تا بتواند مواد معدنی را از خرده‌سیاره‌ها استخراج کند. این شرکت نیز از تصمیم خود به بهره‌برداری از مواد معدنی سیارک‌ها در امسال خبر داده بود. 
و در نهایت هر شرکتی که موفق به انجام این پروژه شود، جایزه 25میلیون دلاری گوگِل‌ایکس‌پرایز را به‌دست می‌آورد. این جایزه به نخستین شرکت خصوصی که روی ماه فرود آید، وعده داده شده است. 
گاردین همچنین نوشت: این سیارات دربردارنده همه عناصری هستند که از سوی انسان شناخته شده است، آن هم در حجمی بی‌نهایت! در سال 2014 میلادی (1393 خورشیدی) وب سایت شرکت خدمات مالی مولی‌فول ارزش ذخایر معدنی موجود در ماه را بین 150 کادریلیون (هر کادریلیون هزار تریلیون است) تا 500 کادریلیون تخمین زده است.
 این مقدار مواد معدنی می‌تواند 500میلیون فردِ میلیاردر بسازد.

برای مثال ماه سرشار از ذخایر هلیوم3 است، عنصری بسیار نادر در زمین که در فرض علمی می‌تواند به‌عنوان سوخت کارخانه‌ها در آینده استفاده شود و با سوخت هسته‌ای کار می‌کند.

همچنین خرده سیارک‌ها سرشار از آهن، نیکل، کُبالت، پلاتینیوم و تیتانیوم هستند، اما گل سرسبد همه مواد موجود در اجرام آسمانی «آب» است. 
بسیاری از سیارک‌های نزدیک به زمین پر از سنگ‌های کیهانی کربن‌دار هستند که مقداری زیاد یخ در خود دارند. هم اکنون علاوه بر امریکا، کشور کوچک و ثروتمند لوگزامبورگ در شمال اروپا نیز تلاش‌های چشمگیری در این عرصه انجام داده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 327
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران